ANNONS
Annons

Morfars gamla kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickan74

Aktiv medlem
Min morfar dog i höstas på natten efter sitt 89:e födelsedagskalas. Efter sig lämnade han en ganska gedigen mängd kameror som jag lovade mormor att ta reda på om de var värda nått.

Den som ser äldst ut är en Rolletflex och sen måste han köpt nån ny var 5:e till 10:e år eller så.

Nått tips på vart man kan lämna in dem utan att bli lurad? De finns på söder i Stockholm.

Lägg ut bilder här så kan du säkert få hjälp med värde och artbestämmning. Bästa pris får du förmodligen på auktionssajt som tradera

Är det riktigt fina kameror så kan man också höra med antingen Stockholms Auktionsverk eller Auktionskompaniet i Stockholm, deras temaauktioner på nätet går ut internationellt.

Det som har samlarvärde kan man få hjälp att sälja av LP-foto i Stockholm. (Auktioneras ut) Dit skulle jag först gå. Sedan när man har ett hum om vad som är rimliga priser för det som är mera bruksprylar, skulle Blocket/tradera/ eller Fotosidan kunna komma ifråga.

Men allt som oftast går kameror dyrare på tradera än lp. Hade ja köpt ett gäng polaroid 600 på lp hade jag kunnat sälja dom för de dubbla på tradera

Poängen med att gå till LP-foto är att man kan få reda på om det är något som är riktigt attraktivt hos samlare. De vet ju vad de snackar om. Jag hade själv ett gammalt objektivt som jag sålde den vägen och verkligen fick bra betalt för. Även om försäljningen tog ganska lång tid.

Tradera är lite av en chansning, men visst det blir säkert mer i handen för det som är bruksprylar den vägen. Det är mest för att göra en gallring bland prylarna och få insideinformation som jag skulle gå till LP först.

Men allt som oftast går kameror dyrare på tradera än lp. Hade ja köpt ett gäng polaroid 600 på lp hade jag kunnat sälja dom för de dubbla på tradera

Alldeles riktigt. Tradera ger bättre betalt än den kunniga och kräsna samlarmarknaden för "vanliga kameror" och "vardagsoptik" med mera sådant. Ibland skrattretande mycket mera när budgivningshysterin sprínger iväg, men det är sällan mycket pengar även om det är bra betalt (om du förstår vad jag menar)..

Å andra sidan ger Tradera dåligt betalt för helt unika samlarkameror (vilket man inte behöver vara raketforskare för att förstå).

Nu gäller det bara att få klart för sig vilken kategori de här kamerorna tillhör. En lista med modellbeteckningar och eventuella gravyrer kan vi ju diskutera här - en redig auktionsfirma som LP-foto kan bekräfta dyrgriparna om det finns chans på sådana.

Personlig reflektion till TS: Om mormor tänker sig att det ligger en slant i de här kamerorna, så gör det antagligen inte det. Det får du ju berätta på ett bra sätt, i så fall. Behåll kamerorna, speciellt om de har minsta affektionsvärde.

Tack alla för bra svar!

Jag tror inte mormor räknar med några stora pengar...hon vill nog mest rensa och jag försöker rädda vad som räddas kan.
Kamerorna har används allihopa så de är ju inte 100 år gamla. Har ingen komplett lista men tog foton på de tre som såg äldst ut.
Tror det är en Rolletflex, de andra står det Zeiss Ikon på och Contessa/Contina.

Bilagor

• DSC00316.jpg
    DSC00316.jpg
    16.6 KB · Visningar: 2,467
  • DSC00317.jpg
    DSC00317.jpg
    22.7 KB · Visningar: 2,412
  • DSC00318.jpg
    DSC00318.jpg
    23.5 KB · Visningar: 2,412
Min morfar dog i höstas på natten efter sitt 89:e födelsedagskalas. Efter sig lämnade han en ganska gedigen mängd kameror som jag lovade mormor att ta reda på om de var värda nått.

Den som ser äldst ut är en Rolletflex och sen måste han köpt nån ny var 5:e till 10:e år eller så.

Nått tips på vart man kan lämna in dem utan att bli lurad? De finns på söder i Stockholm.

Hej!
Nu vet jag inte vilket antal kameror och objektiv m.m. som din morfar haft. Men om du kan så gör en lista på allt och lägga ut den här så kommer vi säkert att hjälpa dig med fakta om kamerorna.Som det skrivits tidigare så är vissa kameror mer värda än andra.Detta styrs kanske av hur många som tillverkats.Men man skall inte glöma att pris styrs av skicket på kamera och objektiv.Även eventuell väska och kanske även en bruksansvisning.
Här har du några länkar till äldre kameror:
"Rollen" http://www.camerapedia.org/wiki/Rolleiflex
Vogitländer; http://pagesperso-orange.fr/voigtlander/index.htm
Kodak : http://kodak.3106.net/index.php
Kodak: www.brownie-camera.com/index.shtml
Kameror olika märken: www.samlarkameror.com/index.htm

Vad gäller "Rollen" så får du gärna hör av dig till mig,jag är intresserad.

PS!
Annika,nu kom du före mig med bild !Det som jag var inne på.

Tack alla för bra svar!

Jag tror inte mormor räknar med några stora pengar...hon vill nog mest rensa och jag försöker rädda vad som räddas kan.
Kamerorna har används allihopa så de är ju inte 100 år gamla. Har ingen komplett lista men tog foton på de tre som såg äldst ut.
Tror det är en Rolletflex, de andra står det Zeiss Ikon på och Contessa/Contina.

Då skall jag gissa: Du kan nog få runt tusen spänn för Rolleiflexen (+/- 500 kronor), de andra två kan ge max 100 till 200 kronor per styck.

Du förstår, det är/var fina kameror på sin tid, men det finns å andra sidan massor av "morfäder" som köpte riktigt fina kameror och sedan använde dem sparsamt och försiktigt (ungefär som nu, alltså). Därför är kameror i den här klassen ganska vanliga och därmed inte välbetalda vid försäljning.

Spara du dem, om du inte får ett sympatiskt bud från någon sympatisk person. Sådant kan vara lika viktigt :)

Rolleiflexen är gammal, den kan vara från 20-talet till och med. Om den är fin har den definitivt samlarvärde, men det är nog ingen raritet.

Continan är en amatörkamera från 50-talets senare del. (Den minst värdefulla i samlingen).

Sedan har du en Zeiss Contessa (den sk dröm-Contessan) som är en mycket fin, ganska påkostad kamera från tidigt 50-tal. Inte sällsynt, men med fin Tessar-optik, och säkert fullt brukbar, eventuellt med undantag för ljusmätaren och eventuellt seg slutare på de långa tider. Skulle nog vara en favorit för mig personligen eftersom den både har ett visst samlar- och ett bruksvärde.

Själv skulle jag tycka att affektionsvärdet är större än vad man kan få för dessa kameror.

Contessan är värd minst tre gånger mer än Continan, är mer påkostad, bättre optik och mätsökare.

Tack för era bra svar! Jag visst väl att det var rätt ställe att fråga!

En del av mig skulle gärna behålla dem...men jag är ingen samlare. Om det är några av kamerorna som skulle kunna komma till folk som faktiskt vill använda dem skulle det vara det bästa... Jag tycker saker inte ska samla damm...eller i så fall hos någon som tittar på dem och ler ofta.

Tyvärr har jag inte kompetesn att bedömma skick osv så jag känner inte att jag kan lägga ut dem till försäljning med en rättvis beskrivning. Så jag får nog lämna in dem nånstans.
Kanske återkommer jag med fler frågor...

Rolleiflexen är gammal, den kan vara från 20-talet till och med. Om den är fin har den definitivt samlarvärde, men det är nog ingen raritet.
Den första Rolleiflexen kom i slutet av 1920-talet, men det här är inte den.
Den liknar någon av tre efterföljande modellerna, Model 620, 621 eller 622. De tillverkades, beroende på modell, mellan 1932 och 1938. Det som skiljde modellerna åt var objektivet som bilden togs genom (det nedre):
620 Tessar 1:4,5 f=7,5 cm
621 Tessar 1/3,8 f=7,5 cm
622 Tessar 1/3,5 f=7,5 cm

Det som skiljer bilder på de här kamerorna, jämfört med din är den runda mojängen snett upp till höger om det övre objektivet (sökarobjektivet). Kanske visar den importfirmans namn?

Olle

Det som skiljer bilder på de här kamerorna, jämfört med din är den runda mojängen snett upp till höger om det övre objektivet (sökarobjektivet). Kanske visar den importfirmans namn?

Olle

Försökte se på fotot (det är ju större på min dator)...ser inte att det står nått på den, möjligen nån siffra. Ser nästan ut som nån kontakt eller nått i mitten.

Får nog åka till mormor igen snart.

Continan är en amatörkamera från 50-talets senare del. (Den minst värdefulla i samlingen).
Sedan har du en Zeiss Contessa (den sk dröm-Contessan) som är en mycket fin, ganska påkostad kamera från tidigt 50-tal. Inte sällsynt, men med fin Tessar-optik, och säkert fullt brukbar, eventuellt med undantag för ljusmätaren och eventuellt seg slutare på de långa tider. Skulle nog vara en favorit för mig personligen eftersom den både har ett visst samlar- och ett bruksvärde.
Själv skulle jag tycka att affektionsvärdet är större än vad man kan få för dessa kameror.

Hej Urban!
Vad gäller Rolleiflexen så kom den i produktion 1927 och framåt.Gå gärna in på mina länkar.Den modell som Annika vissar är sannoligt Rollieflex Standad modell 622, tillverkades mellan 1932-38.I stora upplagor. Det finns ju även Rolliecord som bekant.
Just nu ligger det en "Rolleiflex Standard "neu" 1939" på tyska eBay.Den är i verkligen "neu"- skick.Med väska. Aktuellt bud 927:- kronor.
Ps!
Olle du kom före mig,

"Mojängen" på Rolleiflexen kan vara en blixtkontakt. Den är i så fall monterad i efterhand av en serviceman, som samtidigt synkroniserade slutaren för blixt. Det var ganska vanligt under 50-talet att man uppdaterade äldre finare kameror för att kunna använda blixt.

Det är ju en kvalitetskamera för yrkesbruk och avancerade amatörer, så de är fortfarande eftertraktade.

En del av mig skulle gärna behålla dem...men jag är ingen samlare. Om det är några av kamerorna som skulle kunna komma till folk som faktiskt vill använda dem skulle det vara det bästa... Jag tycker saker inte ska samla damm...eller i så fall hos någon som tittar på dem och ler ofta.

Om du skänker Rolliflexen till mig lovar jag att mata den (med film) så fort den är tom i magen, ta ut den på (foto)promenader flera gånger i veckan samt se till att vårda den ömt.

Visst känns det lockande? =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar