Annons

Moralfråga, kundhantering...

Produkter
(logga in för att koppla)

Sande

Aktiv medlem
Jag och min kollega gav oss i 2010 in i bröllopsvärlden som foto- och filmfotografer. Vi sålde våra tjänster till struntsummor för att få så många kunder som möjligt. Vi hade i princip bara ett villkor till priset och det var rätten till att använda materialet för att marknadsföra oss. Ingen av våra kunder hade några invändningar mot detta och betalade gladeligen den lilla slanten för våra tjänster.

Nu är det så att vi förbereder oss för säsong 2 och använder oss av fjolårets bilder och videomaterial för att visa potentiella kunder hur bra vi är och i samband med detta har vi gjort en fin kompilation av videoklipp.
Vi mailade därefter inblandade fd kunder för att informera dem om detta och frågade om de hade några invändningar.

Här kommer dilemmat!

Från ett av alla brudparen får jag som svar att de vill ha sitt bröllop privat och de inte vill att vi publicerar något.

Ha i åtanke att de inte hade några invändningar mot detta under planeringsmötet, när jag förklarade att vi ville marknadsföra oss med materialet... Och videon, där de (bland 5-6 andra brudpar) figurerar har vi lagt ner mycket tid och omsorg på och det skulle bli mycket besvärligt att ta bort dem från den.

Vad gör man i en sådan här situation?
 
Om inte detta finns dokumentarat i ett skriftligt avtal kan det vara svårt att använda materialet utan problem. Bilder i reklamsammanhang kräver tillstånd av de som figurerar på bilderna. Har du det?
Dessutom tycker jag att människor har rätt att ändra sig. Du vet inte vad som eventuellt ligger bakom att de inte vill skylta med sitt bröllop så jag hade accepterat deras vägran.
 
Du kommer ju kanske förstöra relationen till just det paret om du använder bilderna på dem men å andra sidan så kommer ni inte få flera kunder om ni inte marknadsför er.
Ni/du kanske inte skulle berättat för brudparen från början att ni planerade att använda deras bilder eftersom dom redan godkänt vilkoren på planeringsmötena.

Själv så tycker jag att du ska använda filmen du gjort eller sätta dig och göra om den. Men jag lutar åt det första.
 
Jag förstår er båda. Ett avtal som bland annat ger oss rätten att använda bilderna till marknadsföring skakade vi ihop halvvägs in på sommaren, dock efter just detta brudpars bröllop. Deras tillstånd fick jag bara muntligt.

Jag håller också med om att folk har rätt att ändra sig om de har en bra ursäkt, men enbart en önskan om att det ska vara privat känns frustrerande när man fotograferat och videofilmat deras bröllop från morgon till kväll, för att inte tala om allt efterbearbete. Man kan säga att vi jobbade med det här i totalt 2 veckor och det enda vi hade att se fram emot var rätten att marknadsföra oss med materialet, för vi tjänade knappt en krona i slutändan...

Har vi verkligen inte rätten att marknadsföra oss med vårt eget material?
 
Går det inte att lösa? Erbjuda dom en fotografering av barnen/hunden mot att ni faktiskt får använda det trots allt? Muta dom mao ;-)
 
Har vi verkligen inte rätten att marknadsföra oss med vårt eget material?

Klart ni har rätten om det står i kontrakten, det var väl den moraliska aspekten du oroade dig för?

Eftersom ni nu frågat dem om de har några invändningar så kommer det se oerhört märkligt ut om ni skulle strunta i deras önskemål. Varför frågade ni då? Situationen hade varit annorlunda om ni publicerat ändå och de hade upptäckt det och klagat.
 
Felet ligger väl i att börja producera marknadsföringsmaterialet innan alla tillstånd var klara? Personligen skulle jag nog allt ta "besväret" att redigera om materialet så att den kund som inte gav sitt medgivande inte kommer med. Detta oavsett om det tidigare har lämnats ett muntligt positivt besked. Det finns mycket som kan ha hänt och som gör att de inte vill vara med i någon reklam.

Oavsett om man har en juridisk rätt att publicera bilder så finns respekten för medmänniskan och det innebär att man i vissa fall bör avstå. Det kan vara just detta som kan ge klirr i kassan på sikt. Det tar ett ögonblick att förlora ansiktet men en evighet att få tillbaka det.

Men som sagt, detta är min åsikt även om den kan verka lite avig så vill jag föra fram den.
 
Är det nära hem till dem?
Är det det, så ta med filmen på DVD och knacka på.

Förklara att du vill visa hur materialet som ni vill använda till er reklam ser ut.
Jag gissar att de är införstådda med att de har fått ett billigt pris redan för fotograferingen.

Lirka med dem...

Kanske erbjuda dem där i soffan att antingen köpa loss hela materialet till bröllopet och inte vara med i filmen ni just har sett eller att få hela materialet till sitt bröllopet och vara med i filmen.

För det kan ju vara som så att de egentligen är rädda att det är bilder de inte vill skall visas upp offentligt för att de tycker.... att håret är konstigt eller vad som hellst. Men de kanske ändrar sig om de får se den och skriver på en tillåtelse.
 
Klart ni har rätten om det står i kontrakten, det var väl den moraliska aspekten du oroade dig för?

Eftersom ni nu frågat dem om de har några invändningar så kommer det se oerhört märkligt ut om ni skulle strunta i deras önskemål. Varför frågade ni då? Situationen hade varit annorlunda om ni publicerat ändå och de hade upptäckt det och klagat.

Ja, det är lätt att vara efterklok. Eftersom vi enbart fått positiva responser från alla våra kunder så var det här det sista man väntade sig och tanken var mest att vara artig och informera dem om att "här dyker upp något trevligt på er".

och som jag skrev tidigare, med detta brudparet hade vi bara en muntlig överenskommelse...
 
Tänk såhär.

Vilket alternativ är jobbigast utslaget på en tioårsperiod?
1. Hävda det initiala muntliga avtalet, publicera filmen, och riskera en hel del dålig publicitet.
2. Editera bort denna kund och slipp eventuella besvär.
 
Jag och min kollega gav oss i 2010 in i bröllopsvärlden som foto- och filmfotografer. Vi sålde våra tjänster till struntsummor för att få så många kunder som möjligt. Vi hade i princip bara ett villkor till priset och det var rätten till att använda materialet för att marknadsföra oss. Ingen av våra kunder hade några invändningar mot detta och betalade gladeligen den lilla slanten för våra tjänster.
...

Pratar vi juridiskt kan det nog före komma ett tyst medgivande det vill säga att dom tidigare sett bilderna på nätet. Jag är dock ingen jurist så det är bara en lekmans gissning.

Jag hade övervägt hur stor marknadsföring jag ska göra, är det via tv4 eller en hemsida som har 10 besök om dagen?

Sedan kan du ju antingen som folk skrivit muta dem eller skriva precis som du känner vi har lagt ner 80 timmar på erat bröllop för att kunna marknadsföra oss och har knappt tagit betalt.

Men det är svårt. Det är nog bara du som kan svara eftersom du måste kunna stå för ditt beslut. Även om jag tycker båda besluten är rätt på sitt sätt.
 
Är det nära hem till dem?
Är det det, så ta med filmen på DVD och knacka på.

Förklara att du vill visa hur materialet som ni vill använda till er reklam ser ut.
Jag gissar att de är införstådda med att de har fått ett billigt pris redan för fotograferingen.

Lirka med dem...

Kanske erbjuda dem där i soffan att antingen köpa loss hela materialet till bröllopet och inte vara med i filmen ni just har sett eller att få hela materialet till sitt bröllopet och vara med i filmen.

För det kan ju vara som så att de egentligen är rädda att det är bilder de inte vill skall visas upp offentligt för att de tycker.... att håret är konstigt eller vad som hellst. Men de kanske ändrar sig om de får se den och skriver på en tillåtelse.

De förekommer i ett 4 minuter långt videoklipp, där dyker de upp i totalt ca 15 bland alla andra brudpar.
Jag har dessutom visat dem klippet...

Sen har de redan fått allt, från alla bilder högupplöst (ca 500 st), ett dvd-paket, coffe table bok, web presentation för bilderna, vi fotade och filmade i totalt 11 timmar den dagen...
Allt detta för 6200 kr som vi sedan betalar moms och skatt på och jag var väldigt tydlig med att förklara att de får det så pass superbilligt just för att vi ville använda materialet i efterhand till att marknadsföra oss.

Så då förstår ni kanske att det inte bara är en fråga om moral eller förpliktelse, för mig är det också en principsak.
 
och som jag skrev tidigare, med detta brudparet hade vi bara en muntlig överenskommelse...

Muntliga överenskommelser är lika giltiga som skriftliga. Problemet är att visa att ni har en överenskommelse om motparten hävdar motsatsen. Det fanns knappast några oberoende vittnen när ni kom överens, antar jag.
 
Muntliga överenskommelser är lika giltiga som skriftliga. Problemet är att visa att ni har en överenskommelse om motparten hävdar motsatsen. Det fanns knappast några oberoende vittnen när ni kom överens, antar jag.

Hehe, räknas brudens mor som oberoende vittne? ;)
 
De förekommer i ett 4 minuter långt videoklipp, där dyker de upp i totalt ca 15 bland alla andra brudpar.
Jag har dessutom visat dem klippet...

Sen har de redan fått allt, från alla bilder högupplöst (ca 500 st), ett dvd-paket, coffe table bok, web presentation för bilderna, vi fotade och filmade i totalt 11 timmar den dagen...
Allt detta för 6200 kr som vi sedan betalar moms och skatt på och jag var väldigt tydlig med att förklara att de får det så pass superbilligt just för att vi ville använda materialet i efterhand till att marknadsföra oss.

Så då förstår ni kanske att det inte bara är en fråga om moral eller förpliktelse, för mig är det också en principsak.
Fakturera dem då hela beloppet det skulle kostat och klipp bort deras bilder.
Eller det kanske finns kontrakt på 6200.
 
Ja det bästa hade ju varit att fråga innan ni gjorde filmen som nån innan sade. Så hade ni bara använt bilder/video på dom som velat.

Men jag håller också med när någon annan skriver att nu när ni frågade dom om dom hade invändningar - så får man ju vara beredd på att någon har invändningar. Ni skulle inte frågat!

Rent moraliskt - vett och ettikett-vad vet jag - så tycker jag kanske ändå att ni ska lyssna på deras nej eller muta/diskutera/visa tills ni får ett ja.

För nu frågade ni ju "Är detta okej? -ja -nej" men ni ville bara höra "ja"

Jag skrev innan att jag kanske skulle använt matrialet ändå - mest pga jag är ganska principfast. Dom visste ju spelreglarna innan och är vuxna människor. Men moraliskt så ska man ju lyssna på människor om man frågar efter deras åsikter.

Hur som helst så ska det bli spännande att höra hur det går. Du får berätta sen hur det gick.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.