ANNONS
Annons

Moonflex

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag undrar vad det är för film man skall använda till moonflex.

Tack för svar.

Hej !

Alltid lär man sej något nytt (Moonflex) .

Var det den på Tradera ?

Den hade 80mm brännvidd, dvs normaloptik på 6x6, samma som de flesta
Rolliflex - cord osv.
Kan iofs vara 6x4,5 men mindre troligt, ändrar nu inget.

det bör finna en tomspole i , för film ca 57-60mm bred, med tunna gavlar, platst eller metall.

--

Förmodligen 120-film, kolla ex photax .

//Magnus

Det verkar vara en Toyocaflex med annan namnbricka på.
Det var ganska vanligt att asiatiska fabriker lät kunder köpa befintliga kameramodeller med egna namnbrickor på.
Tillexemepl Diana har ju hur många kloner som helst. Ett annat exempel är den "svenska" Molforeflexen" (http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=19112)

6x9 är väl bara ett format man kan få ut från sin 120-film? Men om det är en toyoca så ger den 6x6.

Du kan läsa merom toyocaflexen här: http://camera-wiki.org/wiki/Toyocaflex

tom spole. Jag behöver en tom för att rulla över filmen till. Just nu har jag ingen spole alls i kameran. 120-spole är vad jag söker.
Tack för svar.

Vart bor du? bor du i en stad med ett riktigt labb så lär du kunna få en där. Man slänger dom ju ändå när man är framkallar filmen.

---
6x9 är väl bara ett format man kan få ut från sin 120-film?
---
Visst. Från 120-film får man ut, beroende på kamera:

1) 12 st 6x6 cm bilder - vanligast i modern tid.
2) 8 st 6x9 cm bilder - det normala under den tidigare delen av formatets liv, men användes även för enstaka modernare pro-kameror ("modernare" ska inte tolkas som 2000-talet utan 1960-1980-talen eller så).
3) 16 st 6x4,5 cm bilder - ovanligaste formatet.

Det fanns även enstaka kombinationskameror, som klarade t.ex. såväl 6x9 som 6x4,5 cm. Då la man in en mask för det mindre formatet. 120-filmen hade tre rader med bildnummer tryckta längs papperet, en rad för vardera 8, 12 resp. 16 bilder. Det lilla röda fönstret i kamerans baksida var placerat över den rad som stämde med det filmformat som kameran var avsett för. Kombi-kamerorna hade förstås två eller tre fönster.
.

Senast ändrad:
hej groth
Det skulle vara skit skysst men jag har precis flyttat till gotland. Du kan inte skicka via posten?
Tack för svaren

det går bra :) Anders nordh c/o Michael lima sjöström
62350
Storgatan 30 hemse, Gotland
Men man behöver bara en asså, så får man en ny när filmen tar slut på rullen när man rullar över? Ä det så det fungerar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar