Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Montering

Produkter
(logga in för att koppla)

piratjenny

Avslutat medlemskap
Jag har tänkt börja montera mina foton själv, dvs med passepartout och bakstycke i syrafri kartong. Jag tänkte därför höra om det är nån som har några tips om bra ställen (gärna nätbutiker i Sverige eller utlandet) som säljer material till detta.

Vad är det mer jag ska tänka på? Vilken typ av lim/annat fästmaterial ska jag använda? Var får jag tag på passepartoutskärare? Vad bör jag använda för typ av underlag?

All info och alla förslag är uppskattade!

/Jenny
 
nja... har inte letat ihjäl mig heller iofs :)
mitt stora problem nu är egentligen vilken typ av lim jag ska använda. Jag ska nämligen montera bilder som inte ska ramas in, vilket innebär att jag inte kan montera med bygel som man brukar göra. Istället måste jag fästa hela passepartouten mot hela bakstycket och då måste jag ju använda ett lim som inte förstör fotot över tid. Någon som har tips?
 
Man kan ju använda en clipsram som är ganska billig och ev ta bort glaset. Då är bara masonit/kompositbakstycket kvar samt clipsarna och bakstycke i syrafritt samt passepartout kan läggas direkt på bakstycket med clipsarna som fixering. Du behöver ju inte heller limma utan kan använda fotohörn för att fixera bilden som vanligt. Ska du inte hänga bilderna utan bara ha dom monterade kan man istället för clipsram göra en konstruktion där ena kanten av bakstycket tejpas ihop med passepartouns ena kant så att man kan vika över den. Då behöver du heller inte limma utan kan montera med fotohörn som vanligt, antingen direkt på baksidan av passepartoun eller på bakstycket.
 
Senast ändrad:
jag kanske var lite otydlig.
tanken är alltså att jag ska kunna hantera de passepartout-monterade bilderna utan att passepartout och bakstycke separeras = lim eller liknande kommer krävas.
 
Varför måste de nödvändigtvis sitta tajt ihop? Räcker det inte med att de kan vikas isär?
 
Jag har nämligen tänkt ge bort 10-15 monterade foton i en finare ask. Tanken är att de ska kunna ligga i asken och att man ska kunna titta på dem men även välja att sätta in dem i en ram om man vill, men det ska inte vara ett tvång.
 
FILM) (piratjenny skrev:
Jag har nämligen tänkt ge bort 10-15 monterade foton i en finare ask. Tanken är att de ska kunna ligga i asken och att man ska kunna titta på dem men även välja att sätta in dem i en ram om man vill, men det ska inte vara ett tvång.

Det skulle väl funka alldeles utmärkt med den metod jag beskrev att tejpa passepartoutens kant med en heldragen tejpbit mot bakstyckets kant och sedan vika över den? Och fästa/fixera bilden med vanliga fotohörn? Det blir en ganska exakt passning mellan bild och passepartout ändå och det går utmärkt att sätta dom i ram. Enda skillnaden är att du kan vika ut passepartouten som en bokpärm.
 
I välsorterade ramäffärer finns dubbelhäftande tape som används för att montera bilder i album, sitter bra men inte bättre än att om man vill så går det att dela på det senare.
 
Jenny du behöver inte lim, det räcker med tejp.

Skall bilderna leva länge?
Då måste det till syrafria kartonger.

Sedan finns det flera val.

Bäst är adhesiv. Man värmer alltså ihop bild+bakstycke. Blir perfekt. Kräver adhesiv + värmepress. Man får vara försiktig med RC-papper så inte bilden smälter men läs instruktionerna och köp rätt adhesiv.
Själv använder jag bara adhesiv till fiberpapper.

Sedan kan man om man vill gå ett steg till. Om man från början skar bakstycket lika stor som passepartouten så kan man först fästa bilden och i nästa steg lägga remsor av adhesiv runt bilden och fästa passepartouten i nästa steg.

Om man bara gör steg 1 så kan du fästa passepartouten i överkant som nils föreslår med konstnärstejp(den är syrafri men slicka inte dit dina bakterier utan använd vatten).
Underkanten eller runt om fäster du med enkel dubbelhäftande tejp. Kanske finns ngn syrafri variant här med?
Fördelen med att fästa överkanten först är att när väl gångjärnet verkligen sitter rätt(för det går att skära loss och göra om) då är det enkelt att limma ihop resten med gångjärnet som stöd för att allt ska hamna rätt.

Annars får man göra som jag gjorde förr.
tejpa fast bilden på bakstycket. Dubbelhäftande tejp runt om bilden och tryck ihop. Det funkar det med. I alla fall i 10 år. Ngn gg tog jag mattejp om jag ville att det skulle sitta riktigt hårt.

Lycka till
/Erik
 
Tack så mycket för alla tips! Jag ska nog ta en sväng förbi både Matton och Kreativa när jag är i Stockholm imorgon.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.