Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Montering i ram

Produkter
(logga in för att koppla)

NoFilter

Medlem
Har tänkt att monter lite bilder i IKEA Ribba.
Vad rekommenderar ni?
  • Är passepartouten som medföljer av ok kvalitet eller bör man byta den?
  • Kan man montera bilderna med syrafri tape? Ska man isf klistra dem mot passepartouten eller mot fiberskivan?
  • Är det bättre att klistra bilderna med exvis 3M Photo Mount mot fiberskivan?
  • Om man klistrar, bör man då använda någon annan skiva än den träfiberskiva som följer med?

Tacksam för era tips

Ikea har ramar med väldigt tunt glas och materialet i dem är inte arkivbeständigt.
Har i alla fall inte varit det.

Har du Hornbach i närheten så kolla med dem. De har bättre ramar och åtminstone i Göteborg också inramning. De har passpartoutskärare.
Där kan de skära till en passpartout åt dig i rätt material och i den storlek du vill ha.
De passpartouter som följer med har sällan rätt öppning för att passa mot inkjetpapper.

Du skall tejpa bilden mot passpartouten i överkan endast. Inte mot baksidan. Papper är ett levande material och påverkas av luftfuktigheten också i en ram. Därför ät det viktigt det kan röra på sig och bara fästs i överkant. Använd inte klister.
Använd 3 M arkivbeständig dokument tejp. Den går också hyfsat lätt att lossa om du vill byta bild i ramen.

IKEAs passepartout (har minst fem exempel, spridda inköp senaste sju åren) gulnar på bara ett par år, fast bara själva materialet, inte ytan. Det blir som en ljusbrun rand mitt i snittytan.

När jag var affärsområdesansvarig för grafisk kartong inom Stora var jag också den som gjorde upp alla affärerna med Ikea. En av mina då största kunder. Köpte för några 100 miljoner per år. Både till Ikeakatalogens omslag och till passpartouter samt en del annat.

Kartongen till ramarna var då av det som på branschspråk heter falskarton. Kemisk massa på ytan och baksidan men mekanisk slipmassa eller CTMP i mittskikten.
Det är långt ifrån arkivbeständigt och innehåller lignin. Det är därför det gulnar snabbt i snittytorna.
Allt tyder av föregående inlägg på att det forfarande är så.

Så tänker man ha något ramat under lång tid är detta inte att rekommendera. Dessa ämnen avges långsamt av kartongen och överförs till det man har ramat och påverkar det i negativ riktning.

Har tänkt att monter lite bilder i IKEA Ribba.
Vad rekommenderar ni?
  • Är passepartouten som medföljer av ok kvalitet eller bör man byta den?
  • Kan man montera bilderna med syrafri tape? Ska man isf klistra dem mot passepartouten eller mot fiberskivan?
  • Är det bättre att klistra bilderna med exvis 3M Photo Mount mot fiberskivan?
  • Om man klistrar, bör man då använda någon annan skiva än den träfiberskiva som följer med?

Tacksam för era tips

Jag använder IKEA,s RIBBA ram, men jag slänger deras passepartout och byter det mot svart passepartout från Drewex i Malmö. Har slutat köpa från Hornbach i Malmö för de skar inte raka kanter och i vinkel. Bakgrundskartong köper jag från Matton i Malmö detta är också passepartoutpapp, som jag klistrar fast bilden med antingen Fastik eller lim på areosolflaska. Använder aldrig mer tape då detta har en förmåga att lossa efter ett par år.
Detta har jag gjort i flera år nu och aldrig haft problem med något av materialen. Se bara till att du köper syrafritt passepartout

Tack för era tips!

Det lutar åt Ribba ramen, men med utbytt passepartout och bakstycke. Väljer nog att klistra bilderna med aerosol-lim.

Tänk på att limmet också skall vara arkivbeständigt om de andra materialen är det.
Sedan att limma mot baksidan som ni gör eller tänker göra är inte den metod ramaffärer eller muséer använder vid ramning.

De fäster konstverket med hjälp av arkivbeständig tejp och endast i överkanten. Detta beror på att all kartong och papper reagerar snabbt och med enorm kraft på förändringar i luftfuktigheten.
Enkelt uttryckt är en pappersfiber en kapillär och suger åt sig fukt inuti när fuktigheten är hög och avger fukt när det är torrt. Papperet försöker vara i balans med omgivningen.
En fiber med mycket fukt blir lite tjockare och med lite fukt lite tunnare. Fast längden påverkas inte.
Huvuddelen av fibrerna i papper och kartong ligger i maskinriktningen på pappersmaskinen.
Skall man limma ett papper mot en kartong på ena sidan bör man helst limma ett likadant papper på andra sidan. Annars vill gärna det hela böja sig/slå sig.

3M Scotch säljer lämplig tejp. Finns säkert fler.
Själv använder jag Scotch arkivbeständig dokument tejp. Godkänd av svenskt arkiv.

Är det inte risk att denna typ av tape släpper efter en tid (år) och bilden ramlar ned?

Om jag ställer ut bilderna eller säljer dem vill jag inte ta någon sådan risk (om det nu är en risk).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar