Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Montering av Universal Skyport - Hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Teufelschlumpf

Aktiv medlem
Har precis fått hem Elinchrom Universal Skyport med tillbehör, för att kunna ha blixten på stativ en bit från kameran utan sladdar..

Men det funkar inte. Eller så har jag kopplat fel någonstans. Tillbehören som skickas med kommer från HAMA, och de är knappast kända för vidare beskrivning om hur deras saker ska användas.

Jag har satt blixten i blixtadapatern, och min tanke var sedan att blixtkabeln borde gå mellan Skyport-mottagaren och blixtadaptern, och sedan sätta sändaren på kameran. Men det fungerar inte.

Har en Olymppus E-510 och blixt FL-36.

Någon som vet vad det beror på, eller vad jag kan testa osv. När jag trycker på sändarens test-knapp blinkar mottagaren till, vilket borde innebära att den kommunikationen fungerar.

En tanke jag har, är helt enkelt om mottagaren inte har tillräckligt med ström, men tycker i så fall inte den borde reagera på testen...

Hoppas någon har ett bra tips om vad jag ska göra...

// Johan
 
En fråga som kan vara intressant. Har du satt batteriet i sändaren med minussidan upp. Det är en del som sätter i batteriet med plussidan upp och då går det inte.
 
Mottagaren blinkar hela tiden ja, men utöver det även när sändaren skickar signal. Jag har iaktagit lampan varje gång jag tryckt.

Och självklart har jag kollat batteriet...

// Johan
 
vilken adapter har du? länka eller lägg upp bild.

förmodar att du har ställt mottagaren och sändaren på samma grupp och kanal...
 
Förhoppningsvis "löst"

Har testat allt möjligt. Ja, jag har kollat att det är samma kanal på sändare och mottagare, och för säkerhetsskull ställde jag även sändaren på "all" - inget hände..

Till slut fick jag tips om att kortsluta kabeln, för att se så signalerna går genom kabeln, och därmed utesluta del för del. Hur jag än vrider och vänder på ärendet, går inte signalen från mottagaren till synkkabeln = Största sannolikhet fel på uttaget i mottagaren.

Har talat med Cyberphoto, som kommer skicka mig en ny i veckan, och förhoppningsvis blir problemet löst då...

// Johan
 
Detta har jag också gått igenom. Jag kunde inte förstå varför det fungerade när jag kortslöt synk-kabeln men inte när jag ville att skyporten skulle lösa ut.

Grejen är att FL-36 vill ha en annan trigger-signal. FL-36 vill ha en längre och svagare signal än vad Skyport skickar ut.

Detta åstadkommer du genom att löda på en 22nF kondensator parallellt på din syn-kabel.


Mer grundligt beskrivet hur du ska göra för att få din Olympus FL-36 och Skyport att fungera ihop:

http://www.flickr.com/groups/strobist/discuss/72157602387229670/?search=skyport+vivitar


Förresten, det fungerar fin-fint med tex Nikons gamla SB-24 och SB-25, utan modifkationer.
 
Detta åstadkommer du genom att löda på en 22nF kondensator parallellt på din syn-kabel.

Förresten, det fungerar fin-fint med tex Nikons gamla SB-24 och SB-25, utan modifkationer.

Ja, då var man ett steg närmre iallafall. Var får man tag i en 22nF-kondensator? Med parallellt menas att signalen helt enkelt ska gå igenom kondensatorn antar jag? Detta har passerat mina tekniska kunskaper, så jag lär nog behöva be brorsan om hjälp för att fixa det.

Detta är inget Cyberphoto känner till då, eftersom de skickar mig en ny, som då inte heller kommer fungera!!

// Johan
 
Ja, då var man ett steg närmre iallafall. Var får man tag i en 22nF-kondensator? Med parallellt menas att signalen helt enkelt ska gå igenom kondensatorn antar jag? Detta har passerat mina tekniska kunskaper, så jag lär nog behöva be brorsan om hjälp för att fixa det.

Detta är inget Cyberphoto känner till då, eftersom de skickar mig en ny, som då inte heller kommer fungera!!

// Johan

Iom att du kommer skjuta utan ETTL, så kanske du borde skifta ut blixten? Bara en tanke.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.