Annons

Montering av skyddsfilm på LCD

Produkter
(logga in för att koppla)

exeton

Aktiv medlem
Tänkte visa hur jag gjorde när jag monterade skyddfilm på displayen på min kamera.

Man behöver ju givetvis inte göra som jag gjort men set det som ett tips i alla fall.

Jag behövde lösa två problem som jag stött på när jag monterat skyddsfilm tidigare.

1. Klippa till filmen så den passar exakt eller i alla fall riktigt bra.

2. Lyckas få fast filmen på rätt plats på första försöket.

Så här gjorde jag:

1. Se till att displayen är riktigt ren.
2. Klipp till en bit papper som är lite större än displayen med ett hål i mitten.
3. Sätt fast papperbiten på displayen med maskeringstejp över hålet i pappret.
4. Rita med en penna ut konturen på displayen. Beroende på hur det ser ut på kameran får man rita på olika sätt. På min kamera var det ett smalt spår mellan kamerahus och displayen så jag kunde enkelt med en stiftpenna rita ut konturen.
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    34.6 KB · Visningar: 823
5. Lossa sedan pappret från kameran och fäst det på skydsfilmen.
6. Klipp ut efter linjen, jag klippte innerkant blyertslinjen.
7. Så har vi oss en bit skyddsfilm med riktigt bra passform.
8. För att kunna montera filmen på ett bra sätt lossade jag pappret på skyddsfilmens baksida och klippte loss hälften. Den lösa biten skydspapper satte jag sedan tillbaka för att få ett handtag att hålla i vid själva monteringen av skyddsfilmen.
 

Bilagor

  • untitled-2.jpg
    untitled-2.jpg
    39 KB · Visningar: 826
9. Passa in skyddsfilmen där skyddspappret fortfarande sitter kvar. När hörn och kanter stämmer tryck ner filmen in mot mitten så att mitten av filmen fastnar på displayen.
10. Lirka loss biten skyddspapper som fungerade som handtag och rulla filmen på plats för att undvika luftbubblor.
11. Lyft andra halvan av skyddsfilmen och lossa skyddspappret. Rulla sedan ut skyddsfilmen, se till att det inte kommer skräp eller luft under filmen.
12. Klart! Titta man kan ju se igenom skyddsfilmen också.
 

Bilagor

  • untitled-3.jpg
    untitled-3.jpg
    53.1 KB · Visningar: 819
BugEyes skrev:
Snyggt, så vill jag också göra.
Var köpte du filmen?

BH Photo New York
http://www.bhphotovideo.com

närmare bestämt den här:
http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...183&is=REG&addedTroughType=categoryNavigation

Men den har sina nackdelar tycker jag. Den är lite repig från början tvärs över helt parallella repor från tillverkningen eller nåt. Det syns inte när man visar en bild på kameran men syns bra när den är avstängd. Spelar med andra ord inte så stor roll.
 
Jag har tejpat med vanlig Clasohlssontejp rakt över displayen, två stycken så det är ett litet streck rakt över emellan tejpbitarna men det stör inte så mycket.
 
Jag brukar i och för sig riva bort den skyddsfilm som brukar sitta på olika typer av skärmar när de lvereras.
 
Köpte Clas Ohlsons "Laminat"
http://www.clasohlson.se/shop/store...9:30:59+PM&NoCache=5/1/2006+9:30:59+PM#q22117
url]

Det är vanligt tjockare tejp som täcker bra t.ex. Nikon D70 LCD. Man kan ta bort det (försiktigt) med ren bensin.
/Fredrik
 
OH-film fungerar UA.

Klipp till en mall av papper och skär ut ett antal "skydd". Fukta folien på ena sidan och sätt den på plats. Stryk sedan bort alla luftbubblor med Tops, eller nåt annat mjukt, runt och skonsamt.
 
tannler skrev:
OH-film fungerar UA.

Klipp till en mall av papper och skär ut ett antal "skydd". Fukta folien på ena sidan och sätt den på plats. Stryk sedan bort alla luftbubblor med Tops, eller nåt annat mjukt, runt och skonsamt.
Jag tänkte på något liknande. Jag satte upp skyddsfilm med fuktat yta på badrums-/förrådsfönster och den sitter fast. Men OH filmen är litet styvare, hårdare. Undrar om det sitter lika bra?. Skall testa.
Det som förvånar mig är att jag har också en Nikon Coolpix 995 so aldrig haft något skydd på LCD, men man är så angelegen för att ha det på D70, gjort av samma Nikon.
/Fred
 
Jag köpte skyddsplast för IPOD på teknikmagazinet. Den innehåller 2 skivor plast som räcker till 2 kameror. Den kostar 79kr.
Dessutom är den gjord för att användas på kameror och IPOD displayer. Sedan kan man lätt ta brt den om man vill byta. Plasten är ganska styv så den är lätt att applicera. Se dock till att ni får bort allt damm annar blir det fult.
//Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.