Annons

Montering av foton i glasram ger fläckar

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan rekommendera att skriva ut på akvarellpapper också, det ger riktigt fina bilder med djupkänsla eller vad man ska säga, plus att de inte klibbar i glaset.

Många som håller på med utskrifter erbjuder olika typer av akvarellpapper, jag kan rekommendera Q-image här i Uppsala, det är dem jag har erfarenhet av.

Vill du inte ha en passepartout kan du testa med små möbeltassar i hörnen (typ dem som man dämpar köksluckorna med), eller någon annan passande distans. Förutsätter dock att bilden är monterad på en plan skiva.

Eller vänd på steken och ta ut bilderna på matt papper istället för blankt. För jag gissar att det är blankt papper vi pratar om.... Blankt papper och blankt glas är lite kaka på kaka och behövs egentligen inte tycker jag. Någon får gärna rätta mig om jag har fel men man har ett större spektra av färger på ett matt papper än ett blankt också?

Mvh
Jerka

Tror inte att det spelar någon roll om vilket papper du använder, om du har glas framför. Det är glaset som ställer till det. Kör du utan glas så kan kanske blankt papper också ge reflexer.
Halvmatt/halvblankt och matt papper utan glas blir bra.

Ja, det är ju en variant förstås! Men behöver man skydda bilden på något sätt då? Jag tänker på att man kanske vill torka av damm/fingeravtryck etc. Blir det någon skillnad på blekning?

/CO

Jag printar hellre ut en ny bild om den blir skadad än att "gömma" den bakom glas med alla reflexer. Blekningen beror på vilken framställningmetod som bilden har.
Min skrivare använder Epson:s K3-bläck och den skall klara 34 - 75 år beroende på papper och detta är utan glas. Det räcker för mig.

Jag råkade ut för ett likartat problem i veckan då jag skulle montera mina senaste beställningar (50x75) från Proformat. Ramarna, som var inköpta på IKEA (Ribba), hade något slags hinna/förändring i glaset. Alla tre ramarna hade likartade problem.
Fönsterputs fixade till det mesta men det fanns någon slag fält eller hinna på delar av glaset som inte gav med sig. Det syns om man tittar från vissa vinklar... retligt Visa bilaga 109702

Men säljs inte IKEA Ribba med passepartout? Vi har inte IKEA i Umeå så jag har inte testat de ramarna. I vilket fall brukar vi alltid lämna lite vitt runtom printarna som vi skickar för att man ska kunna fästa bilden i en passepartout.

Angående glas som diskuteras här i tråden också så finns det ett helt fantastiskt UV-glas som inte ger några reflexer. Men smakar det så kostar det, ganska mycket också för UV glas.

/Lennie
ProFormat

Hej Lennie,
Utskrifterna är helt perfekta! Över förväntan.
Det finns gott om vitt runt om så det är inga problem.
Jag hade dock tänkt att montera dessa helt utan passepartout.

Då kan jag passa på att tacka så mycket för ett bra jobb som ni gjorde thumbup.gif

Hej Lennie,
Utskrifterna är helt perfekta! Över förväntan.
Det finns gott om vitt runt om så det är inga problem.
Jag hade dock tänkt att montera dessa helt utan passepartout.

Då kan jag passa på att tacka så mycket för ett bra jobb som ni gjorde Visa bilaga 109975

Varsågod och tack för förtroendet att printa.

Jag är visserligen ingen rammakare till yrket men jag föreställer mig att rammakarna lägger någon form av distans mellan glas och bild alltid. Passepartout är ju en bra sådan, men man kan säkert hitta på nån slags distans till glaset som inte syns. Då fastnar ju inte bilderna mot glaset.

Montering med passpartau i Ikea-ram.

Använd passepartout! Då blir det en luftspalt mellan bilden och glaset.

Ikeas ram Strömby saknar plats på djupet för en passpartau eller distans, om man använder de medföljande plastklipsen på baksidan. Men om någon har någon annan lösning på fästanordning är ni välkomna.

Ersätt glaset med en passepartout! Om du nu absolut vill ha glas, köp en ram i trä istället! Brukar ha lite mer djup och är enklare att montera den tjockare pappskivan/ fiberskivan och fästanordningen med t.ex krokar och ståltråd, funkar med häftpistol också både på skivan och tråden.

Jag monterar mina utskrifter på kartong med värmeadhesivså att bilden blir helt plan. Sedan sätter jag bilden i en boxram med glas. Det är en ganska djup ram, ca 35mm, där glaset sitter ytterst mot ramkanten, därefter en svart list runt om i glasfalsen och sist bilden med eller utan passepartout. Bilden ligger då ca 10mm innanför glaset. Jag tycker detta ser snyggt ut och ger en viss djupverkan. Jag skriver ut på matt papper med en aning gräng.

Jag har köpt ramarna hos Hornbach i Malmö, men sist jag var där i annat ärende såg jag inte några av dessa boxramar. Jag tittade dock inte så noga. Just nu är jag på väg till Göteborg och skall kolla där också. Katastrof om de har slutat med dessa ramar!

Ok, glas, passepartout, bild och skiva, punkta fast med smältlim eller liknande.

Tack för tips med smältlim... Jag hade nog tänkt någon form av plastbit att klämma dit. Kanske vvs-branschen har något rör som går att stumpa till och klämma in med jämna mellanrum.
Alternativt om det finns någon form av beslag att trycka/skruva dit.

Om bilden ska in bakom glas funkar det super med ett matt fotopapper,
Akvarellpapper likaså. Blankt papper gör att det klibbar mot glaset.
Kaka på kaka som någon skrev. :)

Problemet är som flera andra varit inne på, man måste alltid köra på ett matt eller halvmatt fotopapper om det ska ramas in annars uppstår det där fenomenet tyvärr

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar