Hej Henrik!
Under förutsättning att det är spraylim för montering av bilder så är det kanske mest att träna på tekniken. Så min fråga är det Tetenal Spraylim ? Om det är så gör du på följande sätt:
- Skaka flaskan noga och spraya med ett avstånd på cirka 15-20 cm. Låt limmet "luftas" cirka 1 minut innan sammanpressning. Om exakt placering av fotografiet är viktigt så kan man låta limmet "luftas" 2-3 minuter, lägg ihop och justera bilden till rätt läge, tryck därefter fast bilden ordentligt. Om spraylimmet av misstag kommer på arbetsbordet så kan det avlägsnas med lösningsmedel (ex. lacknafta). " Detta är hämntat från Tetanal på Photax.se hemsida. Jag använder detta för montering av bilder. Och det blir ett antal genom åren. Du kanske gör klokt i att "träna" på något papper som du sprayar och sedan monterar.
Jag lägger bilderna på ett plant underlag. Tar vitt papper som jag "lägger" in på bilden några mm runt om,alltså på alla fyra siderna. Det kommer då att se ut som en vit ram. Sedan sprayar jag inom det som är kvar. Det minskar risken för att få lim på någon annan plats. Sedan väntar jag som sagt lite /2 min/ tar lätt i bilden ytterkant ,den där mm. som inte finns lim på. Och monterar på den baksida som bilden skall vara. Detta lim från Tetenal häftar inte direkt så man kan lyfta bilden och rätta till om man skulle göra fel .
Allt det där med syrafri kartong kan du säkert.
Mvh
Rolf
Naturligtvis så finns det naturligtvis andra sätt göra detta på som andra har skrvit.