Annons

Montering av bilder bakom plexiglas?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Har på flera ställen sett snygga inramningar där bilderna endast sitter bakom plexiglas(?). Det verkar som om bilderna är limmade på en tunn plexiglasskiva och att det sitter en tjockare variant framför. Konstruktionen sitter sedan på väggen med skruvar, bultar eller dyl. direkt genom glaset och in i väggen?

Jag skulle vilja prova att göra detta själv. Någon som har några bra tips, så som var man köper plexglas (eller vad det nu ska vara) och vad det kan tänkas kosta.

Med vänliga hälsningar!

Tommy

Annars har Åhlens en produktserie som heter MUJIlife där de säljer nåt de kallar 'acrylic poster frames i storlekar mellan A4:a och B2.
/Maria

Jag har pratade lite med en rammakare i Uppsala i förra veckan kring möjligheten att göra egna större ramar (tyckte också att MujiLifes "Acrylic Poster Frames" såg bra men för små ut).
Han trodde det var fullt görbart, enda kruxet i kråksången var att materialet var relativt dyrt.
Funderar fortfarande på hur jag ska göra, så hittar du nån bra lösning vore det intressant att höra.
/Maria

Vill man ha små plexiglas skivor finns det ganska billigt på clas ohlson. Deras största är tyvär bara 20x30cm. Vill man ha större är det glasmästare som gäller. Tror inte det är allt för dyrt per kvadratmeter.

jag har provat detta, satt stora bultar i väggen och sedan en stoor vingmutter på utsidan glaset, skitcoolt, om ni ursäktar uttrycket... vingmuttrarna är ca 10 -12 cm långa...

få tag i plexiglas

Här kommer ett tips för att få tag i gratis plexi: åk till en större "plexiglasfirma" i närmsta storstad - gå in till grabbarna på baksidan av byggnaden - fråga om ni får rota i containern. Sist jag var där hittade jag en 2,5x1,8 METER, 3mm tjock, skiva med skyddsplasten kvar! Jag tvingades rulla ihop den för att få in den i bilen. Ni anar inte vad dom slänger för godsaker! Rena julafton.
C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar