Sebastianr
Aktiv medlem
Tack för svaretHåGe skrev:
Resonemanget kring Canvas presenteras onödigt komplicerat, tycker jag.
Canvas är väl vanlig målarduk för oljemålning. Som jag ser det är det inte typiskt för fotografi utan mer att man vill efterlikna en oljemålning och dess struktur. Hur en oljemålning i sin ram fungerar är väl allmänt bekant. Det är förstås inte annorlunda när det gäller ett fotografi. Runtom behövs en tavelram/list. Själv skulle jag ta en enkel tavellist (kolla i en ramaffär hur dom ser ut) och såga till i en geringslåda (finns ganska billiga) så får man snygga, gerade hörn med exakt mått efter spännramen. Hur listen brukar fästas ser man om tittar på baksidan av en oljemålning (stift, nubb eller så).
Sen hör det inte hit, men jag tycker fotografi passar bäst att ramas med passepartout (undre marginalen lite bredare) bakom glas. Eller också enkelt monterad utfallande på en cellplastskiva, så den kommer ut en bit från väggen. Det framhäver fotografiet bäst, tycker jag. Men jag är lite gammalmodig.
Inte alla som har koll på det där med oljemålningar och hur dom ramas in, därför jag känner mig lite förvirrad nu
Du menar då iallafall att man bör göra sin egen ram till sin canvas som man spännt upp runt en kilram? Och egen ram gör man genom att köpa tavellister som man fäster i kilramen?
Och dessa finns inte färdigsågade då i massa olika längder utan man måste skaffa speciell vinkelsåg själv?
Fattar inte hur man skulle kunna fästa den med stift. Du menar att om man kollar på vilken träram som helst så är det stift ispikade i sidan eller snett bakifrån eller var man nu slår i dom?
Orkar inte plocka ner nån av mina större oljemålningar nu, men kan ju göra det vid tillfälle och kika...
Om det inte är för svårt eller dyrt så verkar detta va bästa lösningen iallafall, att fixa riktig ram till, så behöver man inte bry sig om att bilden blir klippt eller hur det ser ut på kanterna av själva kilramen.
Vad gäller fotografiers lämplighet som canvas så är det inget jag bryr mig om. Canvas verkar vara på modet och ibland får jag förfrågningar om det, och då vill jag gärna kunna erbjuda mina kunder det som alternativ...kunden har alltid rätt
Dessutom passar vissa bilder väldigt bra som canvas, och då kan det ju vara extra trevligt.
Dock får det inte bli för dyra omkostnader....får kika lite på detta och se hur jag ska göra.