ANNONS
Annons

Monterad canvas hos proformat.se?

Produkter
(logga in för att koppla)
HåGe skrev:
Resonemanget kring Canvas presenteras onödigt komplicerat, tycker jag.

Canvas är väl vanlig målarduk för oljemålning. Som jag ser det är det inte typiskt för fotografi utan mer att man vill efterlikna en oljemålning och dess struktur. Hur en oljemålning i sin ram fungerar är väl allmänt bekant. Det är förstås inte annorlunda när det gäller ett fotografi. Runtom behövs en tavelram/list. Själv skulle jag ta en enkel tavellist (kolla i en ramaffär hur dom ser ut) och såga till i en geringslåda (finns ganska billiga) så får man snygga, gerade hörn med exakt mått efter spännramen. Hur listen brukar fästas ser man om tittar på baksidan av en oljemålning (stift, nubb eller så).

Sen hör det inte hit, men jag tycker fotografi passar bäst att ramas med passepartout (undre marginalen lite bredare) bakom glas. Eller också enkelt monterad utfallande på en cellplastskiva, så den kommer ut en bit från väggen. Det framhäver fotografiet bäst, tycker jag. Men jag är lite gammalmodig.
Tack för svaret :)

Inte alla som har koll på det där med oljemålningar och hur dom ramas in, därför jag känner mig lite förvirrad nu ;)

Du menar då iallafall att man bör göra sin egen ram till sin canvas som man spännt upp runt en kilram? Och egen ram gör man genom att köpa tavellister som man fäster i kilramen?
Och dessa finns inte färdigsågade då i massa olika längder utan man måste skaffa speciell vinkelsåg själv?

Fattar inte hur man skulle kunna fästa den med stift. Du menar att om man kollar på vilken träram som helst så är det stift ispikade i sidan eller snett bakifrån eller var man nu slår i dom?
Orkar inte plocka ner nån av mina större oljemålningar nu, men kan ju göra det vid tillfälle och kika...

Om det inte är för svårt eller dyrt så verkar detta va bästa lösningen iallafall, att fixa riktig ram till, så behöver man inte bry sig om att bilden blir klippt eller hur det ser ut på kanterna av själva kilramen.

Vad gäller fotografiers lämplighet som canvas så är det inget jag bryr mig om. Canvas verkar vara på modet och ibland får jag förfrågningar om det, och då vill jag gärna kunna erbjuda mina kunder det som alternativ...kunden har alltid rätt :)
Dessutom passar vissa bilder väldigt bra som canvas, och då kan det ju vara extra trevligt.
Dock får det inte bli för dyra omkostnader....får kika lite på detta och se hur jag ska göra.

Lennie. Jag menade att det var relativt (kanske inte "väldigt") okomplicerat för beställaren eftersom jag fattade att leveransen innebar "... bilden färdigmonterad ... som man hänger på väggen som den är ..." Då var det bara ramen som fattades, och som jag förstod av olika inlägg var det lite onödiga problem för att få ihop det hela.

Om jag missförstått det hela ber jag om ursäkt.

Sebastian. Att man behöver såga till sin ram är väl för att de ramar som finns färdiga i olika standardstorlekar antagligen inte passar till din kilram med bilden. Det finns nog inte ramlister i olika längder (det skulle inte fungera med massor av olika tavelprofiler). Det är förstås enklare att beställa den ram man vill ha så får man den i exakt mått, men då blir det dyrare.

En geringslåda är en låda utan gavlar där man skjuter in och håller fast ramen eller listen man vill såga. Det finns spår i den som styr sågen så att man sågar listen i rätt vinkel på det som ska bli ramens hörn.

När det gäller att fästa mot kilramen är det väl precis som du gissar. Man slår i ett (tavel)stift lite snett på baksidan av kilramen mot listen på några ställen så pass att det sitter ihop. Så ser mina tavlor ut på baksidan (en del är målade på pannå, men det är samma princip fast utan spännram).

Jag inser nu att mitt första inlägg kanske förvirrade mer än det hjälpte, och det var inte meningen. I alla fall tänkte jag att det var en billig lösning utan att vara alltför komplicerat.

Där visade det sig kanske att jag hade fel. Lycka till i alla fall!

HåGe skrev:
Lennie. Jag menade att det var relativt (kanske inte "väldigt") okomplicerat för beställaren eftersom jag fattade att leveransen innebar "... bilden färdigmonterad ... som man hänger på väggen som den är ..." Då var det bara ramen som fattades, och som jag förstod av olika inlägg var det lite onödiga problem för att få ihop det hela.

Om jag missförstått det hela ber jag om ursäkt.

Det hela beror ju på hur mycket av jobbet man vill göra själv. Jag menar dock att det inte är svårare på något sätt att rama en canvas i specialmått än en pappersbild i specialmått. Ofast brukar man kanske i sistnämnda fall anpassa bildens storlek efter en befintlig ram alternativt skära till en passepartout (vilket i sig är svårt första gångerna). Det handlar mer om att det är ett annorlunda sätt att rama.

Stora skillnaden är att man hos flera leverantörer kan beställa sin Canvas färdigmonterad och klar så behöver man inte fundera på det. Det kan man ju inte lika ofta med pappersbilder, eller?

Första gångerna är förstås alltid lite besvärliga och tidskrävande men när man har fått kläm på det så går det ganska snabbt. Men visst, det är inte busenkelt.

/Lennie

Precis; beror på hur mycket man vill/kan göra själv. Jag är alltså inte på något sätt fackman på området utan bara intresserad, och föreställer mig hur det skulle kunna göras.

Är det för eget bruk en enstaka bild så är det väl lämpligt att lämna bort alltihop (på svenskt fackspråk "custom"!?). Om det passar att planera bilden med utgångspunkt från färdiga standardramar så blir det enklast och billigast.

Har man företag och skall leverera vidare så är det förstås naturligt att lära sig hantverket. Om jag fattade rätt så kan man presentera bilden på lite olika sätt. Det enklaste verkar vara att hänga upp spännramen med bilden som den är. Vit eller svart kant ytterst var på tal men för mig verkar det knepigt att planera så att marginalerna blir exakt lika runt om bilden. Tillför det överhuvud taget något? Menar man vit/svart kant på sidornas ytor är det kanske lättast att penselmåla, om inte duken är ojämn där den viks runt (det har ju anförts svårighet med kritisk millimeterpassning som bör undvikas). Kanske en enkel tunn list limmad mot kantytorna ser bättre ut?

Måhända ändå bäst med en list eller ram runtom som man är van att se tavlor med duk. Som jag förstår det så är det bara att se till att det finns några millimeter extra så att bilden blir utfallande mot ramen, utan fula glipor.

Det här är bara mina amatörmässiga funderingar. Men fackmän finns ju att tillgå.

Får nog besöka en rammakare och diskutera lite angående rammontering på canvas.

Om nu inte canvasen normalt försvinner lite bakom ramen...som normalt när man ramar med passepartout, att en halvcentimeter av bilden på varje ledd ligger bakom passepartout.
I så fall, om ramstorleken är lite godtycklig och inte millimeterprecision till canvasen, så kanske det kan gå att hitta en kilram som har en passande färdigram att köpa för billig slant.
Om det dock måste va millimeterprecision mellan ram och canvas så måste den förstås antagligen göras för hand av såna där ramlister.

Lite synd då min försäljning i övrigt bygger på att kunden själv får välja passande ram efter eget tycke, men man kan ju inte få allt. Lite risigt att skicka en canvas med ful sidokant och så är det upp till kunden att gå till rammakare och betala kanske en tusing för att få den inramad...det funkar ju inte.

Som Stina skriver kan man köpa kilramar/klämramar i konstnärsbutiker men även i hobbybutiker. T.ex gamla Dekorima som nu bytt namn till Kreatima. Köps i cm-mått.

Jag har testat spänna upp två canvas från Crimson på kilramar (bilderna i formatet 50x35 cm kostade 270 Sek/ex inkl.moms).
Köpte ramar i formatet 44x29 cm för att kunna vika bilden över kanten någon/några mm runt om.
Det är lite pilligt att spänna upp canvasen jämnt men med lite tålamod går det bra. Tänk på att ha bilden på något mjukt och spännt underlag, typ strykbräda för att inte skada bilden. 6mm häftklammer bör man ha, dessa är lättare att lossa och justera än de vanliga 8mm.
Jag köpte sen furulist vilken jag vitbetsade och sågade till i avsedd läng dvs att ihopsnickrad är det prässpassning.

Några bilder av resultatet:

Mvh/Peter

Bilagor

• tavla-1.jpg
    tavla-1.jpg
    37.3 KB · Visningar: 2,053
Senast ändrad:
Ena hörnet utan ramen. Här ser man att bilden är sträckt över kanten.

Bilagor

• tavla-3.jpg
    tavla-3.jpg
    14.9 KB · Visningar: 2,072
Den enkla ramen (som lätt gå att byta ut då den bara är påtryckt) av furulist, vitbetsad.

Bilagor

• tavla-4.jpg
    tavla-4.jpg
    22.6 KB · Visningar: 4,170
Tackar för tipsen och bilderna. Kul att se hur det ser ut.
Även om du jobbat bra med din enkla ram runtom tror jag nog det blir proffsigare med riktiga tavellister som är lite bredare, och 45-graders sågade hörn. Men din metod är ju ett alternativ också som kanske passar ibland.

Tack :)

Sebastianr skrev:
Tackar för tipsen och bilderna. Kul att se hur det ser ut.
Även om du jobbat bra med din enkla ram runtom tror jag nog det blir proffsigare med riktiga tavellister som är lite bredare, och 45-graders sågade hörn. Men din metod är ju ett alternativ också som kanske passar ibland.

Visst är det så. Fördelen är att en eventuell köpare av bilden/tavlan kan ordna med egen ram efter tycke och smak ;) Snikmodellen går ju som sagt att lossa på tre röda.

Mvh/Peter

Canvastavla 18 o 36 är ramtjockleken

Hej

Japp du har rätt, det är tjockleken bara. Jag säljer canvastavlor med eget motiv och det är ramen som är antingen 18mm eller 36mm tjock, dvs hur mycket den sticker ut från väggen och ut. Ja hur ska man förklara det mer...hmm Man kan säga att det är kanten på tavlan från sidan sett liksom. Kika gärna i min produktguide på conteqi.se http://conteqi.se/produktguide_conteqi.pdf.

mvh
Philip

http://www.proformat.se/material_canvas.php

Någon som testat?

Man får alltså, vad jag förstått, bilden färdigmonterad så att det blir en sån där liten några centimeter tjock "klump" som man hänger på väggen som den är?

Vad menar dom med "Vit kant runt bilden ingår"?
Och vad kan montering standard 18mm respektive dubbel 36mm innebära? Bara olika tjocklek?
Usch, kan ju ingenting om canvas jag :D

Vore trevligt om nån testat dom, för jag har aldrig printat canvas förr. Vet heller inte vad som gäller för färgerna vid canvastryck...vill ju inte beställa ett gäng bilder där alla blivit jättegröna eller nåt :D

jag gick på privat kurs hos k-ram verkstad o har gjort några canvas men nu för tiden lämnar jag ifrån mig ramningen till jordi konstnärshandel på mariatorget. Däremot skriver jag ut bilderna själv eftersom jag har epson storformatsskrivare 7800. Dom flesta labb kör med epson skrivare till canvasbilder hållbarheten är typ längre än man själv kommer vara på jorden. skickar med en länk om hur man ramar själv
http://www.kram.se/kilram.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar