Advertisement
ANNONS
Annons

Montera s/v bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne G

Aktiv medlem
Är det nån som kan tipsa om hur man bäst monterar fiberpappersbilder på kartong med adhesivpapper? Inpassning, ev tilllskärning mm...

Verkar lite "meckligt" att hålla ihop de olika delarna under monteringen, speciellt vid varmpress. Har läst att man kan värma fast några kanter på adhesivpapperet med strykjärn för att bättre hålla papperet på plats mot kartongen

Bilderna är i formatet 24x30,5 cm och dessa vill jag montera på kartong och sen hänga upp direkt på vägg.

Har adhesivpapper (både för varm- och kallmontering o tänker i första hand använda mej av varmmontering i pressen) som jag ska använda för att fästa bilden på syrafri kartong.

Så här tänker jag angående monteringen:

Kartong i 24x30,5 cm, adhesivpapper skärs till i exakt rätt format, bilden i 24x30,5 cm. Passa ihop allt och värm ihop i varmpressen (om varmmontering). Om kallmontering, som ovan fast ingen varmpress.

Nu till frågorna

1) Hur håller man bäst ihop de olika delarna under montering i varmpress? Strykjärn... hur då?

2) För merparten av bilderna så utnyttjar jag papperets 24x30,5 cm fullt ut men några papper kommer att beskäras lite (max 0,5 cm). Ska beskäringen då göras FÖRE eller EFTER monteringen? Kanske knöligt att skära till hela paketet när papperet väl är monterat på kartongen utan att skada bildytan?

3) Om kallpress, bör man trots detta pressa "bildpaketet" (kartong, adhesiv, bild)?

4) Nån idé om hur kartongen/bakstycket kan fästas på väggen, tex tejpa/limma upphängningstråd på baksidan av kartongen, dubbelhäftande tejp...?

5) Annat att tänka på?

Tips och råd mottages tacksamt

Mvh
Janne
 
Vill du att det ska bli snyggt ska du nog beskära alla bilder efter montering. Då får du raka, jämna kanter.
 
Du behöver:

Adhesiv
Bakplåtspapper (finns speciell dyr teflonduk)
Varmpress
Kartong (syrafri om bilden skall hålla länge)
Fiberkopia
vass liten bladkniv
Bra linjal att mäta med
strykjärn (Själv använder jag en 35W lödkolv)
Passepartoutkartong (vid glasmontering är det krav)
Passepartoutskärare.
 
Vid 12"x16" använder jag kartong 16"x20".
Kartongens storlek väljer jag efter den ram bilden skall sitta i.
Det är en fördel om kartongen är större än ramen.

0 Värm upp pressen till rätt temperatur. Till pressen skall det finnas 2 tunna syrafria kartongbitar som man alltid lägger bilden emellan.
1 Riv bakplåtspapper så att du kan vika det dubbelt om bilden.
2 Lägg i bilden i baklåtspappret.
3 Ta ut de varma kartongbitarna och placera den bakplåtsinvikta bilden mellan kartongerna och lägg dem i pressen i ca 1-1,5 minut.
4 Ta ut bilden & lägg den i press.

Om du vill göra en fri montering så är du färdig nu. Ligger bilden i press i en vecka så är den plan. En del säger att man kan fukta baksidan av bilden innan man lägger den i pressen men jag har inte blivit klok på om det hjälper.

5 värmer lödkolven.
6 Under tiden saker värmer upp har du skurit adhesiv till en storlek som är samma som bilden. Jag brukar lägga en gammal kopia på adhesiven och skära efter den så noga jag kan. Fräscha knivblad, inget rostigt.
Det vore fint med en skärmatta i ca 50x60cm men man tager vad man haver.

7 Vänder kartongen rätt(den brukar bara ha en syrafri sida) och mäter in var bilden skall hamna. Markerar alla 4 hörnen.
8 Lägger den tillplattade fiberkopian upp & ner med adhesiven ovanpå. Värmer fast adhesiven, någorlunda sträckt, i 2 av kopians motstående hörn lagom försiktigt.
9 Vänder kopian, lägger en gammal kopia som skydd överst. Måttar in kopian på kartongen & värmer fast ADHESIVEN i de 2 kvarvarande hörnen.

Om nu kartongen har ett exakt yttermått MÅSTE du fästa adhesiven RÄTT. Men om man har en ngt större kartong gör det inget om det flyttar sig litegrand.

10 lägger nu bakplåtspappret om både bild och kartong.
11 Använder endast den ena tunna kartongen ovanpå bilden & lägger in den i pressen drygt 1 minut.
12 Tar ut den & lägger den så att kartongen får svalna i press.
13 Skär passepartouten.
14 Skär rent kartongen
15 sätt i ramen.

Har du ingen ram tejpas passepartouten i överkant med konstnärstejp. Tejpen är syrafri och givetvis placerar man inte sina baciller på den genom slickning utan använder rent vatten.
Då blir tejpen ett gångjärn mellan passepartout & kartong. Gångjärnet skall sitta i bildens överkant.

Phu!
 
Jan, att man skriver om strykjärn har och göra med att det finns/fanns fina dyra specialstrykjärn för att fästa adhesiven i hörnen.
Det funkar med ett gammalt avlagt strykjärn också men personligen tycker jag att lödkolven är mindre & smidigare att hantera.

Fråga på om du vill veta mer...
 
Janne G skrev:
3) Om kallpress, bör man trots detta pressa "bildpaketet" (kartong, adhesiv, bild)?

4) Nån idé om hur kartongen/bakstycket kan fästas på väggen, tex tejpa/limma upphängningstråd på baksidan av kartongen, dubbelhäftande tejp...?
3 Jag gissar att kallmonteringen i princip är en klisterfilm. Ja du måste plana bilden ordentligt för att göra det. 0-4 + press i minst ett dygn.

4 Jag har en smal hylla på väggen hemma för att projicera nya bilder. Det är bara att ställa upp dem & byta när man vill. Annars funkar 4 st nålar väldigt bra.
Annars är det nog ram som gäller.
 
Ja just det...
Ett dammkorn/strå på bilden syns sedan på kopian.

Tappar du bakplåtspappret på golvet, släng det!
 
Stort tack för utförligt och strukturerat svar!

Jag ska köpa en ny/fräsch lödkolv för detta ändamål, bakplåtspapper och en ny linjal. Övrig utrustning finns.

Några följdfrågor och funderingar;

Varför bakplåtspapper? Skydda bildytan? Suga upp ev fukt? Teflonbehandlat... finns det i vanliga affärer månne eller duger det med "vanligt" billigalådanpapper? Har pressat många bilder i varmpressen men aldrig hört om bakplåtspapper, hmm... Har å andra sidan aldrig moterat med adhesiv förut...

Duger en plastlinjal att skära efter? Jag har en stor linjal av stål men den känns för tung och otymplig för detta ändamål. Sen vill jag inte riskera skada bildytan med den. Man måste ju ha ett hyfsat tryck med linjalen mot bildytan när man skär. Med en genomskinlig plastlinjal känns det som man bättre kan hålla koll på bildens/kartongens kanter vid tillskärning vilket jag tror underlättar. Risken är väl att man skär i plasten och skadar själva linjalen. Stållinjalen täcker 5-6 cm av bildytan och kräver att jag mäter och ritar ut på papperet var jag ska skära. Långsammare arbetsflöde med många bilder.

Ang punkt 8 och 9 att värma fast adhesiven. När bilden ligger upp- och ner och adhesiven mot bildryggen. Värmer man då "igenom" adhesiven (ovanifrån) så att den fäster mot papperet eller lyfter man upp hörnen på adhesiven och sas duttar med lödkolven underifrån som den yta som ska ligga mot papperet o sen trycker fast adhesiven?

Punkt 11. Varför kartong bara mot bildytan och inte även mot baksidan av den syrafria kartongen? Inte tillräckligt varmt för adhesivet om man har sas dubbla kartonger på baksidan av bilden?

Ok, vid punkt 11 kan jag tänka mej att bakplåtspapperet även fungerar som en skyddande yta om man bara har en kartong i varmpressen, och varmpressens metallyta då inte riskerar att "smutsa ner" kartongen mot framsidan av bilden som då i sin tur kan smutsa ner nästa bildyta.

Ska man ta nytt bakplåtspapper för varje bild?

Tillskärning får ske efter montering, det verkar smidigare!
 
Det räcker om du köper en ny spets till lödkolven.

Nej, det är inte för att skydda bildytan. Det är för att ofta kan du inte skära adhesiven och fästa den exakt rätt. Det är alltså för att skydda pressen. & egentligen för att skyddda de 2 tunna syrafria kartongbitarna som man får kassera om det kommer lim på dem. Bakplåtspapper för att det är billigt & tål värmen och faktiskt ger ett bra skydd om du skickar bilder som man är extra rädd om. Teflonduk finns att köpa men det är dyrare och även en sådan kan tappas på golvet.

När jag skär adhesiv skär jag emot en gammal bild med brytbladskniv. Det är bara att ta en "ny" gammal bild om man råkar skära fel. Normalt lägger jag en rak kartonbit ovanpå i kanten & skär emot. Det är inga stora krafter.

Linjalen har bara som funktion för att mäta. Alltså tydliga streck. Ja ibland skär jag emot den också.

När jag skär rent kartongen med bilderna på brukar jag använda en gammal bild som skydd över den nya. Sedan skär jag emot min tapetlinjal i aluminium. Ibland använder jag bara en kartongbit

I 8 värmer du på adhesiven samtidigt som du håller ner den med fingrarna. Det kan ge ett litet märke men oftast kopierar jag med en liten vit ram runt bilden & värmer mot denna.

I 9 lyfter du försiktigt kopian & värmer fast adhesiven mot kartongen.

11 Det blir helt enkelt för tjockt.

Nej jag återanvänder det så många ggr jag kan. Oftast så hamnar de som kopieskydd till levererade bilder.

Det finns ett passepartoutrick som man kan göra i efterhand. lägg adhesivremsor och värm fast passepartouten.
 
Just det när du stänger pressen så gör du det sakta & lugnt. Det minskar risken att ngt glider iväg och att ngt viker sig.
 
Återigen tack för utförliga instruktioner!

Var och kollade efter en lödkolv på Claes Olsson idag. Finns på 30, 60, 80, 100 o 300 w. Ju kraftigare effekt, desto större värmeyta. Misstänker att den på 30 w räcker för detta ändamål MEN värmeytan är bara 3-4 mm bred! Räcker en sådan liten yta för att värma fast adhesiven måntro? Lödkolven på 300 w hade en stor o platt värmeyta men misstänker att denna skulle bränna upp adhesiven...

Nån idé om men kan fixa en lite större "specialplatta" och sätta på istället för den vanliga värmeytan på lödkolven?

Mycket bra att bakplåtspapperat även kan användas som skyddspapper för bilderna!
 
30 W räcker & blir över.
Jag har inte större yta.

Du kommer inte värma mycket. Lagom är bäst!

Allt du vill göra är att fästa adhesiven så att det inte glider iväg.
Det är samma teknik som att punktsvetsa så att man slipper hålla med händerna innan man helsvetsar.
 
Erik Schalin skrev:
Ledsen Mads, men jag förstod inte.

Printat papper behöver du väl inte värma? Eller blir det också vågigt?

T'nkte kanske det var interresant for traden att men nu kan kopa premonterat fotopaper att skriva utt pa, det ju smart,.
 
madsochmarja skrev:
T'nkte kanske det var interresant for traden att men nu kan kopa premonterat fotopaper att skriva utt pa, det ju smart,.
Kanske det.

Men jag skulle inte kunna få in ett sådant papper i min avmaskningsram.
Sedan skulle kartongen bli förstörd i framkallningsbaden.
:)
 
En fråga till... Retusch!?

Normalt retuscherar jag bilden efter att ha pressat/planat den i värmepressan. Antar att jag nu väntar med retuschen tills bilden är monterad på kartongen. D v s aldrig retusch före värme!?
 
Janne G skrev:
En fråga till... Retusch!?

Normalt retuscherar jag bilden efter att ha pressat/planat den i värmepressan. Antar att jag nu väntar med retuschen tills bilden är monterad på kartongen. D v s aldrig retusch före värme!?
Det beror på vilken retusch du använder.

Själv använder jag SpotOne. Den sugs in i pappret och lämnar inte ett synligt spår om man gör rätt.
Den påverkas heller inte av värmen i pressen.

Problemet med denna fantastiska retusch är att han som gjorde den dog i en hjärtattack 2004 eller 5, Jag har läst lite olika rykten på nätet.

Du kan försöka köpa den på ebay. Jag lyckades få tag på ett set med 5 av 6 flaskor förra månaden. Blandningskartan var tyvärr inte med. Och skall du bara ha tag på EN så är det #3 som gäller.

Du kan prova & höra med silverprint i England. De har kanske ngn ersättare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.