Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

montera foton på lättviktsplatta

Produkter
(logga in för att koppla)

LisaS

Medlem
Jag ska montera foton inför en liten utställning och har sett andra utställningar där fotopappret är limmat på en typ av tjock (5-10mm) lättviktspapp. En snygg lösning som jag inbillar mig är billigare än ramar.

Vet någon vad det är för typ av papp, var man får tag på sådan och om det är enkelt att montera själv?

Tacksam för hjälp,
mvh Lisa
 
jo det heter kapa-skiva och det är inte specielt billigt!! har inte priset just nu men kan ta reda på om du vill?
 
Jag brukar betala ungefär 30 kronor för en 24x30 kapa-skiva. Det är en självhäftande yta. Hoppas vi menar samma skiva. Den jag använder är oerhört smidig att montera bilder på och värd varje öre. Men det gäller att se till så att bilden är helt ren på baksidan så det inte hamnar smuts på baksidan. Då kan det synas igenom bilden. Kanske är det inte samma skiva förresten för den är inte så tjock som 10mm. Men mycket användbar ändå.
 
dyrt

hej hej
jo det är dyrt som katten
finns en billigare variant oxå men den är lite mer ömtålig men den funkar fint ändå
kommer inte ihåg var man får tag på den men kan återkomma om detta.
/Rogge
 
Tack för alla svar!

Jag vill gärna ha tips på var man kan köpa sådana i storlek 24x30cm i Stockholm eller på nätet. (Både den billigare varianten och den dyrare.)
 
Hej.
Kapa finns både som 5mm och 10mm.
Första gångerna man monterar själv så kan det vara svårt med luftbubblor och liknande mellan kopia och skiva. Testa därför först med ngn kass kopia. För har du väl lagt den på plats så biter klistret direkt.
Ett annat tips kan vara att ha lite större kopior än kapaskivor, och sen när man har monterat så renskär man med en mattkniv. Det är nämligen svårt att börja helt rakt... vilket leder till sned montering mot slutet. Märks inte så mycket på så små kopior som 24x30 men om du ska ha 70x100 så blir det genast svårare att passa in kopian på skivan om båda är exakt lika stora.
Jag tycker ockå att du ska sätta på en aluminiumram på bilden. Det finns särskilda ramar för kapa-skivor. Själva skivan är nämligen mycket ömtålig i kanterna och blir lätt (eller efter en tid) ganska nött och kantstött, även om man är försiktig. Sen har jag också varit med om att kapa skivor kan böja sej (beror nog på luftfuktigheten) och det kan ju hindras (kanske) av en aluminium-ram.
Kapa skivor köps lättast hos reklamateljeér och skylt-tillverkare.

hej hej

/Jacob vP
 
Helt riktigt, Jakob att klistret biter direkt. Så det är viktigt att veta att det är rent. Råkade själv montera en 40x50 som jag fick ett litet korn emellan skivan och bilden så den var bara att kasta. Jag har också hört att det är bra om bilden efter montering får ligga i press.
 
Vore det kanske inte idé att bara skära tjock frigolit med en varm tråd (läs tunn ståltråd och ett 9V-batteri)? Lite billigare variant.
 
Trick att klistra lite enklare.

När man monterar på självhäftande gör jag så att jag skär av skyddspappret mitt på, drar av skyddspappret och passar in fotot på delen med pappret kvar. När man ser att man ligger rätt rullar jag ut bilden på klistriga sidan. Sen lyfter jag andra halvan av fotot och rullar den delen på plats.

Jag har med den metoden monterat exakt på kapaskiva med samma mått som fotot. (20x30 cm)
 
Två länkar jag hittade nu.

http://www.kram.se/affisch.htm
http://www.mattonbutiken.se/1/193/Panna-Papp-Kartong/Cellpanna-Kapa.html

Jag har inte monterat på kapa själv men här är en kille som förklarar hur du gör:

http://www.naturfotoforum.se/forum/viewtopic.php?p=85264

Jag följde dock hans monteringstips med en 50X70 kopia som jag monterade i en IKEA RIBBA-ram.
Jag gjorde det däremot med fattigmans delar. Biltema spraylim 55:-
(se bara upp var du är om du inte vill klibba runt i hela huset/lägenheten. det sprider sig kan man säga:)
Istället för gummirollern hittade jag en båttrailergummirulle för 39:- som funkade, också den från biltema. Återstår ju att se om limmet påverkar bilden, fast jag kommer förmodligen byta mot ny bild då och då.
Om man är två så är det lättare att passa in, fast det bästa är nog att ha lite skärsmån.
(Tomas tips lät ju inte dumt.)
 
Var finns kapa-skivor för montering?!

Hej!

Ngn som har koll på var man kan köpa sk kapa-skivor i Sthlm alt. Uppsala?!

(Alltså såna där kartong-pappskivor på ca 5 mm...)

Tacksam för tips!

Mvh/MB
 
Kreatima har även sånt, hyfsat välsorterad konstbutik på sveavägen (bl.a?).

Om man framkallar genom t.ex crimson och använder deras monteringstjänst, så garanteras resultatet med montering och framkallning, blir monteringen skev (inte så troligt med deras erfarenhet) så får dom helt enkelt göra det rätt utan extra kostnad.

Just att kapa kan böja sig känns lite negativt för min del.

Det som tydligen ska vara bäst om bilden inte ska monteras vidare inuti en ram och glas utanpå, ska vad jag hört vara dibond. Men satan vad dyrt det blir helt plötsligt. Speciellt om man framkallar lite större.

Det kanske är så det är helt enkelt.. eller har nån kommit på nån smart och lite billigare lösning som inte böjer sej eller ser billig ut?
 
Kapa tråden med alternativ

Jag fyller på med tips angående alternativ/komplement till kapaskiva.

Jag har monterat bilder upp till 40x50 i snygga träramar med syrafri passspartou. Ramar och pp kostar förvisso drygt 200 :- men är å andra sidan enkla att återanvända. Bilden monteras med 2 tejpbitar i ovankant och hänger helt fritt, alltså påverkas den inte av varierande luftfuktighet t.ex. Jag ordnade 20 stycken till en utställning och blev skitnöjd med resultatet. Rätt ramar och passpatou lyfter bilden oerhört mycket!
Nu har jag ramat in ytterligare några som jag sålt och gett bort till släkt och vänner och det är värt varenda öre att få ett stadigt framtidssäkert montage.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.