Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

montera dia på egen hand!!

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej!

Har precis köpt mina första framkallningspåsar för dia, givetvis köpte jag då inklusive inramning. Det är ju dock mycket billigare att rama in på egen hand speciellt som många bilder kanska inte blir speciellt lyckade och inte "förtjänar" att ramas in.

Så vad behöver man för utrustning för att rama in själv???

Ramar med eller utan glas? Vad tycker ni?

Hur förvarar ni de dia som ni inte valt att rama in?

När man sen ska betrakta sina dia, vad behövs då? Ljusbord, lupp etc. Vad rekommenderas?

MVH

Peter

Att rama sina egna diabilder är verkligen ingen större konst.

Du klopper upp bilderna och sätter i bilden i små "hack" på ramens ena del och sedan lägger du andra ramdelen över och trycker till.

Ganska svårt att misslyckas faktiskt.

Utrustning du behöver:
* En sax och två någorlunda stadiga händer.

Jag ramar alla de bilder som håller måttet och dessa sätts in i arkivfickor som förvaras i ett pendaflex skåp.
De bilder som inte ramas slängs.

Själv använder jag oglasade gepe ramar 3mm tjocka. Glasade skall inte vara det aldra nyttigaste för bilderna så det tycker jag inte är värt även om det blir aningens skarpare på duken.

För att kunna avnjuta dina bilder behövs ett ljusbord. Sök på forumet jag tror där finns beskrivet hur du kan göra ditt eget för en billig slant.
Lupp är också nästan nödvändigt. Använder mig av en Nikon lupp som jag tycker är kalas.

Lycka till

Att rama själv är enkelt och blir klart billigast.
Jag ramar de bilder som jag kommer att spara, de andra går till cylinder arkivet (papperskorgen).
Bilderna ramas i de billigaste enklaste glaslösa ramar jag kan få tag i.
Bilderna häng sedan in i arkiv mappar.

Bilder som ska visas i bild program och dylikt, glasar jag.
För det värsta jag vet är, bildvisningar med oglasade dia bilder.
Finns det något värre än bilder som buktar sig och är oskarpa och ploppar under visning.
(Jag har aldig sett någon dia projektor som inte orsakar detta ännu.)
Kanon fina bilder, men hela bildvisningen blir fördärvad pga detta.

Nä! Bilder som visas ska vara ramade i glasramar.
Har man ansträngt sig för att ta bra bilder och ska visa dessa.
Så skall väll bilderna vissas på sitt bästa sätt för att komma till sin rätt.

TT.

Kanske ska tillägga att de flesta filmscannrar INTE tar 3mm ramar. Själv ramar jag med Gepes 2mm glaslösa. Jätteenkelt även utan verktyg. Fotograferar man mycket kan man ju alltid köpa en monteringspress och klippare för en 4-500:-

Jeppe skrev:
Kanske ska tillägga att de flesta filmscannrar INTE tar 3mm ramar. Själv ramar jag med Gepes 2mm glaslösa. Jätteenkelt även utan verktyg. Fotograferar man mycket kan man ju alltid köpa en monteringspress och klippare för en 4-500:-

Minolta Dual Scan II tar 3mm ramar ;)

Jag ramar inte mina dia längre utan förvarar filmen i ''negativfickor'' klippta om 6. Det blir billigare och det underlättar filmskanning och förvaring. Om man sedan vill projicera någon viss bild så kan man rama den separat.

Att Dia filmscanners inte tar 3mm ramar vet jag inte riktigt.

Jag har provat en 5-6 stycken och det har gått kalas att scanna med de ramarna.

Med faltbäddsscanner har jag däremot märkt lite sämre skärpa med tjockare ramar.

Jeppe skrev:

Nikon scanners tar också 3mm !

Goldfish skrev:
Hur är det med minolta dual scan III? Tar den även 3 mm glaslösa ramar?

Jag trycker faktiskt in 3 mm utan betänkligheter. Plasten töjer ut sig. Kommer kanske att ge efter med tiden, men då köper jag en ny diasläde.

Jalong skrev:
Jag trycker faktiskt in 3 mm utan betänkligheter. Plasten töjer ut sig. Kommer kanske att ge efter med tiden, men då köper jag en ny diasläde.

Bruksanvisningen anger att man inte skall använda tjockare ramar än 2 mm, men 3 mm går om man är försiktig (men olika bra i olika fack i släden, i alla fall i min). Man får ju väga besväret att plocka ur bilden ur ramen mot besväret att kanske få köpa ny släde.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar