ANNONS
Annons

Montera 120film för framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
Hej.

Jag är på gång att framkalla min första 120-film.
Är lite osäker på hur jag går tillväga med att få fast filmen på spiralen till framkallningsdosan.
Det finns ju inga perforeringar i filmen.

Sen är det ju massa papper runt filmen. Skall det vara i framkallningen eller plockar man bort det. I så fall hur.

Själva framkallningen har jag koll på. Det är monteringen som strular för mig.
Hur gör jag?

Har du en någorlunda normal spiral spelar perforeringen ingen roll.
Det är ju för kamerans filmframmatning som perforeringen finns på 135:film...

Pappret skall bort.

Rulla upp filmspolen tills du får tag på filmen (lämpligen i mörker eller i mörkrumssäck), separera papper och film. trä in filmen på spiralen och spola in den på spiralen precis som en vanlig 135:a.

Lycka till!

Men var försiktig för den "sladdriga" 120-filmen har lättare att få veck än vanlig 135-film.

Så här gör jag och det funkar alltid på bara någon minut.

Jag har en rysk mellanformatskamera med bakstycke som hasselblad. Jag tar bort bakstycket och sätter i min film där. Då får jag en "hållare" som håller filmrullen så jag slipper att råka tappa den då jag håller på.

Jag drar ut pappret så jag känner filmen. Sen drar jag ut filmen ca 20 cm och håller den i min högra hand. Spolen håller jag sen i vänstra hand och jag har snurrat på spolen så att införselgångarna inte är parallella. Det var lite dumt förklarat, men på min dosa så har jag en liten puckel där filmen ska gå in och jag vrider så att den ena puckeln inte är där den andra är.
Sen matar jag in filmen i ena sidan av spiralen tills filmen nuddar den andra puckeln på spiralen. Då vrider jag den sidan och vips så har filmen kommit in ca 4 cm i spiralen. Sen börjar jag snurrandet som vanligt.
Jag gör på det här sättet, för jag märkte att det var mycket lättare än att försöka trä på filmen och träffa spiralens sidor samtidigt.

Jag hoppas att du förstår mitt tillvägagångssätt och lycka till.

/ Marcus

För att undvika veck på filmen vid laddning så gör jag följande.
Tag en tung filmklämma, en sådan som du hänger filmen i när den ska torka.
Tag ur filmen ur kameran och fäst klämman i papperet innan du rullar upp filmen, släpp ut filmen så du har filmkanten i handen och ladda den på spiralen, klämman gör nu att filmen hålls sträckt hela tiden och underlättar det hela, klart du får ju sträcka lite på dig så att inte filmen hamnar på golvet.
Givetvis i mörker ;-)

Med mina spiraler (paterson-pirat inhandlad på Clas Ohlson) upplever jag det som lättare att ladda 120 film än 36-bilders 35mm. För mig tenderar den långa 35mm-filmen fastna mot slutet av laddningen på spiralen, antagligen pga jag får mer friktion när mer film går mot spiralerna. Jag inbillar mig också att perforeringen ibland fastnar i kulorna i spiralerna.

Notera att änden av filmremsan sitter fast i pappersremsan med en tejpbit. Första gången jag laddade 120 film rev jag bort denna tejpbit relativt snabbt och noterade då att den liksom lyste till och jag blev rädd att filmen slöjats (ISO 400). Min lekmannamässiga tolkning var att viss del av bindningsenergin i tejpen övergick i ljus eller liknande. Hur som helst, detta är inte något att oroa sig för då ögat vid de laget är vant med kolmörker och reagerar kraftigt öven på mycket svagt ljus. Vill man vara på den riktigt säkra sidan så var varsam när du river av tejpen.

Tack för den upplysande beskrivningen. Jag laddade en film igår och då jag rev av tejpen så lyste det till. Jag hade släckt i hela lägenheten och var på toaletten (som saknar fönster) då klockan var 22:00. När det lyste till så fattade jag inte vad det var alls.
Men nu vet jag. Tack.

/ Marcus

Ta en gammal 120 film och sätt dej vid köksbordet och träna på i fullt ljus så du får kläm på tekniken sen gör du det under en duk och sen sätter du dej i mörkret o övar.
Funkar även på småbildsfilm så klart...

Ett mycket bra sätt att lära in sej på saker som sedan skall göras utan hjälp av ögonen.

/Göran.

ANNONS