Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Montera äldre objektiv till Canon 600D
- Trådstartare mosen91
- Start datum
wangblad
Aktiv medlem
Det finns originaladaptrar från 1500 och uppåt och dom är säkert bra, men...
Kolla på Tradera eller ebay. Jag har sex olika adaptrar till olika objektiv och kamerasystem .
Köper alltid de billigaste "piratadaptrarna" nya och de har fungerat, men nån aotufocusfunktion blir det inte.
två tre hundra brukar dom kosta.
Kolla på Tradera eller ebay. Jag har sex olika adaptrar till olika objektiv och kamerasystem .
Köper alltid de billigaste "piratadaptrarna" nya och de har fungerat, men nån aotufocusfunktion blir det inte.
två tre hundra brukar dom kosta.
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Kolla bara Att det inte är gamla manuella Canon eller Konicaobjektiv, de funkar inte utan glas i adapter och då är det ingen ide.
FlyerOne
Aktiv medlem
Ifall objektiven är från 1960-70-talet så handlar det om manuella FD-objektiv. Registerdistansen (avståndet mellan objektivfläns och film/sensor) är större än det är på EOS-kamerorna (som din 600D), vilket innebär att det enbart går att ställa in avståndet på nära håll - oändligt går ej. Detta kan i och för sig lösas genom linser i adaptern, men dessa billiga varianter försämrar bildkvaliteten så mycket att det inte ens är lönt att försöka, som Håkan skriver ovan. Ifall det ska bli bra kvalitet krävs det månglinsiga konvertrar för fem-siffriga belopp - görs t.ex. av Zeiss.
Vad man f.n. kan göra för att utnyttja dessa äldre objektiv bäst är att skaffa någon NEX-kamera (vilken som helst) samt en adapterring för FD -> NEX.
.
Vad man f.n. kan göra för att utnyttja dessa äldre objektiv bäst är att skaffa någon NEX-kamera (vilken som helst) samt en adapterring för FD -> NEX.
.
Per S
Aktiv medlem
... en bra sida där man kan beställa en adapter
Här har jag beställt:
http://www.enjoyyourcamera.com/Lens-Mount-Adapter/Canon-Adapters:::197_202.html
Jag har bra erfarenheter av beställa från Enjoyyourcamera. Prylarna har fungerat bra, och de har skickat beställningsbekräftelser omgående; inga betalningsstrul men snabba leveranser. Kolla bara så att du inte tycker att fraktkostnaden blir för hög i förhållande till varans eller varornas pris.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Om man söker på google på "flange back distance" finner man avståndet mellan fattningen och sensorn (registeravståndet). Då en adapter behöver vara några mm tjock (minst) får man räkna med att bara objektiv till system vars registeravstånd är minst ca 4mm längre än Canon EF kommer att ge oändlighetsfokus på din EOS. T ex har EF ca 42mm registeravstånd och har för mig att Nikon ligger på runt 46mm. Det fungerar. Även de flesta Leica R och Contax spegelreflex. Canon FD går inte.
FlyerOne
Aktiv medlem
Det är riktigt. Registerdistansen för EOS-fattningen är 44,0 mm.Om man söker på google på "flange back distance" finner man avståndet mellan fattningen och sensorn (registeravståndet). Då en adapter behöver vara några mm tjock (minst) får man räkna med att bara objektiv till system vars registeravstånd är minst ca 4mm längre än Canon EF kommer att ge oändlighetsfokus på din EOS. T ex har EF ca 42mm registeravstånd och har för mig att Nikon ligger på runt 46mm. Det fungerar. Även de flesta Leica R och Contax spegelreflex. Canon FD går inte.
För Canons manuella FD-objektiv (som lär vara det trådskaparen har) är avståndet 42,0 mm, vilket som sagt inte går eftersom det blir för kort.
Motsvarande avstånd för Nikons F-fattning är 46,0 mm vilket bara medger en 2 mm tjock adapterring ifall man vill kunna fokusera ända till oändligt utan extralinser (vilka som sagt effektivt förstör bildskärpan). Kan användas för ej alltför tunga Nikon-objektiv (underlättas av att EOS-fattningen är en cm vidare än F-fattningen).
Leica-R har 47,0 mm.
Contax har ett flertal olika fattningar - finns både med kortare och längre registerdistanser än EOS.