Annons

Monopod vs bildstabilisering vs tripod

Produkter
(logga in för att koppla)

JazzBass

Aktiv medlem
Hej,

Tänkte bara uttrycka hur nöjd jag är med min nya monopod (Velbon RUP-L43). Givetvis ger det inte samma stabilitet som en vanlig tripod, men jag är verkligen positivt överraskad över vilken otroligt bra stabilitet man ändå får och hur det avlastar armarna (inte så stor skillnad på en liten kamera som min D60 med mina små objektiv men ändå...) Dessutom har detta en inbyggd välfungerande kulled så det är enkelt att hantera. Funkar också till porträttformat. Det är också så portabelt att jag tar med det varje gång jag har med kameraväskan.

Jag skulle vilja påstå att bildstabilisering i kameran/objektivet känns mycket överflödigt nu när jag skaffat en monopod. Monopoden ger mig möjlighet att använda många steg längre slutartider, och logiskt sett borde det klå vilken automatiserad bildstabilisering som helst. Frågan är om det kanske inte t.o.m. lönar sig att slå av bildstabiliseringen (om objektivet/kameran har det) när man använder monopoden?

Har provat tripodar men de är i mitt tycke extremt klumpiga, stora och jobbiga att använda. Dyra är de också om man vill ha nåt riktigt bra. Monopoden är för mig den perfekta kompromissen; smidigt, lätt, enkelt att hantera och litet till formatet. Och billigare är det än summan man får betala för att ha VR i alla sina objektiv (=bara nya objektiv).

Det bästa stativet är det man har med sig.

Lade f.ö. idag in ett bud på en billig begagnad Nikkor telezoom utan VR (AF-S DX 55-200/4-5,6 ED). Skulle knappast ha gjort det om jag inte hade haft detta lilla behändiga stativ... :)

Fortfarande så hjälper enbensstativ bara vid handhållna tider. Man kanske får intrycket av ditt inlägg att det kan ersätta ett stativ.

Jag upplever att en monopod ger ungefär samma effektivitet i stabilisering som bildstabilisering, men när man kombinerar de två så blir stabiliseringen riktigt effektiv.

Fortfarande så hjälper enbensstativ bara vid handhållna tider. Man kanske får intrycket av ditt inlägg att det kan ersätta ett stativ.

Självklart är det ingen fullvärdig ersättare, men kan ofta vara fullt tillräckligt för att få den lilla extra stabilitet man (jag) ofta behöver, speciellt med teleobjektiv monterat. Dessutom när det är så mobilt och lätt att använda blir det använt bra mycket oftare än ett trebensstativ. Huvudsakligen ser jag dock det som ett substitut till VR, inte ett tripod.

Kul förresten om VR ännu ytterligare förbättrar stabiliteten och inte motverkar den. :)

Det finns ju helt klart en annan anledning för monopods också. Om man står och skjuter flera timmar i en studio med ett tungt objektiv t.ex. så slipper man ha träningsverk i armarna sen. Just att man kan variera sig mycket enklare och snabbare än med en tripod.

Men då snackar vi ju inte bildstabilisering osv utan ren avlastning :)

Ja 2-3 steg får man enkelt med monopod. 1/60 vid 420mm på APS-C hus är svårt att slå med IS. Dessutom så spar man armarna och underlättar panoreringar - enda nackdelen är att man måste ha det med sig.

Tripod är dock ändå inget man kan vara utan för vissa bilder, men de kompletterar varandra bra!

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3281072593/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar