Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Monopod med stödben

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotobiten-67

Aktiv medlem
Hej!
Jag behöver ett smidigt stativ som jag kan transportera bland annat på min LowePro Flipside 500 AW. Jag har redan ett tripod och kikar nu på Enbenstativ. Önskemålet är att jag ska kunna filma med Canon 5d mark iii + Canon 70-200L utan att det blir väldigt skakigt. Jag skulle oxå vilja ha ett så stabilt monopod med stödben som möjligt så att det går att fota med lång slutartid. Tanken är likaså att jag ska vara snabb mobiliserad med utrustningen i folksamlingar (trånga utrymmen).
Maxpris ca 2500kr
Tacksam för förslag.
Bästa hälsningar!

Jag har ingen erfarenhet av enbenare med stöd stödben, men är tveksam till dom.
Inomhus fungerar dom nog bra, men utomhus med lutande plan, ojämn mark eller blåst?

Hej!
Jag behöver ett smidigt stativ som jag kan transportera bland annat på min LowePro Flipside 500 AW. Jag har redan ett tripod och kikar nu på Enbenstativ. Önskemålet är att jag ska kunna filma med Canon 5d mark iii + Canon 70-200L utan att det blir väldigt skakigt. Jag skulle oxå vilja ha ett så stabilt monopod med stödben som möjligt så att det går att fota med lång slutartid. Tanken är likaså att jag ska vara snabb mobiliserad med utrustningen i folksamlingar (trånga utrymmen).
Maxpris ca 2500kr
Tacksam för förslag.
Bästa hälsningar!
Stödben och enbensstativ tror jag passar bäst till de museer där man inte får använda trebensstativ.

så att det går att fota med lång slutartid.

Hur lång tid är "lång slutartid"? Det finns ju en hel del tripoder som inte är tillräckligt stabila med 70-200, så det är inte helt säkert att det kommer att fungera bra.
Jag använder en vanlig monopod för att lättare klara av exponeringstider kring 1/60-1/200 när jag vill vara mobil, det blir bättre - men inte helt bra.
Till filmning är det en helt ok grej.

Det blir svårt att filma med ett enbensstativ. Stödbenen fungerar hjälpligt endast på låg höjd eller med kort utdrag av stativet.
Utan IS är man i stort sett hjälplös.

Jag skulle hellre fundera på ett kompakt trebensstativ i 4 sektioner om man vill ha det kort för transport. För filmning är det lämpligt med ett videohuvud.

Det blir svårt att filma med ett enbensstativ. Stödbenen fungerar hjälpligt endast på låg höjd eller med kort utdrag av stativet.
Utan IS är man i stort sett hjälplös.

Jag skulle hellre fundera på ett kompakt trebensstativ i 4 sektioner om man vill ha det kort för transport. För filmning är det lämpligt med ett videohuvud.

Det är ganska stor skillnad på att filma på fri hand och med ett enbensstativ, det blir en helt annan känsla i filmen.

Ett enbensstativ som man inte ställer ner på marken funkar "litegrann som ett steadicam", vilket kan vara ett bra tips.

Ett annat kreativt sätt att använda enbensstativ till filmning är att sätta på ett videohuvud på det, också det ger en helt annan känsla.

Men vill man ha statiska eller stabila filmer så behöver man självklart en riktig tripod, vilket TS redan har.
Det är ganska stor skillnad att ställa upp en tripod i en tät folksamling (t.ex. publik på en stadsfestival) jämfört med monopod, och ännu större skillnad blir det om man behöver flytta på sig snabbt för att fånga andra bildvinklar.

Hej!
Maxpris ca 2500kr
Tacksam för förslag.
Bästa hälsningar!

Du bör definitivt prova att filma med ett enben och din kamerakombo innan du bestämmer dig.
Huvudet är minst lika viktigt som själva stativet.
Kanske är frågan hur mycket skak och svaj som du kan acceptera.

Hur lång tid är "lång slutartid"? Det finns ju en hel del tripoder som inte är tillräckligt stabila med 70-200, så det är inte helt säkert att det kommer att fungera bra.
Jag använder en vanlig monopod för att lättare klara av exponeringstider kring 1/60-1/200 när jag vill vara mobil, det blir bättre - men inte helt bra.
Till filmning är det en helt ok grej.

Jag vill ju givetvis ha så skarpt som möjligt, men det är ingen som "spikar upp mig på väggen" om det ibland blir lite oskarpt.
Det som jag kommer att använda monopod + stöd till är ej planerade situationer/händelser. Jag börjar bli darrig, så trots antiskak kan det bli sjösjuka för den som ska se filmklippen. Dessa oplanerade klipp blir förhoppningsvis inte mer än 2-3 minut/styck. När det gäller stillbild så kommer jag att använda monopod+stödben vid exponeringstider runt 1/10-1/200. Min undran är om monopod med stödben är så stadigt att man kan släppa taget och eventuellt plocka upp något ur kameraväskan exempelvis? Jag är medveten om att stativet inte står kvar om det blåser, men om det är vindstilla och något så när slätt underlag...?
I min utrustning finns sedan tidigare både tripod och monopod.

Du bör definitivt prova att filma med ett enben och din kamerakombo innan du bestämmer dig.
Huvudet är minst lika viktigt som själva stativet.
Kanske är frågan hur mycket skak och svaj som du kan acceptera.

Jag vill ju givetvis ha så skarpt som möjligt, men det är ingen som "spikar upp mig på väggen" om det ibland blir lite oskarpt.
Det som jag kommer att använda monopod + stöd till är ej planerade situationer/händelser. Jag börjar bli darrig, så trots antiskak kan det bli sjösjuka för den som ska se filmklippen. Dessa oplanerade klipp blir förhoppningsvis inte mer än 2-3 minut/styck. När det gäller stillbild så kommer jag att använda monopod+stödben vid exponeringstider runt 1/10-1/200. Min undran är om monopod med stödben är så stadigt att man kan släppa taget och eventuellt plocka upp något ur kameraväskan exempelvis? Jag är medveten om att stativet inte står kvar om det blåser, men om det är vindstilla och något så när slätt underlag...?
I min utrustning finns sedan tidigare både tripod, monopod, kulled, tilthuvud, och vätskedämpat huvud.

I min utrustning finns sedan tidigare både tripod, monopod, kulled, tilthuvud, och vätskedämpat huvud.

OK. Räkna med att stödben på monopod inte gör något underverk, det är trebenstativ som gör skillnad.

Mina två cents

Efter att ha letat och läst på i alltför många timmar köpte jag ett ordentligt monopod i somras. Jag tycker det är riktigt stabilt och det har lite större fötter än många av de andra varianterna. Sirui P-204S - Om du redan har ett huvud, kan detta vara ett bra alternativ. Jag har själv ett huvud som jag snabbt byter mellan tripod och monopod beroende på situation. Visst finns det platser och situationer då det är mycket skönare med ett monopod, speciellt om man plåtar sport eller andra platser med mycket människor. Många anser att det här är ett av de stabilaste och mest välbyggda alternativen, om man börjar googla och kolla på youtube. Jag föll för de argumenten till slut, även om det satt sjukligt långt inne. Hursomhelst i retrospekt håller jag nog med.

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1006346796/sirui/enbenstativ-p-204s-aluminium-4-delat

Detta kommer med en bra väska, där du kan ha huvud på åtminstone får mitt Manfrotto som jag tror heter 507 HD eller d.y.l plats i väskan tillsammans med monopodet.

Jag skulle inte lämna det ståendes med något stort objektiv på, då är det stor risk att det tippar över. På tal om stora objektiv, ibland använder jag mitt 300mm 2.8 och då kan jag uppleva det som lite väl skakigt för video, däremot för stillbild blir det en effektiv stabilisering. (om det inte är inbyggt i objektivet)

En annan aspekt att betänka, som jag hört men inte upplevt, är att man bör inte inte kombinera inbyggd stabilisering med ett stativ, då blir det systemet konfunderat, icke-fungerande och vad som händer rent konkret kan säkert någon annan svara på.

Men på det stora hela tycker jag inte att det är någon dum ide att varva monopod och tripod beroende på situation. Att filma med monopod kan ge en intressant dokumentär feeling till videon utan att bli överdrivet skakigt, åtminstone enligt min erfarenhet och smak. Framför allt med kortare brännvidder.

En video som visar monopodet i detalj - (+ett barn som gärna vill vara med) :
https://www.youtube.com/watch?v=TA2nO11kG6w

Hoppas det är till någon hjälp.

Bilagor

• 1012238.jpg
    1012238.jpg
    10.6 KB · Visningar: 12
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar