ANNONS
Annons

moms?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

martin021

Medlem
Har för avsikt att starta enskild firma med foto som en del av det hela.

Är det det någon här som har lite koll på den mer företagsrelaterade delen.

Det står att man skall få dra av moms för saker som är nödvändiga för att firman skall går runt. Så om jag köper en dator för bildredigering och lagring får jag dra av momsen utan att behöva betala igen den?

Någon pedagogisk skäl som kan tala om för mig hur det fungerar?

mvh//Martin

Hej Martin!
Du får tillbaka momsen på allting du köper in till firman,det är först när du säljer det som momsen skall tillbaka!

okej

Men om jag inte säljer datorn då? FInns det inte något som gör att man klassar datorn som förbrukningsvara och att den ej är till nytta för företaget efter 3-4 år?

djungel det här, måste läsa mer tror jag:p

mvh

Det är inte kopplat till respektive pryl. Dvs momsen du betalar för datorn får du dra av mot moms du får in när du säljer bilder.
Antag att du köper en dator för 20.000 då har du betalat 4.000 i moms.
Om du sedan säljer bilder för 40.000 så vill staten ha 8.000 av detta i moms. Från dom 8.000 får du dra de 4.000 du redan har betalat och således bara betala 4.000.

Om du däremot bara säljer bilder för 10.000 så vill staten ha 2.000 i moms. Då får du dra 2.000 av det du redan har betalt och således inte btala något. Du har i detta fallet ytterligare 2.000 kvar att dra av vid senare tillfälle.

Blev det krångligt?

---/Thomas

tackar

Tack för exemplett.

Men om jag drar av 4000kr i moms för en dator som kostar 20000kr vi inköp. så måste jag alltså sälja bilder för 20000kr för att inte bli inbetlaningsskyldig trots att det är en inventarie?

//Martin

Re: tackar

martin021 skrev:
Tack för exemplett.

Men om jag drar av 4000kr i moms för en dator som kostar 20000kr vi inköp. så måste jag alltså sälja bilder för 20000kr för att inte bli inbetlaningsskyldig trots att det är en inventarie?

//Martin

Nej, tvärt om.

Datorn är moms du redan betalat, alltså moms tillgodo kan man säga.
Hade du inte köpt datorn hade du fått betala om du sålde bilder för 20K.
Säljer du inte en enda bild betalar du inte in någon moms alls.

Grejer du säljer = moms in = staten vill ha pengar av dig.
Grejer du köper = moms ut = starten får pengar av den du köpte av.

Så länge moms ut är högre eller lika med moms in betalar du inget alls, det flyter där ovanpå för sig själv. Så fort den blir lägre än moms in får du hosta upp mellanskillnaden.

Så köper du bara datorn (utan att sälja något) så kan du inte "dra av moms" för den, du betalar moms och sen är det inte mer med det. Företag slipper inte moms, det funkar inte så, dom kvittar moms in mot moms ut. Så säljer du något så kan du kvitta den momsen mot moms du redan betalat när du köpte något. Säljer du för 10K måste du betala in moms för det, men köper du samtidigt för 10K så är det lika mycket moms in som moms ut och det är +- 0.

Du skall nog vänta med företag till du har fått mer koll, tror jag.

/Magnus

Nej

Du får tillbaka om du betalat in mer moms än du fått in! Själv har jag Handelsbolag och redovisar moms 1 gång om året. Ca en månad efter redovisningen i februari så får jag tillbaka mellanskilnaden. (eller betala in om det är på andra hållet men det har ännu inte hänt pga en hel del investeringar)

altid betalas

Så momsen skall alltid betalas vid inköp av inventarie motsvarande?

Vad har jag då fått om bakfoten att man kan dra momsen vid inköp för att vid "senare tillfällen" betala tillbaka den,

mvh

Betala först

Du betalar eller tar betalt som vanligt med moms. Sedan (antingen månadsvis eller årsvis) redovisar du på en enkel blankett och får tillaka eller betalar in mellanskillnad. Hur du ska redovisa beror på typ av firma och inkomst - detta får du reda på av skattmasen som brukar vara informationsvillig.

Martin, du behöver absolut gå de kurser som skatteverket anordnar med jämna mellanrum. En annan sak man ska tänka på är att syftet med att starta företag är att det är i ett vinstdrivande syfte och inte ett sätt att slippa betala moms på.

Men för att förtydliga det hela:

Du startar firma, köper en inventarie för 20000:- inkl moms. Du betalar 20000:- varav 4000:- är moms. Staten är skyldig dig 4000:-

Du tar uppdrag, säljer bilder för 24000:- ex moms. Du fakturerar 30000:- (24000 + 25% moms = 30000:) Du har fått in 6000:- i moms. Du är skyldig staaten 6000:-

4000-6000= -2000:- Du ska betala in 2000 kr till staten, trots att du debiterat moms för 6000:-

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar