Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moms vid köp från e-bay

Produkter
(logga in för att koppla)

j.a.n

Aktiv medlem
Hej !

Jag har en liten fråga som gäller moms och tull regler kring köp från Tyskland respektive USA

Vad gäller kring moms och tull är min gissning att:

Tyskland vid begagnat köp = tull och momsfritt

Tyskland vid nytt från butik = tullfritt men tysk moms adderas till köpet

Usa begagnat/nytt= ?????? här behöver jag er hjälp för att reda ut reglerna.

Tack på förhand // Anders Nilsson

Tyskland vid begagnat = Priset

Tyskland vid Nytt = Priset (Moms är precis som i Sverige inräknat, om inte annat anges)

Usa begagnat/nytt = OM det fastnar i tullen medför detta först 6.7% tull, sedan 25% moms på det beloppet och sedan postens avgifter. Dvs fastnar paketet i tullen kan det bli lika dyrt som hemma i Sverige.

Dvs en glugg som kostar 10000:- hos t.ex. BHPhoto kostar då 13500:- efter alla avgifter...

Kanon dokument ;-)

Tack Fredrik!

Precis vad som behövdes en utmärkt länk :cool:

MVH // Anders Nilsson

Japp, det blir svensk moms på varorna från Tyskland, dock slipper du den tyska momsen. Ja, såvida inte det är ett litet företag som inte exporterar så mkt till Sverige, då blir det tysk moms istället.

Mmmm Jag har i vaje fall sluppit svensk moms de gånge jag handlat, har tom. frågat om detta och handlaren har varit oförstående. Tror inte att marknaden är så stor ännu så att fotohandlarna behöver göra detta påfund...

Det är bra om man bara behöver betala den tyska momsen, men jag räknar i alla fall på att den svenska måste betalas. Då blir man inte besviken när prylarna väl ska hämtas ut. Det brukar oftast bli bra mycket billigare i alla fall. T ex sparar man 2000-2500 SEK vid köp av en Epson 2100 från Tyskland.

Kan vi inte sätta samman en lista på sajter där det går att få det lägre priset?

j.a.n skrev:
Tyskland vid begagnat köp = tull och momsfritt

Här är ett typiskt fall varför man bör vara noga med att undvika särskrivningar.

Tull och momsfritt betyder att tull ska betalas, men momsen slipper man. Jag gissar att j.a.n inte avsåg detta.

Jeppe skrev:
Petnisse..... :p.

Tja, om man avser att det ska vara tullfritt, men råkar av misstag skriva att tull ska betalas, så kanske vissa anser att det är en petitess.

Jag gör det inte. Jag tycker heller inte om att gissa folks avsikter.

(Jag noterade din smiley, men särskrivning är faktiskt ett otyg enligt min mening. Framförallt om det inverterar en menings avsikt.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar