Annons

Moms när kunden betalar materialutlägg

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Hur sköter man det här med momsen på rätt sätt?

Min undran gäller då jag gör en uppdragsfotografering och har vissa materialkostnader såsom film/framkallning/kopior.

Jag köper som privatperson allt i butik och betalar moms.

Men om företaget står för material och jag fakturerar dem samt bifogar kvittona så kan väl de i sin tur dra av för momsen?
 
Visst. Det är bara att skicka in kvittona till dem. Precis som när du har utlägg i ditt vanliga jobb.
 
Njaaa. Det beror på vem som står som köpare på kvittona. Företaget (din kund) kan aldrig lyfta momsen för varuinköp från en privatperson.

//Micke
 
Ok. Säkrast att ange kundens namn på kvittona då kanske.

Om jag nu handlar via postorder då? Vill ju helst kunna logga in på mitt eget konto och få grejerna skickade direkt till mig. Räcker det att ange kundens företag som referens på köpet?
 
Det är upp till revisorn vad som kommer att gå igenom eller inte. Om du nu har ett AB som motpart, så hör dig för med den som bokför/reviderar bolaget.

Det är väldigt klara regler för momslyft. Ett företag kan *aldrig* lyfta momsen för köp från en privatperson.

//Micke
 
Så här är det:

Först undrar jag kring frågan om att du som privatperson gör inköp och sedan fakturerar. Har du själv F-skatt eller ska din uppdragsgivare betala sociala?

Eftersom du skriver att du fakturerar så utgår jag från de momsregler som (moms)skattepliktiga verksamheter har att utgå från vid vidarefakturering av moms.

När du gör ett inköp som i sin helhet avser en och samma kund vidarefakturera detta till din kund. Det spelar ingen roll vilket namn som står på kvittot MEN du gör inte avdrag för moms i dina egna räkenskaper och inte heller vid försäljningen / faktureringen till uppdragsgivaren. På din faktura skriver du kort och gott "Ersättning för utlägg enligt bilaga, moms ingår med xxx kr.) och sedan totalsumman inkl moms.

Om man däremot som företagare gör ett större inköp där flera kunder ska dela på inköpet eller du själv använder del av ditt inköp i verksamheten till annat, ja, då ska du göra avdrag för dina inköp som vanligt, lyfta moms, samt vid fakturering benämna det som material samt lägga moms på det.

Det måste vara huvudregeln.

Om du som privatperson gör inköpet och ändå ska fakturera (verkar underligt för mig, men det funkar kanske?) så har uppdragsgivaren som det påpekas mycket riktigt ej rätt att göra avdrag för moms på fakturabelopp (dvs moms skall ej läggas på fakturan). Då går det heller inte att göra enligt ovan.

Om jag vore i denna situationen skulle jag istället fakturera jobbet och få betalt av uppdragsgivaren via bankinsättning eller liknande. Mina utlägg hade jag betalat kontant (oftast står ju inte kundnamnet vid kontantköp. Annars kan man ju be säljaren om ett kvitto utställt på uppdragsgivarens namn). Sedan hade jag begärt kontant ersättning av uppdragsgivaren. Då ser det hos uppdragsgivaren ut som om företaget själva gjort inköpen och momsavlyft är inga problem. Då är det bara att hoppas att man finns så nära varandra att man kan träffas...

Jag har inte kollat Frilansfinans, men hur som helst så kostar det väl provision. Och är det ett större utlägg så är det kanske bättre att det faktureras direkt till uppdragsgivaren?
 
Senast ändrad:
Jag har endast a-skatt. Därför tänkte jag fakturera själva jobbet via exempelvis Frilansfinans.


Men när det gäller materialinköp: Kan jag inte helt enkelt fakturera kunden separat och samtidigt bifoga kvittona? Då borde de väl kunna göra avdrag för momsen i slutändan? Spelar det någon roll ifall de betalar mig (mellanhanden) kontant eller via insättning på mitt konto som jag anger på fakturan?

Mvh Dan
 
danneman skrev:

Men när det gäller materialinköp: Kan jag inte helt enkelt fakturera kunden separat och samtidigt bifoga kvittona? Då borde de väl kunna göra avdrag för momsen i slutändan? Spelar det någon roll ifall de betalar mig (mellanhanden) kontant eller via insättning på mitt konto som jag anger på fakturan?

Mvh Dan

Här är jag inte helt säker. Som Magnus Fröderberg säger på annan plats så är det ju helt OK att såsom anställd skicka in kvitton till sin arbetsgivare och få dessa ersatta. Men då finns ju ett anställningsförhållande och det är uttalat i regelverket kring moms att detta är OK. Då betalas det ofta via lönen eller som förskott insatt på lönekontot. Hur ska du få pengarna för dina kvitton. Det som jag ser som det möjliga problemet är att uppdragsgivarens redovisning kommer att visa att pengarna är insatta på konto som tillhör dig och då är det ju inte uppdragsgivaren som handlat dem åt dig.

En sak är rätt och fel, en annan en skattegranskares inställning. Om det handlar om mindre belopp lär de se mellan fingrarna, men om det är större saker (objektivköp eller liknande, vad vet jag vad du har för utlägg...) så blir det sannolikt diskussion mellan skattemyndigheten och uppdragsgivaren. Om det upptäcks..

Om man lägger ihop det ovanstående så känns ju ett alternativ som att du får ersättning för det utförda jobbet som en anställning. Skriv ett anställningsavtal för jobbet (visstid) och få lön för uppdraget. Då har vi klarat både F-skatteproblematik och momsproblematik. Tycker jag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.