** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moire problem.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
Tog en bild häromdagen med en bro på vars räcke framkallar tydliga moire effekter (om man pixeldyker). Det finns även lite krusningar på vattenytan som framkallar knepiga effekter, att detta beror på K10ans "svaga" filter är väl allmänt känt, men vilken RAW-konverterare hanterar detta på snyggast sätt? Eller blir det samma resultat med alla?

Nu är inte bilden något att hänga i granen för övrigt men OM den nu hade varit det, och jag hade önskat att printa den som en väggbonad, hur hanterar man då detta?

Ja detta ligger i bilden.
Kan posta några exempel senare så blir det lättare att förstå vad jag svamlar om.

Här kan man se hur upplösningen fortfarande hänger med i utsnitt 1.
I utsnitt 2 börjar det närma sig gränsen, för att i utsnitt 3 passerat kamerans upplösning och mysiga moire effekter kommer fram.

Bilden kanske lite väl skärpt bara för att det ska synas riktigt tydligt.

Asch gjorde en liten bild, tyckte jag, men den var visst ändå för stor för att visas direkt i forumet. följ länken.

http://goto.glocalnet.net/gimbal_lock/temp/moire_0079.jpg

Det var snyggt presenterat, visste inte att Raw Therapee hade flera olika sätt att "demosaica" på. (Ser att v2.3 har 3 olika metoder att välja på.) Här ska pixeldykas.

Här kan man se hur upplösningen fortfarande hänger med i utsnitt 1.
I utsnitt 2 börjar det närma sig gränsen, för att i utsnitt 3 passerat kamerans upplösning och mysiga moire effekter kommer fram.

Bilden kanske lite väl skärpt bara för att det ska synas riktigt tydligt.

Asch gjorde en liten bild, tyckte jag, men den var visst ändå för stor för att visas direkt i forumet. följ länken.

http://goto.glocalnet.net/gimbal_lock/temp/moire_0079.jpg

Vilket spännande mönster i bild 3! Ser ut som ett sånt där brio labyrintspel i trä med stålkula :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar