Annons

Modig eller dumdristig actionfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle tippa att han varken är modig eller dumdristig. Snarare äldre gentleman med dåliga reflexer. Han hann helt enkelt inte undan.

Peter
 
Detta är ju bara löjligt...

Läser man texten så skriver dom att
publiken skrek åt honom att akta sig...

När då? Det var typ en sekund efter start som bilen låg stilla..?
(Om man då tittar på filmklippet istället för bilderna)

För den delen tror jag inte att han är varken eller.
Helt enkelt så kommer inte bilen så fort, det inser
man ju att den kommer stanna mot räcket..?

Eller är det bara jag?

Tror också att Andy varit på ett
och annat dragrace i sina dagar...


Media, media, media... *Suck*


MVH /David.
 
Jag hade inte kollat på filmen innan men där ser det ju faktiskt ut som om han tar några väl avvägda steg bakåt fast kanske lite sent.
Jag vet inte om jag hade "insett" att bilen skulle stanna mot muren men kanske hade jag också stått kvar och undrat om jag hade bra inställningar på slutartiden för att få en bra bild:)

Hur som helst fick han ju bra bilder. Plus att han får några bra artiklar i tidningen!
 
När nåt sånt här händer går det så fort att man inte reagerar förrän det är för sent. Man måste tänka i förväg på var man står, det går inte tro att man kan hinna "ta några steg bakåt".
 
Utan att veta något om fotgrafen och varande en obotlig optimist så tänker jag tvärsom, visst en grånad gentleman och veteran fotograf som tillbringat de senaste 40 åren med att fota motorsport av olika former och har då säkerligen sett och fotograferat hundratals krascher, han vet av erfarenhet att skyddsmuren som finns mellan honom och banan just för att fånga upp kanande bilar och hindra dem att åka ut bland publiken fångar upp bilen som den är avsedd att göra då han sett det många gånger.

Så hans erfarenhet och skicklighet säger honom att han kan stå kvar kanske ta några små steg bakåt men han känner sig trygg, fotografen vid sidan om som springer kanske är ute på sitt första uppdrag och får panik när det smäller och vet inte vad han ska göra så han följer den naturliga instikten och flyr!

Men en sak är iaf säker det går snabbt när det händer så även om man springer fort hinner man inte långt på den sekund det tar från att det går fel till smällen i muren.

My 2 Cent
 
Detta är ju bara löjligt...

Läser man texten så skriver dom att
publiken skrek åt honom att akta sig...

När då? Det var typ en sekund efter start som bilen låg stilla..?
(Om man då tittar på filmklippet istället för bilderna)

För den delen tror jag inte att han är varken eller.
Helt enkelt så kommer inte bilen så fort, det inser
man ju att den kommer stanna mot räcket..?

Eller är det bara jag?

Tror också att Andy varit på ett
och annat dragrace i sina dagar...


Media, media, media... *Suck*


MVH /David.

Jag håller med om vartenda ord. Alla som har stått inom 20-30 meter (eller längre) från en accelererance top fuel-dragster inser också det fullkomligt fåniga i att påstå att "Publiken skrek åt honom att akta på sig men han bara fortsatte ta bilder". OM det nu var så att publiken skrek kan Andy knappast ha hört ett ljud från dom. Ljudnivån från de där "bilarna" är sjukt hög när de drar på, och självklart hade Andy öronproppar i öronen.
 
Det är ju bara att räkna, en moderna kamera bra ljus betyder 8bilder i sekunden. Hos aftonbladet ser vi fyra bilder vilket då rimligen tagit en halv sekund. Kan ju tänkas att de sorterat bort några bilder. Men det går ruggigt snabbt.

Grovt räknat så sägs vi ha en sekunds reaktionstid när vi inte är beredda. Så kort sagt så har vi inte en chans att hinna flytta på sig.

Sedan kan man diskutera valet av att stå där och plåta. Men om man jobbar med media så får man inte betalt för att ta läktarbilder oavsett hur säkert det är. I dragracing så spelar det heller inte så stor roll vart man ställer sig, det är ju liksom rakt och bilarna kan lika gärna fara av vid 200m som vid 50m.

/Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.