** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Modifierade kritikbilder - förvirrande för åskådaren?!

Produkter
(logga in för att koppla)

cowboy

Aktiv medlem
Ibland ser man en kritikbild som får synpunkten från en åskådare att - exempelvis - "om du beskär i överkant jämns med ögonbrynet så blir nog bilden lite bättre".

Fotografen funderar och håller kanske med, för efter några dagar har kritikbilden ERSATTS med en ändrad bild (i exemplet "beskuren längs ögonbrynet") enligt förslaget.

Jättebra att det lämnas kritik och att fotografen funderar över synpunkterna.

Kul också att åskådaren ser resultatet av sitt förslag.

Men - för de åskådare som tillkommer efteråt (efter att bilden ändrats) blir hela diskussionen förvirrande "vadå ögonbrynet? bilden är ju redan beskuren så!"

Förslag:

Det hade varit bra att man alltid kunde BEHÅLLA den ursprungliga bilden, och när bilden ändras så skulle DESSUTOM de ändrade bilderna stoppas in på rätt ställe tidsmässigt nere i diskussionen.
När man efteråt ser de olika bildvarianterna ihop med diskussionen skulle man förstå skeendet, och man skulle kanske få en diskussion om de föreslagna ändringarna var bra eller dåliga råd.

Jag tror att detta skulle vara den optimala lösningen men väldigt svårhanterlig eftersom det hade blivit ofantliga mängder bilder och data.
Tänk dig själv några hundratusen bilder med 3 olika versioner på varje. Men jag håller med dig om att det kan bli förvirrande för betraktaren som inte sett ursprungsbilden.

En budgetvariant, om man tänker på vilket plats som krävs, är väl annars att man i alla fall markerar i listan med kritik vilka som kommit till efter att en bild ändrats, tex genom någon slags linje.

Håller dock med föregående talare om att en full historik är bäst.

// Mats

Jag brukar göra så att jag skriver ett svar där jag beskriver de ändringar jag gjort. Är det större ändringar brukar jag länka till orginalet som jag lägger upp på en egen server.

Alla har visserligen inte dessa möjligheter, men att skriva vilka ändringar man gjort och när tycker jag funkar bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar