Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modifiera E24-bakstycke?

Produkter
(logga in för att koppla)

shonokij

Aktiv medlem
Jag har ett Hasselblad E24 bakstycke som jag funderar på att modifiera så att det skulle gå att veva fram filmen utan att den stannar på varje bildruta (Så att man får överlappande exponeringar med ojämt mellanrum) - Detta brukar inte vara så önskvärt, men just nu så är det det.

Har kollat på servicemanualen för bakstycket (http://benoit.suaudeau.perso.neuf.fr/manuels_rep/mf/Hasselblad MAGAZINE Service.PDF) och kommit fram till att det är en jäkla massa finmekanik - Hu! Inte roligt.

Dock, jag tänker mig att det måste finnas någon form av spärr som kameran slår ifrån efter att bilden har tagits (som då är åtkomlig från "utsidan" - Alltså den sida som sedan är fäst mot kamerahuset?) - Och genom att sätta den i "från" läge konstant, så borde det alltså gå att avancera filmen manuellt oavsett vad själva kamerahuset tycker?

Ett potentiellt problem kan vara det större kugghjul som förbinder kamerahus och magasin?

Eller?

Det känns som om det finns 2 vägar att gå - Antingen försöka hitta en lösning där det går att slå av och på funktionen. Eller skruva isär magasinet och ta bort de spärrar som möjliggör det hela. Det senare är ju dock mer destruktivt. Vilket sen, när väl intresset har svalnat för det nu åtråvärda uttrycket, kan innebära problem - Eftersom då kanske jag vill ha det som det var igen...
 
Men är det inte bara att veva på filmframdragnigsveven?
För efter ruta 1 så matar den väl bara på?

Har haft någon gång med ett A12 magasin att jag vill plocka ur rullen efter 10 exponeringar, och då har jag helt sonika vevat fram filmen tills den är helt upp snurrad på mottagningsspolen.

Men hur långt in börjar ett 24-mag på en 120-film?
Hamnar ruta ett på "rätt" ställe?
 
Hmm, nu måste jag labba när jag kommer hem. Har dock inte kamerahuset hemma, så jag kan inte kolla med det. Men som jag minns det så stannar den efter varje ruta. Men det hade ju varit grymt om det bara hade varit att veva på!

Men om jag bara tar magasinet, sätter i film och vevar så drar den ju fram till ruta 1. Och sen tar det stopp. Går det att gå vidare utan att sätta magasinet på huset? Peta in ett gem någonstans, så att man släpper spärren?

Har för mig att både 120 och 220 har samma "lead in" - Så kör man 120 film i så börjar bilden på någorlunda "rätt" ställe. Dock så blir mellanrummen mellan bilderna större än på ett 12 bakstycke.
Det är min erfarenhet iaf.
 
Jag har inte heller något hus/bakstycke att prova på förrän i morgon kväll.
Så till vida det inte kommer någon med mer information innan dess, så får vi sväva i oklarhet.

Men jag testar när jag har tillgång till kamerna.
Och postar då vad jag kommer fram till.


Vi hörs!
 
Jag har labbat på det här idag. Det visade sig att vid ruta 1 så fälls det ner en liten spärr, som gör att det inte går att veva filmen framåt - Förutom med veven på kamerahuset. Men efter ruta ett så kan man veva bäst man vill! Så nu har jag satt en liten tråd över spärren så att det bara är att veva på!

Postar bilder på söndag, när jag väl är hemma igen!
 
Oj, jag skulle inte våga skruva isär ett magasin så mycket.
Men tack för informationen!

Hoppas allt går väl för dig!
 
Det var bara att dra loss fejklädret och sen skruva ur 3 skruvar och vips ser man hela härligheten!

Otroligt fascinerande att se all mekanik inuti, vilket fantastiskt arbete! Man får ett helt annat perspektiv på sakerna, speciellt när man är van med digitalt kraffs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.