Annons

Modern blixt och gammal TTL-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

ghostganz

Aktiv medlem
Jag skaffade nyss en Canon 430EX, vilken såklart funkar fint med min 350D. Men sen slog det mig att den kanske funkar med min Canon AE-1 från sent 1970-tal också!

AE-1:an har någon slags stöd för TTL-blixt och har två extra pinnar utöver mitt-pinnen i blixtskon. Blixten visar "TTL" i displayen när den sitter på kameran. När jag trycker ner avtryckaren halvvägs får den ockå 430EX:en att vakna, om den är i viloläge. Men när den avfyras så verkar blixten bara gå på full effekt, som om den varit i manuellt läge. (Har bara prövat utan film i kameran).

Någon som vet något om blixt-kompatibilitet? Vore kul att ha en automatisk blixt till den gamla Canonen också.

(Internet verkar fyllt av folk som tvärsäkert uttalar sig om AE-1:an och blixtar, både att den saknar TTL-stöd (fel) eller att den var den första kameran med TTL-stöd (också fel)).
 
430EX är ingen hit med en Canon AE-1.

AE-1 kräver blixtar med inbyggd sensor och automatik. Sådana var vanliga på 70-talet och kan hittas i fyndlådor för en 50-lapp.

Den automatik AE-1 har är automatisk inställning av arbetsbländare. Det är inget man behöver ha.

Ett tips är att köpa en Nikon SB-24 eller SB-25 för en femhundring. Då får du en modern blixt med inbyggd sensor och med många arbetsbländare.

Den första canonkamera med TLL är T90 som kom 1986. Det är egentligen en Eos fast med FD-optik. Alla Canon EX och EZ-blixtar fungerar med T90.

Mer kuriosa:
Alla analoga Eos-kameror har TTL och A-TLL utom Eos 300X som bara har E-TTL.
 
Aha, tråkigt. Jaja, tack för hjälpen!

(Jag hade en gammal blixt av nåt udda märke till den förut, men den fick för sig att göra en heroisk luftfärd från en hög hylla till ett hårt golv...)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.