Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modereringen på forumet

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoBirger

Ny medlem
Jag hör(de) till de som tycker modereringen på FS var bra och nödvändig. Sista två åren har den dock i vissa fall blivit petig, okänslig och Kafkaliknande. Detta blir tredje gången jag i ren jävla förbannelse avslutar mitt medlemskap för att en viss moderator helt okänsligt tar bort inlägg utan att motivera sig. Observera att det inte handlar om påhopp eller provokationer från min sida, aldrig under 10 års medlemskap. Utan av moderatorn uppfattade formfel som renderar radering utan minsta motivering.

Jag blir uppriktigt ledsen och tappar andan av denna maktutövning. Och avslutar ännu en gång medlemskapet.

Inlägget som modererades rörde Panasonic gM1 i en tråd som handlar om Canon G7X vs Sony RX100 och var alltså off topic. Jag har svårt att se det som otillbörlig maktutövning utan helt enkelt upprätthållande av forumreglerna. Det är lätt att ta modereringen personligt, men så är det naturligtvis inte och jag beklagar om du uppfattat det så.

Något som jag skulle vilja ha är någon form av markering att ett inlägg har modererats.

Jag tillhör ju den skyldiga skaran av användare som ibland är ute och far off-topic. :)

När jag modererats så är helt plötsligt mitt inlägg bara borta. Då känner man sig lite trampad på. Man undrar vad som hänt, varför har ingen sagt något, etc.

Jag tycker det hade varit bättre om mitt inlägg låg kvar i tråden - men att min text ersattes men en text "Detta inlägg har raderats av moderatorn".

Gärna följt av en standardmotivering typ:

" då det var off-topic"
" då det innehöll personangrepp"
" då det innehöll olämpligt språkbruk"

eller vad man nu kan ha för anledningar.

Det skulle få två konsekvenser. Den som gjort ett övertramp får en fingervisning om vad han - för det är ju väldigt sällan hon :) - skall tänka på i framtiden. Moderatorn skulle också få en tankeställare, om man inte kan välja någon av standardmotiveringarna så kanske man skall tänka sig för ytterligare en gång innan man modererar.

Sedan är min uppfattning att man kan moderera utan att plocka bort inlägg. I de fall när en diskussion "bara" far iväg lite off-topic tycker jag det kan räcka med att moderatorn går in och gör ett inlägg "vänligen håll er till ämnet" utan att för den skull radera något. Då blir inte åtgärden så "brutal" som när moderatorn raderar något.

Vad jag har sett hittills så brukar moderatorn skriva ett inlägg i tråden där det står att inlägg har raderats och varför. Det inlägget brukar vara i fetstil för att förtydliga att det rör sig om en modereringsåtgärd.

Fast det är klart. Om inlägg tas bort utan dylik kommentar så kan jag så klart inte se det.

Vad jag har sett hittills så brukar moderatorn skriva ett inlägg i tråden där det står att inlägg har raderats och varför. Det inlägget brukar vara i fetstil för att förtydliga att det rör sig om en modereringsåtgärd.

Fast det är klart. Om inlägg tas bort utan dylik kommentar så kan jag så klart inte se det.

Ja, du har nog rätt att ofta görs en kommentar om att inlägg raderats, men aldrig på individuell nivå.

För det mesta brukar jag skriva en kommentar när jag modererar, men det är inte alltid jag tänker på det. Ibland kan sådana kommentarer också orsaka mer diskussion än om inlägg bara tas bort, men jag förstår att det kan vara frustrerande (jag har själv blivit modererad ...).

Sedan är det ju också så att alla medlemmar accepterat att följa FS regler när de gick med, och där framgår tydligt att både inlägg och bilder som inte följer reglerna (som exempelvis OT) kan raderas utan ytterligare kommentar ;)

Senast ändrad:
Vi skall vara tacksamma över modereringen, trådarna blir lätt galna annars. Jag har fått inlägg borttagna och inte fasen blir jag kränkt över det, är för kattsingen ett nätforum, inte en doktorsavhandling.

Vi skall vara tacksamma över modereringen, trådarna blir lätt galna annars. Jag har fått inlägg borttagna och inte fasen blir jag kränkt över det, är för kattsingen ett nätforum, inte en doktorsavhandling.

Visst är det bra med moderering!

Det jag ville få fram är att man med en nyanserad moderering kan öka förståelsen från den som blivit modererad utan att hamna i konflikt. På så vis bygger man bättre beteende bland användarna, god stämning och ännu mer "community feeling".

Jag tycker moderingen på fotosidan får en 4:a av 5 möjliga. Bra, men inte så bra att den inte kan göras bättre.

Det kräver förstås mer resurser och med tanke på att sidan är rätt så "snäll" ligger det nog på en rimlig nivå.

Det finns en sak som gör att det kan vara bättre att "ta bort" ett inlägg helt än att radera dess innehåll, och det gäller spårbarheten, alltså en funktion av hur forummjukvara är utformad.

Inlägg ligger i de flesta forum i en databas, och de refereras med sin plats i databasen. Om man "raderar" finns den platsen kvar, och inläggets text finns också kvar, men inlägget visas inte längre. Det liknar lite grann när man raderar en fil - man tar bara bort en länk mellan innehållet och det som kan visas på en vanlig användares dator.

Om man redigerar inlägget genom att ta bort dess innehåll, försvinner det, om man inte dessutom spar det, och det kan bryta mot datalagringsdirektivet. Man mister då spårbarheten till inläggets innehåll, som kan efterfrågas i ett senare skede.

Den smidigaste modereringen är ofta att klippa bort inlägg utan att kommentera. Själv tar jag det inte personligt om inlägg jag har gjort "försvinner", i synnerhet inte om jag vet med mig att det var OT eller på något sätt inte borde ha postats. Jag tycker att det är bra att slippa kommentarer om moderering när de egentligen inte behövs. Om man däremot bryter ut en del av en diskussion för att placera den i ett nytt ämne, ska det självklart kommenteras och länkas.

Mm, det finns lite olika uppfattningar om huruvida moderering alltid ska ske helt tyst, alltid kommenteras eller som jag gör blanda friskt. Just när jag som i det här fallet tar bort OT-inlägg för att en tråd inte ska dra iväg åt fel håll tycker jag ofta det är bättre att låta bli att kommentera, eftersom kommentaren i sig kan störa tråden - sedan kan man tycka att det var väl hårt modererat, men Panasonic GM1 har faktiskt inte det minsta med Sony RX100 och Canon G7X att göra i en tråd som jämför just dessa två kameror ...

Bra att de tar bort onödiga inlägg, flertal gånger man sökt på google, när man vill ha information om något, så kommer man hit eller till något annat forum där folk pratar om något helt annat så man får bläddra och bläddra. Kan bli skapligt less.

Bra att kommentarer som är OT plockas bort. Att enskilda individer sover dåligt för det får man leva med, bättre att alla de som håller sig till ämnet sover gott!

När jag var moderator på ett annat forum så kunde man skicka ett automatiskt personligt meddelande till användaren som fått ett inlägg borttaget. De vanligaste orsakerna kunde man bocka för så skapades meddelandet utefter orsaken.

Det kanske vore en ide för FS?

Mm, det finns lite olika uppfattningar om huruvida moderering alltid ska ske helt tyst, alltid kommenteras eller som jag gör blanda friskt. Just när jag som i det här fallet tar bort OT-inlägg för att en tråd inte ska dra iväg åt fel håll tycker jag ofta det är bättre att låta bli att kommentera, eftersom kommentaren i sig kan störa tråden - sedan kan man tycka att det var väl hårt modererat, men Panasonic GM1 har faktiskt inte det minsta med Sony RX100 och Canon G7X att göra i en tråd som jämför just dessa två kameror ...

OK, jag överreagerade, ska fundera på varför jag är så lättkränkt. Ligger hos mig.

I sakfrågan skrev jag om en annan kamera lite som svar på Mayros inlägg tidigare i tråden, hade jag citerat honom så kanske ändå tanken bakom mitt inlägg ha varit tydligare. Även om det blev OT.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar