Annons

Modellhysteri!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludwig100_1

Aktiv medlem
Kanske inte rätt diskussionsgrupp men jag är ju D70 ägare :)
Varför denna "modellsläpp"-hysteri bland alla kamerabyggare? Alltså inget unikt för Nikon.
Utvecklingskostnaderna måste ju vara skyhöga när man lanserar modell efter modell.
Som nån sa här i tråden intill -"Nikon lovade att släppa fyra modeller under första/andra kvartalet 05´." Och då menades kameror i det dyrare skiktet. Utöver det så släpps det ett otal kompaktkameror. jag kollade på en välkänd e-fotohandlare och räknade snabbt ihop mer än 150 digitala modeller i säljlistan. Ett par av dessa var "utgående modeller" efter bara 10 månader??
Kan de inte ha lite längre tid mellan modellerna?? För några revulotionerande uppdateringar är det ju inte frågan om, eller?
I mitt tycke är kamerorna fullt dugliga som de är och jag sliter gärna ut min kamera ett par år innan jag ens tänker tanken på att byta.
Någon mer som har reflektioner på detta...
 
Visst är dom fullt dugliga men det är ju suveränt för företagen att folk känner sig "tvingade" att hela tiden uppdatera till det senaste. Sen är det ju helt upp till var och en om man vill hoppa på det tåget eller inte.
 
Varför? För att dom tjänar pengar på det. För att det är det säkraste sättet att tjäna pengar idag.
Hela brancher har gått under för att de gjort för varaktiga produkter.
Då finns det bara två vägar att gå för att överleva. Endera producerar man skitprodukter så att folk måste köpa nya när de gamla går sönder eller så släpper man bara lite teknik i taget, men ofta.
Det här gäller inte bara kameror utan alla konsumentkapitalvaror. Hur länge görs en bilmodell idag jämfört med för 30 år sedan osv.
Det är bara det att digitalkameror är extra tacksamt eftersom det skett en ganska stor utveckling. Men när det blir en mognare produkt, vilket jag tror är ganska snart eftersom de bättre kamerorna idag ger tillräcklig kvalitet för de flesta, så kommer tillverkarna bli tvugna till endera sämre kvalitet eller ännu mindre skillnader mellan modellerna för att få fortsätta sälja.
I en annan tråd om efterföljaren till canon 20D så hoppas många på otroliga förbättringar. Det tror inte jag. Nu gäller det att spara på krutet så man kan trycka ut några generationer kameror till innan de flesta är nöjda. Att kameratillverkarna skulle gå den andra vägen och börja producera saker som inte håller tror jag inte riktigt, de har ett anseende på proffssidan att tänka på också.

Tror jag som som tänker hålla fast i min D60 tills den endera dör eller tills 3D har börjat komma begagnade... Jag är en totalt värdelös konsument i dagens samhälle...
 
Jo men som jag skrev, det är ju inga revolutionerande uppdateringar. I många fall använder man samma sensor i de olika modellerna till exempel. Det är ju allt som oftast man ändrar det "yttre" och kanske lägger till nån funktion i programvaran. Och den kan vi ju få i form av firmware.
Självklart upp till var och en att köpa "det senaste" men jag inbillar mig att man skulle kunna sälja en "väl beprövad" kamera billigare och på så vis få ut fler till konsumenterna. Och då går väl företagens vinst på ett ut.
Okej, säger nån då, det är ju bra med konkurrens, fabrikanter emellan. Men de verkar ju ha lagt ribban på en stabil nivå. Men visst skulle det smaka med D70 - Endast 3995 kr.
;)
 
Det dräller inte precis av digitala systemkameror och många skulle nog sett att Nikon lagt mer utvecklingskostnader på D70s som knappt skiljer sig mot D70.

Det är knappast tänkt att folk ska byta upp sig två gånger om året utan att när en kund ska köpa sin första digitalkamera så vill varje märke ha den bästa och nyaste modellen.

Det kommer många kompakter men branchen spår att det kommer att bli färre framöver. Anledningen att det snart finns en digitalkamera i de flesta hem, då kommer konkurrensen avta lite och kamerorna måste vara längre ute på marknaden för att nå tillräckliga volymer.

Hittills har faktiskt inte de digitala systemkamerorna varit fullt utvecklade jämfört med sina analoga motsvarigheter. Jag tänker på uppstartstid, autofokus med mera vilket har gjort att önskan att få en bättre modell med mindre brister funnits och drivit många att byta upp sig. Nikon D70, 20D eller 350D har relativt få brister och många kommer säkert behålla sin kameror ett bra tag. Annat var det när jag tvingades gå från analoga Eos 1V HS till Eos D60. Det var en jobbig uppoffring och givetvis tog jag chansen snabbt att få en digitalkamera som bättre motsvarade mina krav.

Hur som helst så är det svårt att kritisera att utvecklingen går framåt.
 
Jag tror det var ett medvetet val att hålla igen på autofocus, spotmätning mm på de första generationerna DSLR. Tekniken fanns ju redan och var färdigutvecklad på de analoga kamerorna, så speciellt mycket på priset kan det inte göra. Men för att få något att ha som nyhet till nästa och nästnästa generation måste man som sagt spara på finesserna. Kameratillverkarna är nog inte dummare än att dom insåg tidigt att man inte kan sälja på fler pixlar eller högre ISO hur länge som helst.

Visst finns det de som köper varje generation kameror. Läser trådar här dagligen om folk som funderar på att byta sina 300D mot 350D och när 20D började komma vart det med ens mycket gott om begagnade 10D.
(Mycket canon-exempel nu, men det är de jag har koll på. Finns säkert motsvarande på nikonsidan.)
 
skrinnare skrev:
Jag tror det var ett medvetet val att hålla igen på autofocus, spotmätning mm på de första generationerna DSLR. Tekniken fanns ju redan och var färdigutvecklad på de analoga kamerorna, så speciellt mycket på priset kan det inte göra.

Det är inte sant. Menar du att det skulle vara en konspiration och att alla skulle vara överens att hålla på funktioner som skulle ge konkurrensfördelar. Helt orimligt så klart.
Sökaren i digitalkamerora är mindre och kräver en kompaktare autofokusfunktion.

Visst finns det de som köper varje generation kameror. Läser trådar här dagligen om folk som funderar på att byta sina 300D mot 350D och när 20D började komma vart det med ens mycket gott om begagnade 10D.

Det varierar. Ine många bytte från D60 till 10D, skillnaderna mellan dem är mindre mellan 10D och 20D.
Inte heller lär knappt någon byta från D70 till D70s.

Klart att man byter om man tycker att sin kamera har brister som är fixade på nästa modell och man har pengarna. Framöver kommer dock att kamerorna blir mer lika då utvecklingstakten sjunker. Då kommer folk också behålla sina kameror längre.

Sett på alla kameror som säljs så är det försvinnande få som byter upp sig, De flesta kameror sälj till dem som köper sin första systemkamera eller som byter upp sig en modellnivå (från 300D till 20D).
 
Senast ändrad:
Sökaren i digitalkamerora är mindre och kräver en kompaktare autofokusfunktion.

Eller bara en lätt förskjutning i lins-systemet. Det är väl samma autofokus modul i alla kameror ur 1D-serien, även om de täcker en större yta i 1D jämfört med 1Ds.

Autofokusmodulen i de analoga och digitala kamerorna är mig veterligen densamma, även om de kanske fixat skalan med någon extra lins eller så.

Mig veterligen är 20D den första DSLR-kameran med helt nytt autofokussystem på Canonsidan. Dock vet jag inte om D30 och D60 har några analoga motsvarigheter, men jag gissar att så är fallet.

Nikon kör ju också samma system i analoga och digitala för merparten vad jag vet.
 
Ludwig100_1 skrev:
Jo men som jag skrev, det är ju inga revolutionerande uppdateringar. I många fall använder man samma sensor i de olika modellerna till exempel. Det är ju allt som oftast man ändrar det "yttre" och kanske lägger till nån funktion i programvaran. Och den kan vi ju få i form av firmware.

Från D70 till D70s byter nästan ingen, så där har du rätt.
Från 300D till 350D byter många eftersom allt som är dåligt eller bristande med 300D är fixat i 350D. Dessutom med ny sensor. Stor skillnad.


Okej, säger nån då, det är ju bra med konkurrens, fabrikanter emellan. Men de verkar ju ha lagt ribban på en stabil nivå. Men visst skulle det smaka med D70 - Endast 3995 kr.
;)

Priserna sjunker alltjämt. Säg minus 2-3000 på ett och ett halvt år.

D70 - Endast 3995 kr.

Dream on! D70 hamnar ju mitt emellan F100 och F80 i kvalitet, och vad kostar inte de...

Men nog kan det komma systemkameror för 4500, men inte D70:eek:r, snarare en nivå under D50.

D70 behöver lär ju inte bli mycket billigare att tillverka för att den är gammal.
 
Damocles skrev:
Eller bara en lätt förskjutning i lins-systemet. Det är väl samma autofokus modul i alla kameror ur 1D-serien, även om de täcker en större yta i 1D jämfört med 1Ds.

Det är ju 1D-nivån vi diskuterar direkt...:) 1D har dessutom en större sensor och därmed större sökare och mindre problem..

Mig veterligen är 20D den första DSLR-kameran med helt nytt autofokussystem på Canonsidan. Dock vet jag inte om D30 och D60 har några analoga motsvarigheter, men jag gissar att så är fallet.

Nikon kör ju också samma system i analoga och digitala för merparten vad jag vet.

Det finns två aspekter:
- I äldre digitala systemkameror så kan måhända själva autofokusmodulen vara samma, men det blir ändå inte jämförbar prestanda. Det har krävts andra linser till autofokusenb och man har tvingats ta bort fokuspunkter. Själva prestandan har också blivit försämrad.
Ex. Eos 5 hade 5 fokuspunkter 1992, Eos 30D kom 1999 med 3 fokuspunkter.
Man har helt enkelt inte kunnat bättre utan behövt utveckla nya system. Så snacket om att man hållt på tekniken går bort.

- Folk tittar på sina bilder annorlunda, inte bara på 10x15-kopior vilket gjort att folks krav på autofokus ökat.
 
Damocles skrev:
Nikon kör ju också samma system i analoga och digitala för merparten vad jag vet.
Jo så måste det väl vara för AF-modulerna heter lika i modellbetäckning i alla fall, vilket måste bero på att de är samma vore ju ologiskt att döpa två skilda/olika till samma sak.
Ex.. Multi-CAM 900 hittar man i specifikationen till F-80, D100 och D70. Hade ett tag samtidigt både en D100 och en F-80 och jag upplevde det som det var samma i handhavande när det gäller fokusering och även ljusmätning

Annat exempel i högre segmentet.. Multi-CAM 1300: D1H, D1X och F5.

Ännu nyare... Multi-CAM 2000: D2H, D2X och F6.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.