** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

modellfoto, vilekn typ av bilder bör ingå i en modellportfolio

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan E

Medlem
Jag skulle vilja ha hjälp med vilken typ av bilder man brukar ta till en kund som vill bli modell och vill skicka in bilderna till en agentur (people-avdelning), är lite novis på vilken typ av bilder det ska omfatta, ge gärna både text och bildexempel.

Ge gärna oxå förslag på vilket pris man bör ta om man är egen företagare och betalar skatt, moms o avgifter själv.

tacksam för snabbt svar

vänligen

Johan

Johan E skrev:
Jag skulle vilja ha hjälp med vilken typ av bilder man brukar ta till en kund som vill bli modell och vill skicka in bilderna till en agentur (people-avdelning), är lite novis på vilken typ av bilder det ska omfatta, ge gärna både text och bildexempel.

Ge gärna oxå förslag på vilket pris man bör ta om man är egen företagare och betalar skatt, moms o avgifter själv.

tacksam för snabbt svar

vänligen

Johan

Hejsan!

Agenturer vill oftast ha både helkropp, halvkropp och porträtt bilder. Vet inte hur det är med people avdelning men vanliga "mode agenturer" vill helst ha en bikini/baddräkts bild också.

Ta en titt på http://www.stockholmsgruppen.com/index.asp

Så får du en uppfattning vad som krävs för people avdelningen.

Jag tar ungefär 3000:- inkl moms för en heldag med en mängd olika bilder.

Ca 1000:- om det gäller 1timme ungefär, man hinner då med 2-3 ombyten. Brukar bli ett 10-15 tal bilder i slutändan. Tänk på att modellen endast kan använda en bild/ombyte om det ska verka proffsigt. Finns tyvärr många som har 20 bilder med samma kläder i sin portolio, ser inte så proffsigt ut.

Glöm inte heller skriva avtal med modellen ang bilderna.

Hoppas detta hjälpte något.

Re: Re: modellfoto, vilekn typ av bilder bör ingå i en modellportfolio

tack så jättemycket för ett bra svar, det där med ombyte och bild hade jag inte kommit på själv förrän efteråt, jätte schysst av dig.

johan

Såg att du fotade med Hasselblad, jag kör digitalt så jag hade nog lagt till priset för framkallning. Kom överrens också innan om modellen ska få bilderna på skiva eller framkallade. Tänk på att priset du ger till privatperson alltid är inkl moms.

jag har ingen aning om vad argenturer tittar på när dom letar bland bilder, men nåt som kan driva mig till vansinne, när jag letar modeller och spanar på deras bilder, är att det så sällan finns bilder på dom där dom ler!
dom ska alltid se så himla coola och uttryckslösa ut, men jag letar ofta efter en modell som har ett fängslande leende.
en människa kan förändra sitt utseende rent enormt med att bara le.
när man letar modell så vill man se skillnaden.

Estethia skrev:
jag har ingen aning om vad argenturer tittar på när dom letar bland bilder, men nåt som kan driva mig till vansinne, när jag letar modeller och spanar på deras bilder, är att det så sällan finns bilder på dom där dom ler!
dom ska alltid se så himla coola och uttryckslösa ut, men jag letar ofta efter en modell som har ett fängslande leende.
en människa kan förändra sitt utseende rent enormt med att bara le.
när man letar modell så vill man se skillnaden.

Bra sagt Estethia :)

Försök ta bilder som speglar hennes personligt. Just de jobb "people" avdelningen får brukar innebära reklamjobb för vardagliga saker , typ ikea osv. Där framställs människorna att vara kanonglada inge direkte stenansikten där inte :)

De flesta agenturer är inte så intresserade av om bilderna är tagna av en ”riktig” fotograf.

Vanliga hemmabilder är OK, bara de visar utseende och personlighet.

Så här ser det ut hos Sweden Models:
Har du ingen möjlighet att besöka oss kan du skicka in dina bilder till oss med vanlig post. Skicka in dina personuppgifter tillsammans med 3-5 bilder. Vi är vana vid att bedöma semesterbilder, polaroid eller digitalbilder. Glöm inte att bifoga ett frankerat svarskuvert om du vill ha svar och bilderna tillbaka. Du får oftast svar inom 14 dagar.
Det måste vara minst en närbild på ansiktet och gärna så naturliga bilder som möjligt. Märk
kuvertet "Modellansökan"
Du behöver alltså inte gå till en fotograf i detta läget.

Med risk för att min studio bränns ned av fotografhuliganer vill jag påstå att det nog har hänt att en modell INTE blivit modell tack vare portfoliobilder.

Att klämma in en viss tjej i en roll hon inte kan bära upp med konstruerade poser och konstig klädstil kan ge fel resultat.

mipert skrev:
Med risk för att min studio bränns ned av fotografhuliganer vill jag påstå att det nog har hänt att en modell INTE blivit modell tack vare portfoliobilder.

Att klämma in en viss tjej i en roll hon inte kan bära upp med konstruerade poser och konstig klädstil kan ge fel resultat.

Stämmer säkert :)

Men nu var ju frågan om ett betaljobb. Spelar inte mig någon roll om modellen får jobb eller inte, bara jag får betalt för det jobbet jag gör.

Daniel, du nämner inget om vad modellen får av dig.

Alla bilder, tre bilder eller?

De få gånger jag gör modellfoto åt modell som uppdrag brukar tre bilder ingå, sedan kostar resterande en blygsam summa per bild.

Och jag visar bara de bra bilderna, har jag tre likadana kastar jag två. Man skall inte sprida bilder runt sig hur som helst.

mipert skrev:
Daniel, du nämner inget om vad modellen får av dig.

Alla bilder, tre bilder eller?

De få gånger jag gör modellfoto åt modell som uppdrag brukar tre bilder ingå, sedan kostar resterande en blygsam summa per bild.

Och jag visar bara de bra bilderna, har jag tre likadana kastar jag två. Man skall inte sprida bilder runt sig hur som helst.

Vad modellen får avtalas innan.

Men på en heldag blir det väl max 50st färdigredigerad foton. Kör man bara en kortare session på en timme så stannar det på under 10bilder. Beror lite på hur mkt olika ombyten osv man hinner med.

Bilderna levereras oftast endast på skiva/internet vill modellen ha papperskopior tillkommer det. Ca 100:- för 20x30 och 50:- för 15x22

Men som sagt ovanstående beror på vad som avtalas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar