** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modellfoto atletisk helkropp

Produkter
(logga in för att koppla)

Samuel Sve

Ny medlem
Hej!!!

Jag kommer att ta bilder på atletiska modeller inomhus och undrar vad jag ska välja för objektiv för att få bästa resultat?

Jag är ute efter att snyggt lyfta fram den muskulösa fysiken i befintligt ljus (vanlig inomhusbelysning).

Det rör sig om korta avstånd från några meter upp till kanske 5-10 meter. I vanlig inomhusmiljö.

Har precis beställt en Nikon D200 kamera.

Men vad ska jag välja för objektiv för att kunna ta utmärkta bilder på atletiska modeller i inomhusmiljö?

Mvh
Amatör som vill bli riktigt bra.

Ljus är en viktig beståndsdel för att lyfta fram det muskulösa. Om du kan hänvisa till någon bild som du har som referens så är det lättare att ge tips. Men kika på sidor som Nike, Casall osv för att söka inspiration.

Belysningen inomhus är oftast svag så du måste ha ett ljusstarkt objektiv. Sedan beror det på vilket iso-tal du vill köra på.

Tja, modellerna lär ju klara att stå stilla en stund så även om du inte har den allra ljusstarkaste optiken lär du ha möjlighet att fixa det, men ljusstarkt är bra att ha ändå förstås.. En fast 50 lär funka liksom mängder av andra objektiv. Om du ska köpa kanske det är smart att fundera på andra kombinationer som optiken också bör funka till?

Vad som är viktigare för att framhäva muskler är att placera modellen i bästa ljuset (om befintligt, bästa platsen i rummet alltså) och hitta lämpliga exponeringar utifrån det.

Som Lotta var inne på tror jag att ett 50mm objektiv skulle funka bra. Köper man t.ex. ett Nikon Af 50mm F1.8 så får man ett riktigt bra objektiv. Det är väldigt ljusstarkt och mycket skarpt, och otroligt prisvärt, då du kan få ett nytt för runt eller straxt över 1000 lappen.

Har ett sånt som jag använder mycket med min digitala och tycker det funkar jättebra!

Kolla t.ex. www.photax.se (på första sidan har dom ett sånt objektiv för 1295:- kan kanske finnas billigare på annat håll, men som sagt, det är otroligt prisvärt!)

M.V.H. Johan Runesson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar