Annons

Modellen köpte inga bilder, men finns på Facebook

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hejsan.

Tog lite modellbilder för 3-4 månader sedan.
Hon tyckte de var jättebra och skulle fundera på vilka hon ville ha.
Hon frågade också om hon kunde få köpa de digitala originalen, men det sa jag nej till.

Hon fick en länk till förminskade bilder där hon skulle välja vilka hon ville ha förstorade.

Nu idag hörde jag att hon hade tagit dessa bilder på nätet från min sida och lagt upp dessa på sin sida på Facebook.

Har själv inte Facebook och skulle aldrig skaffa det heller, och vad jag hörde kan jag inte med hjälp av en bekant som har Facebook söka efter mina bilder på hennes sida då man måste vara godkänd som vän.

Hur gör man nu?
Vill faktiskt sätta hårt åt "apan" ;-)

Man mailar personen och ber den att ta bort bilderna.

Jag undrar hur du kan vara säker på att hon lagt upp bilderna där utan att själv sett det eller känna någon som sett det? Hört det av vem? Henne?

Well well, har en bekant vars syster sett bilderna men hon bor inte i min närhet och är helt pålitlig.
Sedan har jag också nu sett dessa på google där det står att bilderna finns på Facebook i hennes namnprofil, så det är ingen tvekan.

Rätt ska vara rätt, och då hon inte ville betala för något, fotograferingen var gratis under förutsättning att hon beställde minst 1 bild, så är det klart man blir irriterad när hon sedan snor bilderna och lägger ut på nätet.

MVH Julle.

Gå till väga med vadå? Om du vill att hon ska ta bort bilderna så får du ta och säga det till henne, det säger väl sig självt, hon kanske inte förstår det här med upphovsrätt osv.

""Hur gör man nu?
Vill faktiskt sätta hårt åt "apan" ;-)""

Säg till henne att ta bort dem. Annars kan ni ju vara kvitt efter att du kallat henne apa i forumet på internet :)

He he, jag är faktiskt djurvän ;-)

Men detta var första gången jag varit utsatt för bildstöld.
Men men, nu vet jag hur det är, jag blev faktiskt arg vilket jag inte blir ofta.
Det tråkiga är att bilderna förmodligen spridits via Facebook till
en massa andra sidor vilket gör att bilder nu är ute för all framtid.

Hade hon åtminstone köpt en bild av mig hade det varit mer ok, men
att inte betala ett öre, och sedan publicera bilder på nätet, det känns inte ok.

Nu släpper jag detta och går vidare med en ny erfarenhet.

MVH Julle.

Och du kommer aldrig att ladda ner en musiksnutt eller ett program utan att göra rätt för dig, nu när du vet hur ont det gör upphovsmannen.

Ej heller låna en bok av en vän, lyssna på musik som läcker ur någons hörlurar eller sjunga upphovsrättsskyddade låtar.

Såklart ska du ta betalt för första bilden direkt i samband med att du fotar. Inte skulle man låta någon okänd gå iväg med en vara eller utförd tjänst utan att betala.

Av sina misstag lär man sig.

/Johan som fortfarande lär sig.

I samband med bilduppladdning måste man godkänna användarvilkoren här:
http://www.facebook.com/terms.php

Nu vet jag inte om du kan läsa det men här är ett litet utdrag:
You are solely responsible for the photos, profiles (including your name, image, and likeness), messages, notes, text, information, music, video, advertisements, listings, and other content that you upload, publish or display (hereinafter, "post") on or through the Service or the Site, or transmit to or share with other users (collectively the "User Content"). You may not post, transmit, or share User Content on the Site or Service that you did not create or that you do not have permission to post. You understand and agree that the Company may, but is not obligated to, review the Site and may delete or remove (without notice) any Site Content or User Content in its sole discretion, for any reason or no reason, including User Content that in the sole judgment of the Company violates this Agreement or the Facebook Code of Conduct, or which might be offensive, illegal, or that might violate the rights, harm, or threaten the safety of users or others. You are solely responsible at your sole cost and expense for creating backup copies and replacing any User Content you post or store on the Site or provide to the Company.

Vilket borde betyda att facebook tar bort bilderna om du kontaktar dem och talar om hur det ligger till.

Och slutligen, i länken nedan finns lite facebookapplikationer till för att se bilder på personer som man inte är vän med:
https://www.flashback.info/showthread.php?t=899724

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar