ANNONS
Annons

Modellbilder - bara photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik såklart

Aktiv medlem
Hej!

Jag är nybörjare i den meningen att jag inte har någon fotoutbildning, har heller inte fottat modoller på "riktigt", utan jag är en amatör med ett öga för bild :-D

Till saken, när jag bläddar i modetidningar eller ser reklam i media så är det få modellbilder som ser naturliga ut, många har häftiga effekter, overkliga färger, glansighet i hyn på modellen, kan se väldigt olika ut effekterna.

Jag undrar hur mycket lull-lull som läggs på i efterhand på modellbilder? Vad använder man för typ av mjukvara för att få dessa coola effekter?
Tyvärr har jag ingen bild att visa som exepel, men minns så väl en bild jag såg för flera år sendan som en känd svensk ung fotograf hade tagit. Mkt grönt, rött o guldighet i sina färgstarka o mustiga modellbilder.

iBoat skrev:
Här är en metod jag använder vid hudretusch när jag frilansar för ett kosmetikaföretag.

Det finns inte en enda bild i den här sektorn som inte gått igenom lull-lull och hård retusch.

www.prepix.se/Hudretusch

Tar mig friheten att fråga ett par saker angående bearbetningsprocessen:
Varför sparas inte original-lagret som oförändrat? För att du arkiverar raw-filen vid viktigare projekt osv. osv? För annars är det ganska kul att alt+klicka det första, helt oomgjorda lagret och få en före-efter.
Varför använda high-pass och inte skärpa eller emboss?
Du brukar inte lägga på kontrast i håret separat efteråt? Eller tror du på att en kurv-justering skapar det bästa resultatet?

Det var inte menat som någon negativ kritik eller så, vilket det kanske verkar som när jag läser det själv, jag har bara själv lite funderingar kring dethär!

PontusWestermark skrev:
Tar mig friheten att fråga ett par saker angående bearbetningsprocessen:
Varför sparas inte original-lagret som oförändrat? För att du arkiverar raw-filen vid viktigare projekt osv. osv? För annars är det ganska kul att alt+klicka det första, helt oomgjorda lagret och få en före-efter.
Varför använda high-pass och inte skärpa eller emboss?
Du brukar inte lägga på kontrast i håret separat efteråt? Eller tror du på att en kurv-justering skapar det bästa resultatet?

Det var inte menat som någon negativ kritik eller så, vilket det kanske verkar som när jag läser det själv, jag har bara själv lite funderingar kring dethär!

Detta är bara en av många medoder jag använder. I exemplet är bilden inte klar på långa vägar. Highpassfiltret är bra på att hitta ojämnheter i hyn, dvs flammigheter. Självklart börjar jag alltid med att göra en lagerkopia (slarvade lite när jag gjorde guiden).
På tal om hår, ett bra sätt att ge håret mer kontrast och glans är att använda oskarp mask fast med omvända inställningar mot normalt. Allstå ganska låg Amount och högt värde på radien.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar