Annons

Modell utan release?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ripper

Aktiv medlem
Jag har några frågor...

Om jag har tagit bilder på en Modell utan att vi skrivit någon release. Och jag mailar henne 5 av de bilderna. Vad får hon enligt lag göra med dem då.?

Vad hon vill eller? Sprida dem vidare? Redigera dem tex förminska dem?

Vad får jag göra med bilderna? Vad jag vill eftersom jag tagit dem eller? Modellen är över 30år.
 
Hon får bara använda bilderna "för privat bruk". Dvs t ex göra kopior (fysiska eller elektroniska, även förminskade eller förstorade) och ge till vänner och bekanta. Eller visa upp i sin portfolio. Hon får dock inte publicera bilderna, varken i tidning eller på webben.

Du däremot får göra vad du vill med bilderna -- utom att använda dem i reklam. (Detta förutsätter att bilderna inte uppfattas som kränkande. I så fall gäller andra regler.)

Edit: Fast ska man vara riktigt strikt och gå efter lagens bokstav så är det tveksamt om hon ens får kopiera bilderna -- rätten att göra kopior för privat bruk gäller egentligen bara verk som är offentliggjorda, och det är väl inte dina bilder? I praktiken tror jag dock inte man kan beivra privata kopior.
 
Senast ändrad:
Man kan väldigt enkelt uttrycka det som att det bara är modellen som förlorar på att det inte skrivs release ;)

Handlar det om TFP (time for print) så ger man ju självklart modellen tillstånd att använda bilderna till det som har gjorts upp, med eller utan release.
 
Jag har några frågor...

Om jag har tagit bilder på en Modell utan att vi skrivit någon release. Och jag mailar henne 5 av de bilderna. Vad får hon enligt lag göra med dem då.?
Vad hon vill eller? Sprida dem vidare? Redigera dem tex förminska dem?
Vad får jag göra med bilderna? Vad jag vill eftersom jag tagit dem eller? Modellen är över 30år.

Hej!
Gör som så att du går in på Svenska Fotografers Förbud www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder.asp. Denna länk kommer till en sida hos dom som kan vara användbar för dig.Och tänk på en sak som fotograf så är det ingen skillnad mellan sk. amatör eller yrkes dito. Vilket man ser lite då och då.
Möjligen att du skulle ordna med en modell release i efterhand för att se till så att det inte blir problem i framtiden.
Så surfar på deras sida så löser du frågan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.