Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modell i motljus (HM-kampanj). Hur?

Produkter
(logga in för att koppla)
Många modefotografer använder en Norman blixt när de fotograferar utanför studion. Eller en vanlig studioblixt med elsladd till en strandbar eller bensingenerator.

Tittar du i ögat på denna bild kan du se att hon har en reflex av en liten ljuskälla. Plus att det blänker på näsan och under ögat. Så för denna bild är det en ljuskälla, troligen blixt som lyser upp skuggorna som skapas av motljuset.

Filmval?
Tja, den film som ger dig den kvalitet du vill ha.

Någonting annat?
Ja, motljusskydd, gärna i form av en stor svart kartongskiva som någon håller upp. Jag brukar ha ett lampstativ som jag fäster kartongen på.

Exponering?
Jag brukar mäta mot himmelen/bakgrunden och exponera så jag får en exponering som ger lagom ljus på bakgrunden. Att mäta mot den blå himmelen bör ge en bra utgångsinställning. Sedan sätter jag upp blixten med den styrka och på ett avstånd som gör att skuggorna fylls med lagom mängd ljus.
Om exponeringen blir 1/250 och 11 sätter jag blixtens styrka så att den ger en ljusstyrka som motsvarar bländare 8-5,6. Då blir upplättningsljuset inte för starkt.
 
Hur långt räcker en vanlig blixt med bra ledtal i sådana här lägen? Klarar man sig hjälpligt med ledtal 50-56 på 2-4 meters avstånd?
 
Ledtal 56 ger för tusan bländare 22 på 2,5 meter.

Sedan får man räkna bort nästan ett steg eftersom ledtalet oftast är ett glädjevärde. När jag testade sexton blixtars styrka var det en som höll ledtalet, de flesta höll halva angivna styrkan.
Sedan får man räkna bort ljusförlust om man slår blixten i en reflexskärm eller genom en vit plastfilm, kanske två steg.
Sedan bör man helst inte köra på full styrka eftersom uppladdningen blir snabbare på 1/4 effekt.

Sedan kanske man vill strypa ljuset från blixten eftersom det kan bli onaturligt, om man inte vill ha den effekten förstås...
Då kan du blända ned ett till två steg.

Så på 2,5 meter kan du använda bländare 22 minus;
ett steg för äkta styrka;
två steg för ljusförlust;
två steg eftersom du kör på minskad effekt:
plus
ett-två steg eftersom du inte vill att blixtljuset tar över.
Det blir bländare 5,6 med den blixten.

Kör du blixten rakt på och vill ha effekten av blixtljus som upplättning får du bländare 11 med 1/4 effekt. Och den bländaren ger dig en exponeringstid av 1/250 om du tar i motljus och vill ha himmelen lite så där färgstark.

Med solen i ryggen får du ju bländare 11 och 1/250 med ISO 100/21° som film.

Skall du fotografera i motljus utan att få en silhuetteffekt måste du öka tiden till 1/60vilket ger en ljus himmel med klassisk motljuseffekt.
Nu har du ju blixten som belyser skuggsidan, då kan du använda en kortare exponeringsstid vilket ger en himmel som blir lite mörkare med större färgmättnad.

Detta var lite funderingar fritt ut hjärtat.
 
Tack Mikael för intressant inlägg. Självklart bör det kunna fungera. Glömde för en stund att:

Ledtal / Bländare = Avstånd i meter

Har inte det där med blixtfotografering i ryggmärgen än på långa vägar. Den där regeln för blixtljus och ledtal den ta ingen hänsyn till ljusförhållanden i övrigt? Det är rätt exponering vare sig det är nattsvart eller full sol? Har lite svårt att greppa det där. Speciellt om man vill blanda blixtljus och befintligt ljus. Vore kul med lite mera kloka ord från den som känner sig manad.
(Ursäkta ifall vi kommer ifrån ämnet).
 
danneman skrev:
...Det är rätt exponering vare sig det är nattsvart eller full sol?..

Ja och nej. Ju ljusare det befintliga ljuset (solen) är desto större risk för överexpnering.

Om du fotograferar med en blixt och lämplig bländare är 5,6 så kan du aldrig få underexponerade skuggor eftersom blixten alltid lyser upp med lagom ljus.
Däremot kan du få problem med slutartiden, 5,6 ger en slutartid av 1/500-1/1000 en solig dag. eftersom du inte kan använda blixt med så kort tid (du känner kanske till synktid?) så måste du använda en längre tid. Kan du inte använda mindre bländare, på grund av avstånd eller svag blixt, så har du problem.

Du vill ju ha en viss exponering som ger lagom exponering på de delar som är i bakgrunden, havet och himmelen. Om blixtens synktid kräver 1/250 så måste du använda bländare 11 för att inte få alltför ljusa bakgrunder.

Hoppas du förstår tanken, bländaren i kombination med exp-tid styr hur bakgrunden blir.

Blixten styr hur ljusa skuggorna blir.

Tänk på att blixten behöver inte sitta på kameran. Du kan ha kameran på sju meters avstånd och ändå ha blixten på tre meter från modellen.
Endast blixtens avstånd styr bländarvalet. Inte kamerans avstånd från motiv.
 
Okej! Uttömande svar. Det här behöver jag gå ut och öva tror jag. Får nog utse lämplig staty som "offer". Svårare verkar det dock att locka fram solen dessa grå Novemberdagar... ;+)

Angående dilemmat med synktiden så har ju många kameror möjlighet till "High Speed Synk" men jag förstår att man tappar rejält i effekt då. Tänkte även på möjligheten att ha t. ex. polarisationsfilter på för att erhålla längre tider vid samma bländare. Men jag antar att enda vinsten då är bibehållet kort skärpedjup med reducerad verkan av blixten precis som för mindre bländaröppning.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar