ANNONS
Annons

Modell Fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Griffinv6

Medlem
Hejsan!

Har en kompis som vill bli fotograferad av mig då och jag har aldrig pysslat med foto inom modeller osv.

KOmmer att ta alla kort utomhus i lite ghetto liknande miljöer som betong ställer med grafitti för det är hennes look.

Nu till frågan. Då jag aldrig gjort detta förut skulle jag behöva lite tipps hur man får bra bilder.

jag har
Canon 350d.
speedlight 430ex
18-55Optik
Polarizing filter.

detta är väll i stortsätt vad jag kommer använda mig av.
Har ni nått jag ska tänka på? eller lite goa tips bara =)?

Tacksam för svar
Mvh Glenn

Ha en polis med dig så att utrustningen inte blir stulen. Men jag har bara fotat modell en gång så har egentligen inget tips. Men på dom bilderna när jag och modellen hade roligt ihop dom blev oftast bra. Så ha kul. Är väl en klassiker men funkar.

tips:

1 Fota MYCKET.. jättemycket! fyll minneskorten.
2 Ha kul.. det är jätteviktigt.. det syns på slutresultatet mer än vad man tror.
3 Ta det lungt med blixten.. den får inte slå för hårt på modellen.
4 Testa olika perspektiv.. det är lätt att fastna i "standardposition".. lite högre eller lite lägre kan ge betydande resultat.
5 Prova dig fram och låt det ta den tid det behöver

6 GLÖM INTE REFLEKTOR!

Du har redan fått massor av bra tips redan, men jag fyller på med två till.
För att undvika hjärnsläpp när du ska "posa" modellen så köp en mode tidning eller två så kan du titta lite och friska upp minnet, eller skriv ut lite bra bilder från nätet som stöd.

En synk kabel eller en sändare till blixten är ett jätte plus och ett paraply, ljuset blir mycket roligare då. Se om du kan låna grejer av någon annars är det en investering på en styv 1000 lapp (dina bästa använda pengar någonsin men ändå)

Testa att ställ kameran i manuellt och ställ den på ett halvt till ett stegs underexponering, allt som blixten träffar blir normalexponerat och bakgrunden blir lite mörkare och med mer tryck i färgerna. (Funkar lika bra med blixten på kameran så länge du slår den direkt på modellen)
Lycka till //Tore

tackar och bugar =). ska tänka på allt detta o se hur det går annars blir det väl ut o testa igen hehehe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar