Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

model release

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasII

Aktiv medlem
Hallå

Jag har intresserat mig lite för att sälja RF-bilder, kanske inte för pengarna men för att det är lite kul.

Är man lite kreativ så kan man ju följa "trender" och fota saker som annars inte hade fått dig att lyfta kameran, så min fråga kommer nu:

Säg att jag är hos min lokala tattuerare och känner att det skulle bli en bra bild när han sitter där och jobbar. Vad måste jag göra för att ha total frihet med bilden?
Jag vet att det finns färdiga mallar av kontrakt, men om jag inte har annat än papper och penna på mig? Kan man plita ner något på ett papper som är giltigt, och hur minimalt får det vara?

JonasII skrev:
Hallå

Jag har intresserat mig lite för att sälja RF-bilder, kanske inte för pengarna men för att det är lite kul.

Är man lite kreativ så kan man ju följa "trender" och fota saker som annars inte hade fått dig att lyfta kameran, så min fråga kommer nu:

Säg att jag är hos min lokala tattuerare och känner att det skulle bli en bra bild när han sitter där och jobbar. Vad måste jag göra för att ha total frihet med bilden?
Jag vet att det finns färdiga mallar av kontrakt, men om jag inte har annat än papper och penna på mig? Kan man plita ner något på ett papper som är giltigt, och hur minimalt får det vara?
ja med bådas underskrifter borde dett hålla i rätten :)

Tack för svar, men till vad ska personen underskriva? Hur ska "meningen" se ut, hur minimalt får det alltså vara?

Skulle behöva en model release mall.
Ska ladda upp lite porträttbilder på istockphoto.

Vart får jag tag i en sådan mall?

Tack i förhand!

johnnynu skrev:
Skulle behöva en model release mall.
Ska ladda upp lite porträttbilder på istockphoto.

Vart får jag tag i en sådan mall?

Tack i förhand!

När du klickar på upload på istock så finns det mallar för både model och property release till höger.

Sen har Istockphoto blivit tuffare med både med property och model release, jag har till och med fått Globen refuserad pga brist på property release. I grunden handlar det naturligtvis om vad som "håller i rätten" men lagens långa arm ser annorlunda ut i USA tex, och är det RF bilder så är det bara att anpassa sig till bildbyråns regler. Detta är i grunden för att skydda fotografen för rättsligt efterspel, vilket kan bli väldigt dyrt, ffa om bilden är tagen i USA.

Lyca till

Hoppsan vilket gammalt inlägg detta var. inte relevant längre kanske?

IgoHugo skrev:
När du klickar på upload på istock så finns det mallar för både model och property release till höger.

Sen har Istockphoto blivit tuffare med både med property och model release, jag har till och med fått Globen refuserad pga brist på property release. I grunden handlar det naturligtvis om vad som "håller i rätten" men lagens långa arm ser annorlunda ut i USA tex, och är det RF bilder så är det bara att anpassa sig till bildbyråns regler. Detta är i grunden för att skydda fotografen för rättsligt efterspel, vilket kan bli väldigt dyrt, ffa om bilden är tagen i USA.

Lyca till

Hoppsan vilket gammalt inlägg detta var. inte relevant längre kanske?

Okej, lika bra det.

Hittade nu i PDF. Får skriva ut den imorgon då. Har ingen skrivare här :(

Kom att tänka på det i efterhand. Tog en fin bild och fick den såld för 1,04$. Lite lite kanske med tanke på vad de kan göra med den?

Går det att bestämma pris själv på istockphoto?

I model release kontraktet så står det att man ska klistra in en kopia på ID etc. Går det bra med en vanlig bild på modellen eller?

johnnynu skrev:
I model release kontraktet så står det att man ska klistra in en kopia på ID etc. Går det bra med en vanlig bild på modellen eller?

Uuuuh... En vanlig bild på modellen är ju vad releasen är till för från början.... Hehe.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar