Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modda din 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
tomasbz skrev:
Ursäkta..

är inte noice reduction, en brusreducerings funktion??

Hehe, tråden var visst på väg att urarta totalt till TV-spelstrams...nu åter på kameraspåret...(förlåt, kunde inte låta bli ;-)


"Noice" reduction vet jag iofs inte vad det är*. Ordet "noise" betyder iaf förutom "brus" även bla "oväsen" och "missljud".

Jag antar att trådskaparen med "noice reduction" till 20D avsåg en åtgärd för att kunna dämpa slutarens mekaniska oväsen.
Canon är ju bra på elektronisk brusreducering av bilderna, dom borde åter ta fram sina kunskaper i ämnet oväsendämpning av slutare också...den kunskapen finns för EOS 100 var mkt tyst!


*Kanske ett sätt att bli av med popbandet "Noice"...nja nog inte det...dom har ju lagt av för länge sen även om dom återuppstår då och då...
 
Walle skrev:
Mitt första tv-spel kommer jag inte ihåg vad det heter...men det var ett tennisspel (det klassiska med en kvadratisk "boll" och två rektangulära "racketar"). Handkontrollerna bestod av två små dosor med tumreglerade vridpotentiometrar.
Står säkert ett hemma i mammas garderob.
Det gick bara på batterier och man fick klämma in en batterieliminator själv. Kanske ngt för barnen...
 
Damocles skrev:
Ehh, nope. Joysticken på 20D är vedervärdig. Får ju ericssons mobiler att framstå som rena underverket i jämförelse. Jag har ändå små fingrar.

Jag håller inte med, har inga som helst problem att "navigera" mha joysticken. Men förmodligen är tycket lika varierande som antal 20D användare.
 
Walle skrev:
Mitt första tv-spel kommer jag inte ihåg vad det heter...men det var ett tennisspel (det klassiska med en kvadratisk "boll" och två rektangulära "racketar"). Handkontrollerna bestod av två små dosor med tumreglerade vridpotentiometrar.

Pong.
 
ph0tech skrev:

Skulle däremot vilja ha ett firmware hack som gör att man kan köra ISO 50.
Ja, tillbaks till huvudfrågan/orna.

Finns ett sätt att få ISO 50. Ta i RAW 1 stegs överexponering, därefter pressar du den negativt i "RAW" framkallningen och får då ISO 50.

Här är exempel som går från pressad ISO 12800 (nej inte alls något digitalt brus här inte...) ner till ISO 25.
Från vänster till höger, 12800, 6400, 3200, 1600, 800, 400, 200, 100, 50, 25.
 

Bilagor

  • asatal.jpg
    asatal.jpg
    55.9 KB · Visningar: 199
Det är en missuppfattning att man skulle kunna få annan känslighet (ISO) genom över/underexponering och justeringar i efterbehandlingen.

Det enda man åstadkommer med den metoden som Staffan beskriver är att ändra mappningen av intensitetsvärdena. Men känsligheten ändras inte. För att förändra den reella känsligheten krävs förändringar av sensorns styrning innan, och under, exponeringen. Precis som ISO-justeringen på kameran gör.

Att över- eller underexponera är absolut INTE samma sak som att ändra känsligheten på digitala kameror. Detta verkar vara en vanlig missuppfattning.
Denna missuppfattning härör troligen från analoga tiden då över/underexponeringsinställningen var samma sak som att vrida på ISO-ratten.

Edit: Resultatet av Staffans metod blir dessutom att man förlorar teckning i hög- eller lågdagrar motsvarande det antal steg man"pressar". Ger alltså ganska usla resultat.
 
Senast ändrad:
Håller med om att det blir usla resultat på 6400 och 12800 (bilderna talar för sig själv), men jag tycker inte man tappar så mycket när man går ner på 50 ISO (men visst Mats, endel teckning tappar man).
Däremot kan det ändå vara användbart om man vill använda sig av längre tider (tex rörligt vatten som man vill få softat mm).
 
Enligt byten kring optiken så har Canons vit/grå optik denna färgsättnning för att minska värmeupptagningen som då skulle påverka bildkvalitén. Kameror av idag som är elektroniksa blir varma och det är därför naturligt att ha en kamera med värmereflekterande färgsättning, så att inte mer värme från omginingen tillförs och försämrar elektronikens presstanda. I kall elektronik finns det färre störningar.

Väntar på en grå/vit EOS 20D, dessutom matchar den optiken i smma färg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.