Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mobilt bredband

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
När jag fotograferar sport i Borås så har jag perfekt täckning med Telia Homerun i Borås Arena, Boråshallen och i Borås ishall men ute på fältet och i andra städer är det inte lika självklart.

Jag tänkte skaffa mobilt bredband istället och tänkte höra med er andra vad som finns och som ni rekommenderar.

Av förklarliga skäl vill jag inte ha en kostnadsmodell där varje megabyte kostar skjortan då jag skickar en hel del bilder över nätet.

När jag fotograferar sport i Borås så har jag perfekt täckning med Telia Homerun i Borås Arena, Boråshallen och i Borås ishall men ute på fältet och i andra städer är det inte lika självklart.

Jag tänkte skaffa mobilt bredband istället och tänkte höra med er andra vad som finns och som ni rekommenderar.

Av förklarliga skäl vill jag inte ha en kostnadsmodell där varje megabyte kostar skjortan då jag skickar en hel del bilder över nätet.

Kör du med telia så ingår ju även Homerun. Sedan har du bra täckning ute i obyggden med Telia.

Det du ska tänka på är att överlag skall du som fotograf (när du skickar mkt data) att mobilt bredband inte kommer upp i ens nämnvärt de hastigheter som Telia Homerun gör i UPPhastighet, vilket är det intressanta i det här fallet.

Tänkte lite kort sammanfatta för och nackdelar med de olika leverantörerna:

3: Deras bastjänst är prisvärd och har överlägset bäst 3G och Turbo 3G täckning enligt alla tester jag sett. Däremot är de inte speciellt bra om du har behov av att skicka data i Värmlands skogar. 199 kr per månad och inga restriktioner för data.

Telia: Överlägset bäst total täckning av landets yta, därmed inte sagt i 3G. I och med att Telia har ett mål att täcka 95% av Sveriges yta med åtminstone EDGE, och idag täcker 85% av hela Sveriges yta. Dessutom ingår Homerun abbonemanget i de 199 kronorna per månad, inga datarestriktioner.

Telenor: En mellanspelare som jag egentligen ser varken för eller nackdelar med. Inget förstahandsval.

Tele 2: Undvik! Restriktioner i mängd data du får skicka upp. Skickar du för mycket sänker dom hastigheten till motsvarande GPRS!!!

Dessutom har 3 en protjänst där du i vissa områden kommer upp i 1,4 mbit/sek i upphastighet, vilkiet är tre ggr så mkt som alla andra. Denna tjänst kostar dock från 1 september 299 kr/månad men om du är rastlös så är det något för dig. Värt att nämna är att täckningen för denna hastighet inte är jättestor ännu.

Jag jobbar en del med detta och valde själv Tres bastjänst och är supernöjd. I Kustområdena och Södra inlandet får jag oftast Turbo 3G täckning, driftssäkert och serviceminded. Kan rekommendera dem.

Blev ett jättelångt inlägg, men hoppas att du hittar något av värde i informationen!

Testar just nu Telia mobiltbredband Fastpris i en månad. Med en Nokia 5140i ansluten med usb-kabel till datorn blir hastigeten 92kb/s både upp och ner.

Befinner mig i göteborgs norra skärgård (Överön).

Tack för era kommentarer...

Idag köper jag homerun "löst" och det blir trots allt en hel del stålars beroende på hur min beläggning ser ut. Telias mobila bredband känns ju trevligt men punkt 4 i deras finstilta ser ju sådär mysig ut;

"Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 30 kbit/s om användandet överstiger 5 GB/månad."

Har inte ens funderat på om jag kommer upp i 5 GB/månad men jag är lite allergiskt mot dessa friskrivningar i finstilt.

Håller med om att Homerun (WLAN) är riktigt skönt med tanke på hastigheten och 3G når väl upp till 0,38 MBit/s som bäst (ej Turbo 3G)

Jag har det mobilabredbandet som en backup för de ställen där jag inte kan "snylta" på wlan eller fast uppkoppling. De flesta pressrum brukar ha någon form av anslutningar som man kan få nyttja.

Men en backup-lösning är alltid praktiskt att ha med sig, sedan är det detta med resor runt i landet är det skönt att kunna surfa bort någon timme.

5Gbyte kommer jag sällan upp till. Jag kör med telia just med avseende på täckning. Bättre att kunna skicka med låg fart än att inte kunna skicka alls...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar