Det du ska tänka på är att överlag skall du som fotograf (när du skickar mkt data) att mobilt bredband inte kommer upp i ens nämnvärt de hastigheter som Telia Homerun gör i UPPhastighet, vilket är det intressanta i det här fallet.
Tänkte lite kort sammanfatta för och nackdelar med de olika leverantörerna:
3: Deras bastjänst är prisvärd och har överlägset bäst 3G och Turbo 3G täckning enligt alla tester jag sett. Däremot är de inte speciellt bra om du har behov av att skicka data i Värmlands skogar. 199 kr per månad och inga restriktioner för data.
Telia: Överlägset bäst total täckning av landets yta, därmed inte sagt i 3G. I och med att Telia har ett mål att täcka 95% av Sveriges yta med åtminstone EDGE, och idag täcker 85% av hela Sveriges yta. Dessutom ingår Homerun abbonemanget i de 199 kronorna per månad, inga datarestriktioner.
Telenor: En mellanspelare som jag egentligen ser varken för eller nackdelar med. Inget förstahandsval.
Tele 2: Undvik! Restriktioner i mängd data du får skicka upp. Skickar du för mycket sänker dom hastigheten till motsvarande GPRS!!!
Dessutom har 3 en protjänst där du i vissa områden kommer upp i 1,4 mbit/sek i upphastighet, vilkiet är tre ggr så mkt som alla andra. Denna tjänst kostar dock från 1 september 299 kr/månad men om du är rastlös så är det något för dig. Värt att nämna är att täckningen för denna hastighet inte är jättestor ännu.
Jag jobbar en del med detta och valde själv Tres bastjänst och är supernöjd. I Kustområdena och Södra inlandet får jag oftast Turbo 3G täckning, driftssäkert och serviceminded. Kan rekommendera dem.
Blev ett jättelångt inlägg, men hoppas att du hittar något av värde i informationen!