ANNONS
Annons

Mobilkamera i budget/mellanklass

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du kollat på A52 så kanske du missat Samsung A42 5G som kom för ca ett halv år sedan. Den kostar ca 3700-3800 om man köper utan abonnemang. Jag köpte en då och jag har Telenor sedan ett antal år och de har givit mig erbjudande att uppgradera varje år med viss rabatt. Jag tror jag betalade ca 1900 över disk mot att jag lämnade tillbaka min gamla (på pappret) men de krävde inte tillbaka den en gång, möjligen för att de var lata. Jag har familjeabonnemang.

A42 5G ser idag ut att vara dyrare än A52 och det kan ju möjligen vara för att den stöder 5G. Den har en quadkamera med upp till 38 MP, men väljar man det så bortfaller en del finesser som man kan ha kul med utan den högsta upplösningen som exv. att blurra bakgrund vid närbild. Nedan kan du kolla i en blogg jag skrivit för några månader sedan där jag använt den högre upplösningen. Jag måste säga att jag är över förväntan nöjd med den tekniska bildkvaliteten som jag ofta tycker är bättre än JPEG direkt ur min Sony A7III.

Va det 38 megapixel eller 48 megapixel mobilkameran hade?

Va det 38 megapixel eller 48 megapixel mobilkameran hade?

Det ska vara 48 MP för den högupplösta så jag skrev faktiskt fel! Selfiekameran ger 20 MP, sedan ger övriga bak 8, 5 och 5. En används väl för bakrundsblurret till 8 MP kameran tror jag och sedan finns väl en makrokamera också.

En resencent föreslog A71 om man inte bryr sig om 5G. A42 5G fick väl främst en bock i kanten för att den upplevdes lite långsam att switcha mellan appar. Skärmupplösningen upplevdes inte som något större problem och uppsidan är lång batteritid och den är jag själv väldigt nöjd med. Den är så lång att man riskerar att glömma ladda överhuvudtaget ibland och trots det och den stora skärmen är den inte särskilt tung och det är något jag också uppskskattar. Samsung pushar A42 lite som 5G för folket och vi får väl se om det blir bättre sprutt i luren när det rullas ut. Då kanske den t.o.m. kommer kännas rappare än de telefoner som bara stöder 4G.

Med tilltagande glömska så är kostnaden något jag kan leva med om jag skulle glömma den någonstans. Cirka 1900 spänn som jag betalat för den kontant är inget jag kommer gråta över. Idag finns ju Samsung-telefoner för över 20 000 och det skulle verkligen inte vara lika sorglöst att bli av med en sådan.

I övrigt finns inget särskilt som jag retar mig på med A42. Mina tidigare mobiler har varit klart mindre i storlek och de gillade jag inte då texten blev väl liten på dessa. Att A42:an har så pass stor och hyfsat ljusstark skärm gör att den är mer vilsam att läsa på än mina äldre mindre skärmar och det var egentligen huvudskälet till att jag uppgraderade.

Med tanke på vad man faktiskt får när det gäller kamerafunktioner med A42, så undrar jag faktiskt hur bra toppmodellernas kameraimplementeringar är, för grejen är ju att jag inte saknar något ens med den här mobilen. Det verkar som om lägstanivån har lyft några snäpp de senaste åren. Jag är faktisk väldigt nöjd med det som kommer ur min mobilkamera idag och den har räddat mig ett antal gånger redan när mina systemkameror legat hemma. Känns av detta skäl heller inte som om jag kommer utnyttja möjligheten att uppgradera om ett halvår igen. Känns bara onödigt. Det jag har duger faktiskt bra åt mig och jag kan tänka mig ha den kvar tills batteriet kroknar.

Senast ändrad:
Tack för alla tips. El-Giganten hade Samsung A52 4G-versionen på extrapris för 2990:- den här helgen. Så vi beställde en sådan, leverans i början av september. 5G versionen verkar ligga runt 4700, med tanke på hur hon använder den så är det absolut inte värt merkostnaden.

En liten återkoppling.

Efter att leveransdatumet flyttats fram till november så var det lite irritation i familjen men eftersom vi tyckte priset var bra så låg vi kvar med beställningen.

Häromdagen kom ett mail där ordern annullerats och ersatts med en A52s 5G - till samma pris och i går kom leveransen till dörren. Det kändes ju riktigt bra, s-varianten har något uppgraderade processor tror jag. Att få en 5G modell är ju heller inte fel. Priset idag hos Elgiganten är 4900 så det var juste gjort av dom tycker jag.

Har bara hunnit ta några snabba testbilder men spontant känns det bra och jag tror sambon kommer bli mycket nöjd!

Köpte en Samsung S205G i fjol, men 120hz och högsta upplösningen på skärmen, fick jag undvara, batteritiden visade sig mycket dålig, konstiga tester av den som jag läste flera av, det var som dom flesta smöra på av någon anledning, batteritiden var inte bra alltså.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar