Annons

Mobila blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)
Säkringen går på omvandlaren. När jag kör två blixtar oavsett effekt. Dock går det att köra full effekt på en blixt. Vet andra fotografer som upplever samma sak.

Elverk ska inte heller vara så enkelt vad jag hört...
 
Nej, det elektriska är inte så enkelt alla gånger.
Det är nog så att blixtarna tar ganska rejält med ström omedelbart efter start och avfyring, kanske tre-fem ggr så mycket som uppgivet. En säkring i det vanliga elnätet tål ju kortvarig överbelastning utan vidare men det gör inte ett billigt nätagg. som ju i bästa fall har en elektronisk säkring som klipper innan elektroniken brinner.

Alla elektroniska spänningsomvandlare avger ju dessutom rejält med övertoner, de ska ju visserligen uppfylla normerna mot störningar, både för egen del och hur de påverkar andra utrustningar. Men som vanligt finns det ett samband mellan pris och egenskaper. Risken finns att övertoner och "spikar" i strömmen skadar elektronik i utrustning som ursprungligen konstuerats för nätdrift.

Det finns, som du tydligen hört, även problem med elverk. Man kan förenklat säja att ju mindre järn i generatorn (lättare grejor) desto taskigare sinuskurva. Även rätt stora elverk på 100 kVA (ca 80 kW) och däröver lämnar rätt spretig sinusvåg. Det gäller främst i tomgång, det brukar bli bättre när man lägger på lite blandad last.

Jag skulle nog inte riskera mina blixtagg (om jag hade några) genom att köra dem på en dålig strömkälla. Skarvsladd för utomhusbruk och jordfelsbrytare rekommenderas varmt.
 
Jag har kört elverk många gånger utan några som helst problem. Har ett överspänningskyddd i verket för säkerhets skull.

Jag kör 3st broncolor 300ws blixtar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.