Annons

Mjukvarufel på Canon 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, jag kan tyvärr inte få upp bildindexet eftersom jag inte kan zooma ut.
Om du zoomar ut tillräckligt är det just bildindexet (fyra eller nio småbilder på skärmen) som du kommer till.

Jag kom på en annan sak. Är det bilder som faktiskt är tagna med kameran det gäller? Du har inte andra bilder på kortet, som är tagna med någon annan kamera? Ibland kan sånt ställa till det med vissa funktioner.

Om du zoomar ut tillräckligt är det just bildindexet (fyra eller nio småbilder på skärmen) som du kommer till.

Jag kom på en annan sak. Är det bilder som faktiskt är tagna med kameran det gäller? Du har inte andra bilder på kortet, som är tagna med någon annan kamera? Ibland kan sånt ställa till det med vissa funktioner.

Problemet är att jag varken kan zooma ut eller in. Minneskorten har aldrig varit i någon annan kamera och de är dessutom formaterade i kameran så de är blanka.

Ett sista förslag från mig:
Sista skiftnyckeln i menyraden: Ner till "Återställ alla kamerainställningar".
Sedan C-Fn (Symbolen efter sista skiftnyckeln) : Ner till "Återställ alla C.Fn"
Sen sista skiftnyckeln igen och återställ för säkerhets skull oxå "Kamerans användarinställning" in på "Återställ inställningar" välj sen att rensa C1 C2 C3.
Ovan procedurer borde ha resettas när du tog ut backupbatteriet men gör det ändå.
Ta 2 olika minneskort, formatera dom i kameran , ta en bild och testa att zooma i bilden.

Clear all camera settings heter det i menyn. Finns olika val hur man "återställer" kameran. Vissa är snällare än andra. Denna resetar hela kameran.

/Stefan

Ok! Trodde att det var en striktare återställning att ta ut batteriet. Har i vilket fall provat det också, men det hjälpte tyvärr inte. Tack för förslaget.

Ett sista förslag från mig:
Sista skiftnyckeln i menyraden: Ner till "Återställ alla kamerainställningar".
Sedan C-Fn (Symbolen efter sista skiftnyckeln) : Ner till "Återställ alla C.Fn"
Sen sista skiftnyckeln igen och återställ för säkerhets skull oxå "Kamerans användarinställning" in på "Återställ inställningar" välj sen att rensa C1 C2 C3.
Ovan procedurer borde ha resettas när du tog ut backupbatteriet men gör det ändå.
Ta 2 olika minneskort, formatera dom i kameran , ta en bild och testa att zooma i bilden.

Har tyvärr redan provat detta utan framgång.
Börjar misstänkta att det faktiskt är något fysiskt fel med kameran. Känns som om det borde ha hjälpt med en återställning och ny firmware annars. Antar att det kan ha blivit kondens i huset eller något liknande.
Tack för många goda råd!

Den funkar! Problemet försvann lika plötsligt som det dök upp. Fotograferade fisktärnor ikväll och helt plötsligt så gick det att zooma in på bilderna igen. Nu fungerar den konsekvent.
Mycket märkligt!
Återigen, tack för alla förslag!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar