Annons

mjukvara till eos 1d?

Produkter
(logga in för att koppla)

boon

Aktiv medlem
hej jag har en eos 1d och skulle behöva mjukvaran för att ändra antalet b/s. vad jag har förståt så måste man ha den för att det ska fixas.
finns den att ladda ner nånstans eller har nån en bränd kopia att sälja?

är desperat just nu.

tack på förhand.
 
boon skrev:
hej jag har en eos 1d och skulle behöva mjukvaran för att ändra antalet b/s. vad jag har förståt så måste man ha den för att det ska fixas.
finns den att ladda ner nånstans eller har nån en bränd kopia att sälja?

är desperat just nu.

tack på förhand.

Hej!

Slå mig inte om jag nu har fel. Var 3 år sedan jag ägde en 1D. men antalet b/s har jag definitivt för ändrades via kamerahuset direkt.
Genom en knappkombination och vridning på inmatningshjul så syns det vid övre display t h om sökaren.

Menar du ngn firmwareuppgradering? Manualer o programvara för 1D kan laddas hem på www.canon.se
eller www.canon.com

Tyckr det borde vara katastrof om inte b/s skulle kunna ändras ute på fältet direkt och inte via mjukvara via dator. Så funkar det inte på min 1DMkII i alla fall.
 
Nja
Han kanske menar att man kan ställa in 1D så att den vid högsta serietagningsfrekvensen bara tar tex 6 fps istället för 8 fps. Detta för att det skall passa sitt motiv bättre.

Det har jag för mig att man gör med nåon av dessa "personal function" dvs man måste ha Canons mjukvara.
 
elmqvist skrev:
Nja
Han kanske menar att man kan ställa in 1D så att den vid högsta serietagningsfrekvensen bara tar tex 6 fps istället för 8 fps. Detta för att det skall passa sitt motiv bättre.

Det har jag för mig att man gör med nåon av dessa "personal function" dvs man måste ha Canons mjukvara.

Okej, snappat det! Men jag har för mig att man gör det via "personal function" =Cfn (custumfunction) direkt i kameran genom att välja "1" eller "0" exempelevis vid dessa olika cfn. Kruxet är nog bara att man behöver manualen för att veta vilken cfn som styr vilket. Det är ju också här man exempelvis väljer om ett reglage ska ha en annan funktion. Till exempel att ställa AF antingen via avtryck halvvägs eller ngn av de bakre reglagen.

Tror bara det behövs en manual för att spalta upp vilken cfn som ska användas.

Mjukvaran i övrigt kan ju användas till mycket: man kan skriva in ägares namn och ställa alla cfn också. Men jag tror att cfn nås direkt via kamerans meny i huvuddisplayen.

Finns det ingen 1D-ägare som kommer ihåg och kan hjälpa Robin?
 
har kikat i instruktionerna och jag måste ha tag i mjukvaran tyvärr.
kan någon hjälpa mig? snälla?
 
Tack Jörgen! Kände mig hjälplös och smått idiotisk då jag inte kunde hjälpa Robin. Utgått för mycket från min 1DMkII.

LA
 
tackar tackar!!
antar att det är denna jag ska ha WIA Driver Ver.4.5.3 for Windows XP/Me (jag kör xp)?
 
Satans!!!!

Kollade inte tillräkligt noga på sidan... Programet du behöver är Digital Photo Professional for Windows. Och det som ligger på sidan är filen för att uppdatera programet. :eek:(

Men jag ska se om jag hittar skiva hemma hos mig.. Tror inte programet är så stort så om du ger mig din mail adress, så kan jag troligen skicka över det till dig via mail.. Det är ju inget program som säljs.. Så det bör ju vara helt lagligt. :eek:)

/Jörgen
 
Har jag missat ngt igen? Förutom WIA-driver lär Camera Window som ligger på CD:n EOS Solutions nog behövas för att göra inställningarna via mjukvara.

Digital Photo Professional är främst ett program för rawhantering o övrig bildbehandling

LA
 
Det är möjligt att du har helt rätt Lennart. Jag har hade ett svagt minne att det var "Digital Photo Professional for Windows" som Robin behövde.. Men det stämmer att det kanske var "Camera Window" som han behövde...

/Jörgen
 
morfius skrev:
Det är möjligt att du har helt rätt Lennart. Jag har hade ett svagt minne att det var "Digital Photo Professional for Windows" som Robin behövde.. Men det stämmer att det kanske var "Camera Window" som han behövde...

/Jörgen

Jo, det bästa för Robin är att han laddar hem alla programmen som låg på EOS solutions. Äger han kameran så har han ju rätt att ladda hem dem.

Men allt ska finnas på den adress du gav honom/mvh LA
 
Och äger han inte kamera, så är lär han ju inte behöva programvarorna. ;o)

Robin jag har varit ute på tjänsteresa (är det ännu... Trevligt att SJ hara internett på sina X2000), så jag har ännu inte varit hemma och leta upp skivan. Men du kan väl höra av dig om problemet är löst... Annars så får jag leta upp skivan när jag kommer hem senare ikväll..
 
morfius skrev:
Och äger han inte kamera, så är lär han ju inte behöva programvarorna. ;o)

...hehe, jo det är ju logiskt. Men bra om du kan hjälpa Robin. Gjorde en backup av min skiva, men kan inte hitta den. Och jag sålde min 1D för längesedan så jag antar att backupen o original-cd åkte med den/ LA
 
är det samma programvara som till eos 5d eller 350d?
har en kompis med dessa kameror, tänkte kolla om det funkade.
 
boon skrev:
är det samma programvara som till eos 5d eller 350d?
har en kompis med dessa kameror, tänkte kolla om det funkade.

Eftersom jag inte har någon 1D kvar kan jag inte avgöra det.

Men testa med programvaran till 5D. Den läser i alla fall filerna från min 1DMkII. Har för mig att man fick kryssa i, under installation, vilka WIA-stöd som skulle installeras om man valde anpassad intallation.

Rawfilerna från en 1D har faktiskt filändelsen
.TIF (vilket inte är detsamma som en tiffil. En 5D:s rawfiler har tilläget CR2.

Men ska du ansluta en 1D till datorn sker det ju inte via USB utan Firewire IEE 1394.

Värt ett försök i alla fall. Går ju att avinstallera om det inte funkar. Men frågan är om du får upp Camera Window.

Och det är ju för att göra ändringar i kamerans mjukvara du behöver programmen.

TESTA
 
Hej Robin..

Testa detta :

Ladda hem Eos Utility Viewer Updater 1.2.1.

Den fungerar till dessa kameror:

EOS 10D
EOS-1D
EOS-1D MkII
EOS-1Ds
EOS-1Ds Mark II
EOS 20D
EOS 300D
EOS D30
EOS D60


Packa upp den"Exe-filen" med exempelvis Winrar.

www.winrar.com

Gå sedan in i mappen Evu, sedan in i mappen ENG, där hittar du en ny setup.exe-fil som inte kollar om du har haft kopian tidigare.

Fungerar förövrigt även med DPP-filerna.

Vet inte om detta tolkas som olagligt, men som jag ser det så har man kameran måste man ju få ladda hem programmet ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.