Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mjukare zoom - är det en follow focus jag behöver?

Produkter
(logga in för att koppla)

nivas

Aktiv medlem
I kampen att ständigt bli bättre så har jag konstaterat att jag på något sätt vill få till lite mjukare zoomning när jag filmar.
Jag använder Canons RF-objektiv, som i sig är relativt mjuka i mekanismen, men man vill ju gärna få det ännu bätte.

Är det någon sam har erfarenhet av att använda en manuell follow focus för att zooma?
Jag tänker mig i första hand en modell från Smallrig eller Fotga.

Om jag känner fotosidan rätt så kommer troligen någon att antingen påstå att man inte ska zooma när man filmar, eller att det är kameran det ska flyttas på - inget av alternativen är dock möjliga. ;-)
 
Borde definitivt göra rörelsen mjukare när du zoomar. Du behöver ju ha en platta med ”rods” för att montera anordningen men det har du kanske redan? Isf är det ju bara att köpa och klämma dit. Du behöver en kugg adapter för zoom ringen på objektivet men det bör ju vara lösbart.
 
Har inte Canon några Powerzoom-objektiv? Då kan du sköta zoomen från en dator/telefon och ställa in hastigheten som du vill. Nikon har det, men jag har inget och har inte testat men det borde lösa problemet.
 
Borde definitivt göra rörelsen mjukare när du zoomar. Du behöver ju ha en platta med ”rods” för att montera anordningen men det har du kanske redan? Isf är det ju bara att köpa och klämma dit. Du behöver en kugg adapter för zoom ringen på objektivet men det bör ju vara lösbart.
Ja, hade räknat med att jag behöver platta och rods. Utmaningen är oftast att göra mjuka start och stopp på zoomningnen.
 
Har inte Canon några Powerzoom-objektiv? Då kan du sköta zoomen från en dator/telefon och ställa in hastigheten som du vill. Nikon har det, men jag har inget och har inte testat men det borde lösa problemet.
Såklart, bla finns trevliga RF 24-105mm f/2,8L IS USM Z, 43000:- plus 15000:- för motorzoomadaptern känns väldigt prisvärt 🙂
 
Nikon har åtminstone en prisvärd zoom med inbyggd zoommotor. I övrigt är objektivet dock inte ett toppobjektiv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.