ANNONS
Annons

Mjuka inredningsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Casimir

Aktiv medlem
Vi har haft en fotograf som har tagit bilder inför en husförsäljning i början av veckan. Igår kom bilderna som är avsedda för tryck med 300 DPI.

När jag tittade på skärmen såg saknades det skärpa i bilderna och det var problem med högdagrarna i flera bilder.

När jag tittade i EXIF så var bilderna tagna med en Nikon D2X och en 12-24/4.5-5.6 optik. Tid 1/640 s utomhus och bländare 8. Inomhus med 1/25 s och bländare 8.

Provade att skriva ut en extriörbild på ett matt dubbelsidigt epson papper och den kändes platt om ni förstår vad jag menar. Då det inte är mina bilder kan jag inte lägga upp exempel.

Provad med D70s, 18-70 och en SB-600 på kvällen och då får jag lite bättre skärpa med 1/60s och bl 11.

Jag skall prata med mäklaren idag, men som kund känner vi oss inte nöjda med bilderna. Vad är era synpunkter? Är vi för kritiska eller är det fotografern som råkat ha en dålig dag.

Oavsett om fotografen haft en dålig dag eller ni bara är kinkiga så är min spontana reaktion att ni som kunder har rätt att vara nöjda med tjänsten. Det gäller ju vilket "fel" som än uppstått (oskärpa, färgmiss, fel motiv etc etc). Det är ju trots allt ni som betalar för tjänsten.

Till fotografens försvar tycker jag att man kan tänka på att bilderna till 99% kommer att ses på webben, vilket ju inte kräver alltför hög bildkvalitet för att se bra ut, samt utskrivna i litet format i prospektet. Ytterst få bilder kommer att dras upp i storformat och granskas avseende deras fotografiska kvaliteter så din egen kritiska granskning kanske inte är helt rättvis.

Och även om en fin bild lyfter objektet så är det ändå huset som ska säljas. Personligen skulle jag värdera välkomponerade bilder, vinklar och att de förmedlar "rätt känsla" högre än själva bildkvaliteten när det rör just denna typ av bild.

Ta upp det för diskussion helt enkelt för självfallet ska ni vara nöjda med den tjänst som ni säkerligen kommer att betala en stor summa pengar för.

1/25sek känns som lite lång slutar tid om han inte haft stativ.

var både inomhus och utomhis bilderna oskarpa? att inomhusbilderna är det kan jag förstå om det var handhållna bilder.

om bilderna kommer direkt ur kameran så kan man testa att skärpa upp dom i photoshop. det hjälper ganska bra om bilder är "rätt" tagen.

men som tidigare inlägg. ta en diskussion med fotografen. om han är seriös så löser det sig.

Ta en diskussion med mäklaren då han är kund till fotografen.
Brukar räcka långt.
Klart broschyrbilder skall vara skarpa och bra behandlade för tryck.

Jobbar själv en hel del för mäklare och är allid noga med att prata igenom innan hur bilderna skall användas.
Stativ används alltid då bländarn är inställd för stort skärpedjup.
Liksom ljuskällor, Kamerablixt eller extern.
Mycket svårt att få bra skärpa i dålig ljus, liksom blixten är nödvändig i stark solljus.

Men, hur som helst skall du givevis vara nöjd med blderna, petig eller ej.

Om fotografering gjord

Ett samtal till mäklaren på förmiddagen resulterade i en omfotografering sent i eftermiddags.

Nöjd kund ;-)

Såg bra ut, fast lite bättre borde redigeringen av den blå himlen varit där du har samma himmel och moln tillagd på två olika bilder.
Men det kanske bara jag såg... :)
Krukan med de röda blommorna i köket är en bra färgklick.
sånt gör mycket.

Så, jag tycker det var helt ok!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar