Det blir ENORM skillnad med Telekonverter monterat. Utan fungerar det JÄTTEBRA (det är alltså inte fel på min kamera)
Jag kan inte fokusera manuellt med Telekonverter/mellanringar monterat
Märkligt.
Jag har testat olika kombinationer på en av mina D7D och min A900 och har kommit fram till följande:
Enligt servicemanual för D7D vrids "skruvmejseln" via ett mekaniskt arrangemang kallat "AF Charge Assy" bestående av två motorer (en AF-motor och en kopplingsmotor), ett antal kugghjul, givare och kopplingar. När man byter mellan AF och MF används kopplingsmotorn för att koppla ur AF-motorn. Skruvmejseln är dock fortfarande kopplad till giveren via några kugghjul. Det är denna givare som gör det möjligt för kamerahuset att veta fokuseringsavstånd för objektiv utan D-funktion. Fokuseringsavstånd är viktigt då det behövs för korrekt AntiShake-funktion. När man kopplar in funktionen "smooth focus" (genom att välja MF, trycka in objektivspärren och mittknappen av 8-vägsväljaren, släppa objektivspärren och sist släppa mittknappen) trycker man in och spärrar skruvmejseln. Objektivets fokus är nu helt frikopplad från kamerahuset.
En Minolta 35/2 har en lätt och jämn fokus, så därför använder jag detta objektiv för test.
D7D med AF aktiv: Det går att fokusera manuellt, men man hör att man drar runt motorn. Svårt att fokusera ordentligt och antagligen inte helt bra för kamerahuset.
D7D med MF aktiv: Manuell fokusering går lätt, men man hör att några kugghjul roterar i kamerahuset.
D7D med "smooth focus" aktiv: Manuell fokusering går lätt, lika lätt som när objektivet inte är monterat på kamerahuset.
A900 med AF aktiv: Det går att fokusera manuellt, men man hör att man drar runt motorn. Inte lika trögt som motsvarande test för D7D.
A900 med MF aktiv: Manuell fokusering går lätt, lika lätt som när objektivet inte är monterat på kamerahuset.
Med tre stackade mellanringar mellan kamerahus och objektiv förändrades inte resultatet mycket i något av fallen. Enda skillnaden var att ett rasslande ljud från mellanringarnas egna "skruvmejslar".
Med en teleconverter mellan kamerahus och objektiv förändrades inte resultatet i något av fallen. Telekonvertern saknade rassel.
Jag har ingen A700 att göra motsvarande tester på.
Av dessa tester har jag dragit slutsatsen att drivningen av skruvmejseln är annorlunda i A900 än i D7D och att A900 inte behöver funktionen "smooth focus".
Jag vet inte varför Björns A700 + telekonverter ger ett så annorlunda resultat.