Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"mjuk" fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, jag skrev ju det :)

Det blir ENORM skillnad med Telekonverter monterat. Utan fungerar det JÄTTEBRA (det är alltså inte fel på min kamera)

Jag kan inte fokusera manuellt med Telekonverter/mellanringar monterat

Skit samma, jag får köra det på min D7D istället. Man kan ju önska att sony inför det i kommande modeller...

Det blir ENORM skillnad med Telekonverter monterat. Utan fungerar det JÄTTEBRA (det är alltså inte fel på min kamera)

Jag kan inte fokusera manuellt med Telekonverter/mellanringar monterat
Märkligt.

Jag har testat olika kombinationer på en av mina D7D och min A900 och har kommit fram till följande:

Enligt servicemanual för D7D vrids "skruvmejseln" via ett mekaniskt arrangemang kallat "AF Charge Assy" bestående av två motorer (en AF-motor och en kopplingsmotor), ett antal kugghjul, givare och kopplingar. När man byter mellan AF och MF används kopplingsmotorn för att koppla ur AF-motorn. Skruvmejseln är dock fortfarande kopplad till giveren via några kugghjul. Det är denna givare som gör det möjligt för kamerahuset att veta fokuseringsavstånd för objektiv utan D-funktion. Fokuseringsavstånd är viktigt då det behövs för korrekt AntiShake-funktion. När man kopplar in funktionen "smooth focus" (genom att välja MF, trycka in objektivspärren och mittknappen av 8-vägsväljaren, släppa objektivspärren och sist släppa mittknappen) trycker man in och spärrar skruvmejseln. Objektivets fokus är nu helt frikopplad från kamerahuset.

En Minolta 35/2 har en lätt och jämn fokus, så därför använder jag detta objektiv för test.

D7D med AF aktiv: Det går att fokusera manuellt, men man hör att man drar runt motorn. Svårt att fokusera ordentligt och antagligen inte helt bra för kamerahuset.

D7D med MF aktiv: Manuell fokusering går lätt, men man hör att några kugghjul roterar i kamerahuset.

D7D med "smooth focus" aktiv: Manuell fokusering går lätt, lika lätt som när objektivet inte är monterat på kamerahuset.

A900 med AF aktiv: Det går att fokusera manuellt, men man hör att man drar runt motorn. Inte lika trögt som motsvarande test för D7D.

A900 med MF aktiv: Manuell fokusering går lätt, lika lätt som när objektivet inte är monterat på kamerahuset.

Med tre stackade mellanringar mellan kamerahus och objektiv förändrades inte resultatet mycket i något av fallen. Enda skillnaden var att ett rasslande ljud från mellanringarnas egna "skruvmejslar".

Med en teleconverter mellan kamerahus och objektiv förändrades inte resultatet i något av fallen. Telekonvertern saknade rassel.

Jag har ingen A700 att göra motsvarande tester på.

Av dessa tester har jag dragit slutsatsen att drivningen av skruvmejseln är annorlunda i A900 än i D7D och att A900 inte behöver funktionen "smooth focus".

Jag vet inte varför Björns A700 + telekonverter ger ett så annorlunda resultat.

Hej
Jag har en A700 och har testat
Tar jag av objektivet och har focus i MF snurrar "skruvmejslen" runt lätt om man tar på den
Hade mitt 50 mm Macro på Gas samma motstånd på kameran som av
Tog fram mitt 35-70 som snurrar superlätt. Här kunde man nog märka att det gick någrån peocent tyngre. Dock kanappt märkbart.
Sedan fram med mellanringarna de två minsta. Nu märketes det att det gick "trögare". Konstigt
Provade med endast den minsta 12 mm då gick det lättare igen???
Om jag sätter mitt 35-70 på mellanringarna går det lika mycket "trögare" som om det satt på kameran

Min slutsats blir då följande:
Trögheten består i överföringen mellan skruvmejslarna. Specielt med långa skruvmejslar som på mellanringar. Skullle inte tro att de är kullagrade. Kan också var så att om de inte kommer exekt för varandra så blir rörelsen skevande i vissa fall (skulle räcka med små skillnader typ lilla glappet i bajonetten, det är ju inge n superpassning)

Kanske minskar motståndet om du lirkar på objektivet med mellanringar på kameran. Är glappet samma på A700 oc 7D. Hört om vissa variationer på tilverkningsprecitionen.....

Så, nu glömmer vi denna tråden...

Tjena,

Har nu fått lite tid att sitta ner och testa igenom alla grejjer. Jag får börja med att tacka för alla tips och råd, men nu glömmer vi bort denna tråden ;-)
Med tre mellanringar monterade funkar det utmärkt nu. När jag kompletterade med ytterligare en TC (varför skriver man TC det borde väl heta TK??) så gick det jäkligt dåligt.
Både mina Kenko-mellanringar samt Telekonverter är utväxlade som gör att fokuseringen blir långsammare (vid autofokus). (testade med egen skruvmejsel)
När jag kombinerade dessa två blev utväxlingen för stor för "andra hållet" - dvs manuell fokusering. Jag fick för mig att "smooth focus" fungerade bättre på min D7D, men det gör det inte. Jag vet inte varför, men jag har försökt återskapa det utan att jag lyckats. Jag var förmodligen full eller något liknande när jag "trodde" att det fungerade bättre på min D7D, men det gör det alltså inte. Varför skulle man då vilja använda tre mellanringar samt TK på ett macroobjektiv kanske ni undrar. Ja, inte F-n vet jag ;-)
Jag återkommer om jag lyckas få till något användbart med kombinationen. Så här ser en spänn ut i 3:1-förhållande
(eller vad det nu blir med 1,4TK+68mm utdrag+100mm macro på APS-C)

Ha det !

Mvh
Björn

Bilagor

• _DSC0542.jpg
    _DSC0542.jpg
    16.3 KB · Visningar: 59
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto