Annons

"mjuk" fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn_

Aktiv medlem
Hej,

Hade svårt att komma på en bra rubrik. På min gamla D7D hade jag en funktion där man kopplade loss fokusväxeln. Kommer tyvärr inte ihåg den rätta termen för det, men ni som kört det vet vad jag menar. I MF-läget trycker man in objektivknappen och samtidigt mittknappen på kontrollen på baksidan - släpper sen objektivknappen och sist knappen bak på. Det hör et litet klick och sedan kan man fokusera manuellt utan att vrida runt på motorn i kameran. Detta underlättar extremt mycket när man har mellanringar, TC osv. Hittar ingen sådan funktion i min nya A700. Finns det inte eller?

//Björn

Af/Mf knappen till vänster om bakre hjulet gör väl samma sak?
Den frikopplar af-motorn i huset. När du går tillbaks till af kopplas bara motormekanismen in igen utan att den kör iväg från ditt fokusläge.

Det är tydligen en inställningsak. I kugghjulsmenyn flik 1 kan du ändra funktionen för AF/MF knappen.

Skall kolla om det är en inställning i så fall. Vanlig MF frikopplar nämligen inte helt och hållet vilket märks tydligt om man använder TC eller liknande. Dessutom så funkar det inte ifall man stänger av kameran, när man då startar igen så skall den fokusera tillbaka hela vägen vilket är enormt störigt... Får kolla lite i menyerna ikväll, men jag hittade inget i manualen när jag kollade...

//Björn

Det hör et litet klick och sedan kan man fokusera manuellt utan att vrida runt på motorn i kameran.
Du vrider aldrig motorn vid manuell fokus. Skillnaden mellan vanlig manuell fokusering och "mjuk" fokusering är att vid mjuk fokusering frikopplas hela mekanismen (kameran drar in den lilla skruvmejseln) och kameran förlorar då möjligheten att uppskatta avstånd på objektiv utan D-funktion. Det sitter alltså två kopplingar mellan objektiv och motor; objektiv -> skruvmejsel -> koppling -> positionsgivare -> koppling -> motor.

Och är kameran om-justerad så funktioner flyttats runt så fabriksåterställ kameran så du får funktionerna såsom dom är samt skall vara såsom "standard"..

:)

Smooth Focus

Hrmm,

"Smooth focus" var benämningen på D7D... AF/MF har jag hittat :)

Jag hittar fortfarande inte funktionen "smooth focus", det verkar inte finnas i A700. Lite synd, jag tyckte det var jättebra vid macrofotografering. Om någon "hittar" den så säg till...

Jag har ingen A700, men smooth focus finns inte i A900. Vad jag vet är det bara D7D som har denna trevliga funktion.

Lösningen kanske är att köpa SSM-objektiv? :)

F-n också. Tur man har sin D7D kvar, får väl köra macro med den istället:)

SSM e trevligt, men det finns inget macro med ssm :-(
Sigma har ju ett med 180hsm, men inte för sony tyvärr...
(Har jag fel blir jag glad)

För skoj skull så körde jag på alla mellanringar på mitt "gamla" 80-200 2,8 HS - men det gick inte mycket snabbare det tyvärr :)
Tror ifs att HS blir bortkopplat ändå.

Mvh
Björn

Jag har bägge kamerorna,,,, läs Jörgens inlägg, det finns på båda två
Nej. Det AF/MF-knappen kopplar bort AF-motorn, men skruvmejseln är fortfarande kopplad till objektivet och vid fokusering drar man runt kugghjul och en positionsgivare i kamerahuset. När man aktiverar soft focus i en D7D drar kamerahuset in skruvmejseln och gör fokuseringen mjukare. Denna funktion finns inte i A900 (om Sony inte har glömt att dokumentera den) och uppenbarligen inte heller i A700.

Nej. Det AF/MF-knappen kopplar bort AF-motorn, men skruvmejseln är fortfarande kopplad till objektivet och vid fokusering drar man runt kugghjul och en positionsgivare i kamerahuset. När man aktiverar soft focus i en D7D drar kamerahuset in skruvmejseln och gör fokuseringen mjukare. Denna funktion finns inte i A900 (om Sony inte har glömt att dokumentera den) och uppenbarligen inte heller i A700.
Den finns i min 700 och 900,,,,, en inställningsfråga på mina hus ialla fall

Det finns ingen inställning för soft focus i menyn "kugghjul 1".
Vilken meny och vilken text står det vid menyvalet du använder för att välja soft focus?

Det heter inte softfocus,,, kommer inte ihåg vad det heter men att den drar in skruven är det ingen tveksamhet om,,, slamrar till ordentligt.
Kommer inte ihåg var jag hittade det,,, får kolla upp imorron (sitter på jobbet nu och slutar kl 0615). //Christer

... kommer inte ihåg vad det heter men att den drar in skruven är det ingen tveksamhet om,,, slamrar till ordentligt.
Visst låter det när fokusmotorn kopplas bort, men skruvmejseln åker inte in.

Å andra sidan verkar det inte spela någon roll för en A900. När fokusmotorn kopplas bort går fokuseringen lika mjukt som om man använder mjuk fokusering i en D7D, så något menyval för att välja mjuk fokusering behövs inte (för en A900).

Ett litet tillägg...
Så länge man inte hänger på mellanringar eller telekonverters så märker man ingen skillnad alls. Utan dessa funkar vanlig manuell fokus jättebra även på 700:an. Men, när man använder dessa så fungerar det inte att fokusera manuellt, det blir en extra utväxling som gör att motståndet blir mycket större. Då är det bra att kunna koppla loss all drivning som finns i kamerahuset. Obervera att det verkligen inte går, det känns som man skall bryta loss objektivet från kameran. Därför finns det i alla fall på D7D en funktion som heter "soft focus" och denna finns uppenberligen inte på sonys modeller.

//Björn

Obervera att det verkligen inte går, det känns som man skall bryta loss objektivet från kameran.

Isåfall är det fel på din kamera...!!

Gör som jag skriver i mitt första inlägg. Må vara att inte skruven dras in men att manuellt vrida fokusen på objektivet "drar inte runt något" i mitt hus och går hur mjukt och fint som helst. Precis som att "fokusera" med objektivet när det inte sitter på kameran. Det känns exakt likadant.

Kugghjulet, flik 1, AF/MF-knapp, ändra funktionen till AF/MF kontroll.

Senast ändrad:
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto