Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mittpelare 055Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

marooned

Aktiv medlem
Måste man ha hela mittpelaren på stativet? Jag har tagit bort den nedre delen och den korta stumpen som är kvar verkar sitta riktigt stabilt.
 
Nej varför skulle det vara något tvång?-) Jag kör iaf så som du beskriver, men så är jag inte så fasligt lång heller med 180cm. Det känns ju nästan stabilare utan mittpelare. Dessutom kan man ju gå ner i spagat utan!

//M
 
Alltså jag drar aldrig upp mittpelaren, den behövs inte med min längd på 170cm. Men jag tänkte att om man tar bort den nedre delen så kanske stumpen som blir kvar inte sitter lika stabilt. Den nedre delen är faktiskt i vägen ganska ofta, även när man ska bära stativet. Jaja, nu är den bortmonterad och undanställd för gott. F-n att jag inte kom på det direkt!
 
marooned skrev:
Alltså jag drar aldrig upp mittpelaren, den behövs inte med min längd på 170cm. Men jag tänkte att om man tar bort den nedre delen så kanske stumpen som blir kvar inte sitter lika stabilt. Den nedre delen är faktiskt i vägen ganska ofta, även när man ska bära stativet. Jaja, nu är den bortmonterad och undanställd för gott. F-n att jag inte kom på det direkt!

Men mittpelaren kan monteras horisontellt på stativet, och på så vis få ut kameran en bit från mittpunkten. Det är praktiskt ibland, t ex för att fota rakt nedåt.

Så släng inte bort den! :)
 
Nejdå, jag ska ha kvar den. Det var därför jag köpte Pro modellen.

PS. Jag kanske lät lite dum i mina tidigare inlägg, men jag har bara haft stativet i 2veckor och har aldrig testat att skruva isär mittpelaren. Köpte stativet på semestern och jag hann helt enkelt inte kolla upp allt. Hade fullt upp med att ta fina nattbilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.