ANNONS
Annons

Mittersta fokuspunkten har tappat färgen

Produkter
(logga in för att koppla)

Slowfinger

Aktiv medlem
Har en 5D där den mittersta fokuspunkten inte längre lyser röd i nedersta högra hörnet. Typ en tredjedel av den högra och halva den understa linjen i den fyrkant som ska lysa rött när kameran hittat fokus är numera alltså bara ett tunt, svart streck.

Någon som vet vad det är för fel och om det kan tyda på att något kommer att bli ännu sämre? Man vill ju inte att markeringen av den fokuspunkten ska lägga av.

Lösningen går under namnet service alt reparation.

Kanske har kontakterna mellan kamerahus och mattskiva oxiderat, kanske är det allvarligare och mattskivan måste bytas ut.

ok, tack - jag brukar nästan bara använda den mittersta men nu när jag aktiverade alla så visade det sig att flera lyser sämre.

Men det verkar inte ovanligt - fick reda på av en kompis nu att alla hans punkter hade lagt av på hans 5D men det hade Canon CPS i USA fixat för 144 dollar.

Öh - menar du allmänt hur själva systemet fungerar? Vet inte men jag ska kolla med Canons serviceverkstad för att kolla vad det beror på och om det är något som behöver åtgärdas. Återkommer med info...

Slowfinger skrev:
Öh - menar du allmänt hur själva systemet fungerar? Vet inte men jag ska kolla med Canons serviceverkstad för att kolla vad det beror på och om det är något som behöver åtgärdas. Återkommer med info...
Är det en lampa som lyser på mattskivan lr är det en lampa i skivan?

Jag gissar att det är lysdioder som aktiveras genom de extremt tunna strömtrådar som leder fram till dom. Gissar att systemet sitter placerat på mattskivan. Ser exakt likadant ut som det system som finns i din 30D.

Detta är ett känt fel hos Canons dslr och har tagits upp tidigare.
Min 350D lyser knappt alls på punkten längst till vänster och den lyste nog inte som ny heller.

Jag har inte brytt mig men det borde ju gå på garantin om man gör det!

Jag har sökt runt i forumen och inte hittat någon bra förklaring. Mer än att det finns en del inlägg om fokusdioder som lyser mer eller mindre och även en som har en fokuspunkt som inte lös till och med när kameran var ny. Som sagt - ska kolla upp det med Canons serviceverkstad eftersom jag är lite nyfiken. Jag har precis köpt min 5D begagnad och den var i fint skick, men så upptäckte jag det där aningen irriterande med fokuspunkterna. I min 30D är alla punkter klockrena och lyser lika starkt...

Jag betalade 15 000 och prutade inte. Men det beror på att säljaren sålde på sitt företag vilket innebär att han gav momskvitto. Det betyder att jag som egen företagare kan lyfta momsen. Dvs jag betalade 12 000 (plus moms). Möjligen går dom väl ner ännu mer när den nya kommer men det är ju fortfarande en väldigt bra kamera som ju duger fint i flera år framåt.

I min Sony A700 tänds focusdioderna på mattskivan endast när de är aktiva. Oftast har jag endast focuspunkten i mitten aktiverad. Kan det möjligen vara samma orsak i detta fallet?, alltså något som kan ändras i kamerans inställningar.

Nejdå, det är på Canon precis som på Sony - den valda fokuspunkten lyser upp när kameran fokuserar.

Det är själva lysdioderna som lagt av i vissa segment i själva fokuspunkterna. Antagligen är det dessa eller strömförsörjningen till dom som lagt av på min kamera.

Slowfinger skrev:
Nejdå, det är på Canon precis som på Sony - den valda fokuspunkten lyser upp när kameran fokuserar.

Det är själva lysdioderna som lagt av i vissa segment i själva fokuspunkterna. Antagligen är det dessa eller strömförsörjningen till dom som lagt av på min kamera.
På 5d går väl mattskivan att byta kan det inte bli glapp då?

Lysdioderna sitter inte ute i själva mattskivan. Fokuspunkterna är etsade i skivan, men belyses ovanifrån någonstans. Jag vill minnas att jag har sett en sprängskiss på hur det var funtat någon gång, men var minns jag inte. Ska se om jag hittar den.

Snackade med en Canonreparatör nu och problemet kan inträffa om kameran får en stöt. då kan i värsta fall alla röda punkter lägga av. Men det påverkar inte själva autofokusfunktionen.

Det kan vara "lite krångligt" att fixa så jag antar att det kostar en slant. Skit samma - så länge fokuspunkterna lyser i alla fall delvis är det ju inga problem...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar