Annons

Mitt Sigmaobjektiv funkar inte med EOS 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
pola skrev:
Låter konstigt, L optiken är ju proffsoptik.
antingen har canon blivit dålig på att göra objektiv eller så har sigma blivit mycket bättre.
Eller så är det oändligt mycket enklare att göra en fast 24 än en zoom med hög ljusstyrka och stort brännviddsomfång.

abbe_B skrev:
Jag kan lova dig att Sigmas fasta 24 2,8 är minst lika skarpt som Canons EF 24-70 2,8 L i läget 24 mm. Och priset är ungefär en tiondel.

Är inte det skäl nog att välja Sigma så vet då inte jag...

28-135 är garanterat sämre (nu är ju 28 mm minsta brännvidd där)jämfört med den fasta Sigman.

Sigma är säkert skarpare än Canons zoom.
Däremot finns det flera andra faktorer att ta hänsyn. Som exempelvis vinjettering och distorsion. Även här tror jag att Sigmas fasta 24 är bättre en canon zoom.
Canons fasta 24mm har däremot mindre vinjettering och distorsion än Sigma. Skärpan är likvärdig.

Hej

De flesta Sigma som inte fungerar har problem med att bländaren inte huinner med, dvs tar man en bild med f22 så blir den extrem ljus.

Ett sätt att ev komma runt detta är att före exponeringen trycka ner DOF, då ställer kameran in rätt bländare, men då hinner den, ta sedan kortet med DOF intryckt.

Roine

Illa, dvs den bländar inte ner alls om du tittar in i objektivet från framsidan? För man borde ju inte se nån skillnad då ett 24 alltid har bra DOF.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar