Annons

Mitt Sigmaobjektiv funkar inte med EOS 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

abbe_B

Guest
Jag har ett Sigma AF 24 2,8 som jag är mycket nöjd med.

Tyvärr har jag nu upptäckt att det inte funkar på min nya EOS 10D. Surt!!!

Jag kontaktade Expert, som ju är Sigmas generalagent i Sverige, och hörde mig för om det gick att fixa på något sätt. Tyvärr visade det sig att så inte var fallet.

Jag fick svar från Zieger Teknik (som anlitas av Expert för service/reparationer) att den modellen inte går att få att fungera med 10D.

Dubbel-surt!!!!

Är det någon som vet om detta är sant, eller kör de med det bara för att slippa!?!?

skulle inte tro att återförsäljaren ljuger, men i ditt fall kanske man få hoppas på det, annars får du väl sälja objektivet och skaffa ett kompatibelt.

Mitt Sigma 24mm 2.8 funkade inte tillsammans med EOS 50E om en viss "Custom Function" var inställd med spegeluppfällning vid självutlösare.....

Slutsats: Köp aldrig Sigmaobjektiv om du vill vara 100% säker att ditt objektiv fungerar till Canon EOS kamerahus!

Jag var lite orolig för att min sigma macro 105mm inte skulle fungera, men det visa sig fungera utmärkt som tur va´.

PS.

Vilken leverantör vänder man sig till om blixtbilderna blir "felexponerade" med sin nya utrustning?

Canon EOS 10d
Sigma 24mm 2.8
Sunpack blixt

Fel på kameraslutaren (synktider)?
Fel på blixten?
Fel på bländaren?

Alfons2 skrev:
PS.

Vilken leverantör vänder man sig till om blixtbilderna blir "felexponerade" med sin nya utrustning?

Canon EOS 10d
Sigma 24mm 2.8
Sunpack blixt

Fel på kameraslutaren (synktider)?
Fel på blixten?
Fel på bländaren?

Pröva ta en bild utan blixt och se om den felexponerar.. Min gissning ligger på blixten i detta fallet.

Om den felexponerar även utan blixt..pröva en annan optik... Då är det gluggen som inte hinner blända ner.

Abbe: Vissa äldre sigma-objektiv går inte att uppgradera.. (man byter ett kretskort)

Thomas, det är troligen Sigman som inte bländar ned som den ska. Det finns ett antal diskussioner om detta på nätet, att vissa Sigma-gluggar inte hinner med på alla Canon-hus. Tyvärr minns jag inte var jag läst det, men vet säkert att åtminstone vissa fått sina gluggar fixade.

För min del är Sigma rökt. Av tre gluggar pajade två precis efter garantitiden.

pola skrev:
rekommenderar inte Canon Ex blixtar till digitalkarmerorna?

Naturligtvis...

Sigma har dock kommit med två nya modeller nu

EF 500 DG Super och EF 500 DG ST

Dessa är uppdaterade versioner av 500 Super/500 ST som SKA fungera med 10D (även med analoga kameror). Nyhet med dessa är att de även stödjer E-TTL. Läs mer under nyheter på förstasidan..

(kommer att läggas in alldeles strax)

Jeppe skrev:
Naturligtvis...

Blev ett lite dum inlägg men, har de inte sagt att de endast garanterar att det ska funka med ex blixtarna...
Dessutom har de väl inte släppt algoritmerna för blixtarna fritt, så piratblixtar borde väl inte stödja E-TTL fullt ut?

Alfons2 skrev:
PS.
Canon EOS 10d
Sigma 24mm 2.8
Sunpack blixt

Kör du med Sigma 24 2.8 på din 10D!?!?

Har du en relativt ny modell av 24:an eller varför funkar det för dig men inte för mig!?!?

Mitt Sigma funkar helt normalt ända tills man tar bilden, då blir det alltid ett felmeddelande.

Mitt inlägg var snarare av lite ironisk art...

"Vilken leverantör ska man vända sig till?"

Risken med köp av produkter med olika fabrikat som ska sättas ihop till en enhet har ju sina uppenbara risker tydligen.

När jag påtalade mitt problem med Sigma 24mm och Canon EOS 50E till Expert ansåg de att felet låg hos Canon....

abbe_B skrev:
Kör du med Sigma 24 2.8 på din 10D!?!?

Har du en relativt ny modell av 24:an eller varför funkar det för dig men inte för mig!?!?

Mitt Sigma funkar helt normalt ända tills man tar bilden, då blir det alltid ett felmeddelande.

Sorry, Jag var ej tillräckligt tydlig i mitt inlägg. Jag har inte denna utrustning - endast en hypotetisk fråga.

Sigmas 24 2.8 går inte att uppgradera så att den funkar med nyare EOS kameror (har en EOS 30), bländaren fungerar inte (är för långsam?) och kameran tar alla bilder med helt öppen bländare. Jag lämnade in en hoss Expert. Det slutade med att jag fick en ny Sigma 24 1.8 EX. Jag kanske hadde tur som fick en ny optik. Och det är väll inte omöjligt att Sigma har ändrat pollicy.

sipamoid skrev:
Varför ett Sigma på en så fin kamera som 10D ?
Köp en 28-135 IS eller 24-70 L.

//patrik

Jag kan lova dig att Sigmas fasta 24 2,8 är minst lika skarpt som Canons EF 24-70 2,8 L i läget 24 mm. Och priset är ungefär en tiondel.

Är inte det skäl nog att välja Sigma så vet då inte jag...

28-135 är garanterat sämre (nu är ju 28 mm minsta brännvidd där)jämfört med den fasta Sigman.

abbe_B skrev:
Jag kan lova dig att Sigmas fasta 24 2,8 är minst lika skarpt som Canons EF 24-70 2,8 L i läget 24 mm. Och priset är ungefär en tiondel.

Är inte det skäl nog att välja Sigma så vet då inte jag...

Låter konstigt, L optiken är ju proffsoptik.
antingen har canon blivit dålig på att göra objektiv eller så har sigma blivit mycket bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar